"نه" را به سادگی آب خوردن بگویید (بخش اول)

برای داشتن یک زندگی سالم، آموختن مهارت های زندگی، ضروری به نظر می رسد. یکی از این مهارت ها که بر زندگی و سرنوشت همه افراد و به ویژه جوانان و نوجوانان، تأثیری حیاتی دارد، مهارت جرأت ورزی و یا "نه" گفتن است. در این نوشتار به صورت مختصر و مفید، این مهارت را برای شما خواننده عزیز توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
"نه" را به سادگی آب خوردن بگویید (بخش اول)
قبل از قبول و یا رد هر درخواستی خوب فکر کنید.
 
چکیده: برای داشتن یک زندگی سالم، آموختن مهارت های زندگی، ضروری به نظر می رسد. یکی از این مهارت ها که بر زندگی و سرنوشت همه افراد و به ویژه جوانان و نوجوانان، تأثیری حیاتی دارد، مهارت جرأت ورزی و یا "نه" گفتن است. در این نوشتار به صورت مختصر و مفید، این مهارت را برای شما خواننده عزیز توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 880 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
"نه" را به سادگی آب خوردن بگویید (بخش اول)
سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

نه گفتن برای بسیار از افراد سخت است. در بیشتر مواقع وقتی شخصی درخواستی از ما دارد، احساس می کنیم، چاره ای جز پذیرفتن آن نداریم. همیشه به خاطر داشته باشید که توانایی انجام کاری به این معنی نیست که لزوماً باید آن کار را انجام دهید. نه گفتن مهارتی است که مانند هر مهارت دیگر، نیاز به آموزش و آموختن دارد. با ما همراه باشید تا نکاتی جالب و کلیدی در مورد این مهارت برایتان بیان کنیم.
 

1.به نه گفتن فکر کنید

الف. به خودتان اجازه نه گفتن بدهید. برخی افراد گمان می کنند لازم است به تمام درخواست ها پاسخ مثبت بدهند. در مرحله اول این نکته را در ذهن خود داشته باشید که پاسخ مثبت به درخواست های دیگران، الزامی نیست و اگر گاهی اوقات نه بگویید هیچ اتفاقی ناگواری رخ نخواهد داد. پس بپذیرید که می توانید گاهی اوقات به برخی افراد نه بگویید. وقتی این اصل را پذیرفتید، نه گفتن برای شما راحت تر خواهد شد.
اگر هیچگاه نه نگویید، باید منتظر عواقب منفی آن نیز باشید. از جمله اینکه ممکن است مجبور شوید کارهایی را انجام دهید که در نهایت به ضرر شما تمام شود و یا اینکه چنان درگیر خواسته های دیگران شوید که از اهداف خود باز بمانید. خودتان هم می توانید فکر کرده و به مزایای نه گفتن برای خودتان پی ببرید[1].
 
ب. برای خود حد و حدود (مرز) مشخص کنید. همیشه وقتی دلیل موجهی برای قبول چیزی ندارید، آسان ترین راه این است که "نه" بگویید.  البته لازم نیست این دلیل، مسأله خیلی پیچیده ای باشد، بلکه می توان علت ساده ای پشت نه گفتن شما باشد. در تصمیم گیری ها، همیشه مرزها و حد و حدود شخصی تان را رعایت کنید[2].  
وقتی می خواهید به پیشنهادی بله بگویید، ببینید آیا واقعاً از پسش بر می آیید؟ آیا آن کار برایتان لذا بخش است؟ حتی می توانید در بله گفتن و یا نه گفتن، علاوه بر ارزش ها، علائق خود را نیز در نظر بگیرید.
مثلاً ممکن است تنهایی برای شما اهمیت فوق العاده ای داشته باشید و بیش از دو شب در هفته از بیرون رفتن با دوستانتان لذت نبرید. بنابراین اگر دوستانتان از شما در خواست کردند بیش از 2 شب با آن ها برای تفریح بیرون بروید، می توانید به راحتی "نه" گفته و در خانه بمانید.

ج. تکنیک های متقاعد سازی را بشناسید. بیشتر افراد  از شنیدن "نه" خوششان نمی آید. ایم افراد وقتی کلمه "نه" را می شنوند، سعی می کنند هر طور شده طرف مقابل را متقاعد کرده تا با او همراه شود. شما نیز باید تکنیک های متقاعد سازی را بشناسید تا تحت تأثیر آن ها قرار نگیرید[3].
ممکن است دیگران شما را وادار به انجام کاری کنند که در حقیقت به نفع خودشان است. به این نکته نیز توجه کنید که هر کس به شما کمکی کرده، بدین معنا نیست که به او مدیون هستید. پس لزومی ندارد حتی به کسی که در شرایطی به شما کمک کرده نیز "نه" نگویید.
ممکن است طرف مقابل بارها خواسته خود را تکرار کند و حتی با پایین آوردن توقعات و خواسته هایش از شما بله بگیرد. حواستان باشد که با قاطعیت هر چه تمام تر، نه بگویید.
در برخی موارد ممکن است طرف مقابل با مقایسه کردن شما با دیگران، موافقتتان را جلب کند. مثلاً بگوید فلانی قبول کرده. باید بدانید شما، شما هستید و نه هیچ کس دیگری. چرا که هر کس بر اساس مصالح خود تصمیم می گیرد. و لزومی ندارد هر کاری دیگران کردند شما هم بکنید.
 
د. "نه" گفتن را تمرین کنید. ممکن است این حرف در نگاه اول احمقانه به نظر برسد، اما برای ماهر شدن در نه گفتن، باید نه گفتن را تمرین کنید. برای این کار در مقابل آینه بایستید و به خودتان نگاه کنید و قاطعانه "نه" بگویید. بسیاری از افراد ممکن است به خاطر خجالت و اضطراب توانایی "نه" گفتن را نداشته باشند. این تمرین به این افراد کمک می کند تا بر اضطرابشان غلبه کنند.
 

2. نه بگویید

الف. قبل از قول دادن و قبول کردن، فکر کنید. ممکن است پاسخ شما به درخواست طرف مقابل مثبت باشد اما مهم این است که به صورت اتوماتیک وار "بله" نگویید. وقتی به شما پیشنهادی داده می شود، به جای پاسخ دادن، بگویید: "باید فکر کنم."
وقتی به طرف مقابل بگویید که نیاز به فکر کردن دارید، او نیز به طور کلی قطع امید نکرده و در نتیجه سعی در متقاعد نمودن شما نخواهد کرد. در نتیجه فرصت کافی برای فکر کردن و تصمیم گیری عاقلانه، خواهید داشت.
ولی اگر پس از فکر کردن به این نتیجه رسیدید که انجام آن به هر دلیلی به صلاح شما نیست، خیلی قاطعانه "نه" بگویید[4].

ادامه دارد....
 
پی نوشت:

[1]  نیکول لیونز، نه گفتن خوب است، سایت blogs.psychcentral.com، 2019.
[2]  کریستین کارتر، 21 روش برای نه گفتن، سایت greatergood.berkeley.edu، 2014.
[3] ایو گلسورد، نه گفتن را بیاموزیم، سایت time.com، 2015.
[4] جودی سیل، قدرت نه گفتن، سایت psychologytoday، 2015.

بیشتر بخوانید:
نه گفتن حق مسلم شماست
3 مهارت‌ برای «نه» گفتن
گفتن « نه» مهارت می‌خواهد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.