تورم و برجستگی سطح بدن و درمان آن

ممکن است گاهی در سطح بدن کودک خود شاهد تورم و برجستگی هایی باشید، که در خیلی از موارد با درمان های خانگی و گیاهی قابل درمان بوده و جای نگرانی ندارد. در این مطلب با یکسری از این راهکارها آشنا شوید.
شنبه، 18 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
تورم و برجستگی سطح بدن و درمان آن
اگر تورم کنار گوش است و گوش کودک نیز درد دارد، علت احتمال عفونت گوش میانی است.
تورم و برجستگی سطح بدن و درمان آن

مقدمه 

یافتن یک جوش، محل خارش، برآمدگی قرمز یا تاول روی بدن کودک شایع است، اما اکثر اینها نگران کننده نیستند، هرچند برای برخی باید بیشتر از بقیه نگران بود.
گاهی برجستگی ها و تورم هایی در سطح پوست یا زیر پوست که قابل مشاهده و لمس است ،در بدن کودک رخ می دهد. تورم ممکن است یک غده لنفی باشد که برای مبارزه با عفونت در نقطه ای از بدن در نزدیکی آن متورم شده است.
سوختگی، زخم ها، بریدگی ها، گاز گرفتگی ها و نیش حشرات می توانند موجب متورم شدن پوست کودک نیز بشود.
توجه کنید که توده ها یا برجستگی هایی که تداوم داشته باشد و یا دردناک باشد باید جدی گرفته شود.
 

دلایل تورم و برجستگی پوست

گاهی برجستگی های سطح بدن کودک شما همراه با قرمزی و درد است، علت احتمالی می‌تواند آبسه یا دمل باشد.
اگر برجستگی به رنگ سرخ روشن باشد و برآمده شده باشد، علت احتمالی گزش حشره ای مثل زنبور، پشه یا غیره که نیش زده است.
اگر تورم درد ناک باشد و نزدیکی یک بریدگی ،خراش عفونی باشد، علت احتمالی غده لنفاوی در نزدیک به زخم است که در حال مبارزه با عفونت است.
اگر برجستگی نرم و در کشاله ران باشد علت احتمالی فتق کشاله ای است.
اگر تورم برجسته باشد و دردناک و بزرگ ،در سر وجود داشت، اگر به سر ضربه خورده باشد و به صدمه بر می گردد، ولی اگر ضربه ای نخورده باشد حتماً به پزشک مراجعه شود.
اگر محل برجستگی یا تورم در کنار گردن باشد و گلودرد وجود دارد و کودک از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کند ،علت احتمالی التهاب لوزه است.
اگر محل برجستگی پشت گردن باشد ،علت احتمالی اگزمای آتوپیک یا عفونت ویروسی یا سرخچه است.
اگر تورم بین گوش با فک باشد، علت احتمالی اوریون است.
اگر تورم در گردن و زیر بغل یا در کشاله ران یا هر دو باشد علت احتمالی آن می تواند مونونوکلئوز عفونی است.
اگر تورم کنار گوش است و گوش کودک نیز درد دارد، علت احتمال عفونت گوش میانی است.
علت ورم در قوزک پا باشد ، می توان دلیل آن کشیدگی عضله و روبات ها باشد .
اگر تورم در پنجه پا باشد، علت احتمالی اختلالات پنجه پا است.
اگر تورم در کیسه بیضه یا آلت مردانگی باشد علت احتمالی اختلالات دستگاه تناسلی است.
 

راه های درمانی

از نظر طب سنتی عموماً ورم های بدن از رطوبت زیاد یا همان بلغم صورت می پذیرد. جهت درمان عمومی زیاد شدن برق قم او در غلبه بر آن می توانید به موارد زیر توجه کنید و برای درمان تخصصی فهمیدن علت تورم بحث مورد نظر تحقیق کنید.
بلغم تشکیل شده است رطوبت و سرما است، لذا جهت درمان و غلبه بر آن می‌توانید از راهکار پرهیز استفاده کنید.
- برای رفع بلغم به کودک خود  لبنیات مخصوص بازاری، آب، ترشیجات، سرکه ،ترشی شور و برنج سفید ،عدس، سیب‌زمینی، آب یخ، نوشابه های صنعتی و بازاری، چای، نسکافه ،سوپ جو، آش جو، نارنگی، کیوی ، گرمک، هندوانه ،خیار، گوجه، قارچ، ماکارونی، فست‌فودها ،غذای بیات و فریز -شده ،همبرگر ،شکلات، آدامس، بیسکویت ،چیپس و پفک، کیک و کلوچه ،مرغ ماشینی ،ماهی و غیره ندهید.
- اما غذاهایی همچون گوشت گوسفند، گوشت بوقلمون، گوشت شتر ،که بهتر است به شکل کبابی باشد . میوه های شیرین رسیده که دارای آب زیادی نیستند مفید می باشند.
- بهتر است از ادویه جات مانند هل ،دارچین و زنجبیل، کندر، استفاده شود . زعفران ،فلفل سیاه ،شیرین بیان ،سیر و موسیر هم نیز مفید هستند.
- سبزی‌هایی مانند شلغم و زردک ،ترب سیاه و سفید، کلم، کرفس، نعنا ،ریحان ،جعفری ،گندم ،نخود، لوبیا چیتی، زیره سیاه و سبز، خاکشیر، عسل ،بادام ،گردو ،فندق ،پسته ،کنجد و شیره خرما و زیتون بسیار مفید هستند.
- سیاه دانه می تواند درمان اصلی باشد.
امام صادق علیه السلام در باره رفع بلغم نیز می فرمایند:«  در مسواک زدن ده فائده وجود دارد ... بلغم را برطرف می‌کند...»[1]

روغن زنجبیل و روغن انار، یکی از بهترین روغن هایی است که می تواند جهت درمان تب های سطحی از آن استفاده کرد.
برای از بین بردن رطوبت کاذب بدن می توانیم مخلوطی از کندور زنجبیل دارچین زعفران هل زیره سیاه سیاه دانه و اسپند تهیه کنید و آسیاب کرده و آنها را در عسل مخلوط کنید و خوب به هم بزنید تا مایه خمیر شکل به دست بیاید .سپس در ظرف سفالی یا شیشه ای نگهداری نمایید و هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت به اندازه نصف بند انگشت شست کودک به همراه آب ولرم به کودک بدهید. [2]
در روایات نیز در این باره آمده است: «وَ هَذَانِ لَا یَمِیلَانِ إِلَى الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِعِ إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَیْثُ وَقَعَا.»[3]
یعنی عسل و سیاهدانه به گرمی و سردی متمایل نیستند و به هیچکدام از طبائع هم متمایل نیستند ولی هرکجا واقع شوند درمان هستند.
اما اگر دلیل تورم ها اوریون باشد، شما می توانید مقداری سرکه با آب نارنج و آبغوره مخلوط نموده و بر قسمت ورم کرده بمالید. [4]
یکی دیگر از راه های کاربردی برای رفع اوریون این است که دو گرم عناب نیم کوب کرده و در ۵ لیوان آب به اندازه یک روز بخوانیم، سپس به تدریج عناب ها را میل کنید.
برای از بین بردن تورم ها و برجستگی سطح بدن تخم رازیانه را با گزنه نیم ساعت به آرامی بجوشانید، سپس صاف کنید و هر ۸ ساعت تا یک فنجان با عسل به کودک بخورانید.
دم کرده گیاه قاصدک جهت خارج کردن آب اضافی بدن بسیار موثر است، روزی تا ۵ فنجان از آن را با عسل شیرین کرده و به کودک بدهید.
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] حسن‌بن‌محمد دیلمی،اعلام الدین فی صفات المومنین، ناشر: آل البیت (ع)، 1373، ص362
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 85.
[3] ابن بسطام عبدالله ، طب الائمه علیهم السلام، قم : مکتبه الحیدریه ، 1375 ، صفحه51.
[4] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 74.

بیشتر بخوانید :
ورم بی دلیل لب
درمان انواع ورم‌ها
علل، علائم و درمان تورم غدد لنفاوی!
دلایل ورم کردن گونه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.