وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش اول)

زن و شوهر برای اینکه زندگی مشترک شادابی داشته باشند باید وظایف خود را در قبال همسر خود بدانند و بعد به آنها عمل کنند. ما در این نوشتار برخی از وظایف شرعی و عرفی زن نسبت به همسر خود باید عمل کند را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش اول)
یکی از وظایفی زن نسبت به همسر خود دارد این است که از شوهر خود نگهداری و مراقبت کند.
وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش اول)

مقدمه

یکی از مهم ترین مهارتی که زن و شوهر در اول زندگی، به آن نیازمند هستند،  دانستن حقوق و وظایف خود نسبت به یکدیگر است. چرا که زوجین با انجام وظیفه همسرداری خود، موجب به وجود آمدن صمیمیت بین خود می شوند و از بودن در کنار هم لذت می برد. گاهی در زندگی زناشویی اتفاق می افتد که زوجین  بخاطر عدم آگاهی نسبت به وظایف خود دچار اختلافات و دلخوری ها می شوند. زن و شوهر باید در شروع زندگی، فنون همسرداری را بیاموزند تا زندگی موفقیت آمیزی داشته باشند.
 

وظایف زن

همانطور که بیان شده زن و شوهر نسبت به یکدیگر وظایفی دارند و ما در اینجا در صدد بیان وظایف شرعی ، قانونی و اخلاقی زن نسبت به شوهر خود هستیم.
 

1. شوهرداری

یکی از وظایفی زن نسبت به همسر خود دارد این است که از شوهر خود نگهداری و مراقبت کند. این نگهداری و مراقبت نباید کار کوچکی تلقی شود بلکه عملی بسیار بزرگ و مهم در حفظ خانواده می باشد. زن ها می توانند با مراقبت، شوهر خود را به مسیر درست در زندگی هدایت کنند مثلا با تشویق به انجام کار خوب یا جلوگیری از انجام کارهای بد و یا مراقبت از بهداشت و توجه به تغذیه همسر و همچنین پشتیبانی از همسر در روزهای سخت زندگی. این ها همش مصادیق شوهرداری هست.
شوهرداری در اسلام در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد تا جایی که این عمل را در ردیف جهاد در راه خدا قرار داده است. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : جهاد زن به این است که خوب شوهر داری کند. [1] پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند : زن نمی تواند حق خدا را اداء کند مگر اینکه حق شوهر را اداء کند.[2]
 

2. محبت به شوهر

عشق و محبت یکی از نیاز های طبیعی همه انسان بشمار می آید و شوهر هم مثل همه ی انسان ها نیازمند محبت است. زن ها باید در زندگی مشترک به همسر خود محبت کند، تا این محبت عامل دلگرمی همسر برای داشتن یک زندگی شاداب و سر زنده شود و انگیزه برای انجام کارهای سنگین شوهر در بیرون از خانه برای تامین هزینه های زندگی شود. مرد ها وقتی ببیند همسرشان چقدر به آنها علاقه مند هستند و ذره از محبت کردن دریغ نمی کنند با خیال آسوده و انگیزه ای فراوان به  جنگ مشکلات زندگی می روند و هرگز زمینه انحراف عاطفی و جنسی در آنها پیدا نمی شود و به سراغ این مسائل نمی روند.
نکته ای که زن ها باید بدانند این است که صرف محبت قلبی به همسر کافی نیست بلکه باید این عشق و علاقه را اظهار کرد. با رفتار و گفتار و حرکات خود عشق و علاقه خود را به شوهر نشون داد. هرچه عشق و علاقه بین زن و شوهر بیشتر باشد، بنیان زندگی استوار تر و در نتیجه خوشبختی بیشتر می شود.
عشق و علاقه بین زن و شوهر اینقدر مهم است خداوند در قرآن آن را یکی از آیات قدرت خود دانسته است. خداوند در قرآن می فرمایند: یکی از آیات خدا این است که همسرانی برایتان آفریده تا بدان ها آرامش پیدا کنیدو میان شما دوستی و مهربانی نهاد.[3] پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند: بهترین زنان شما، زنهایی هستند که دارای عشق و محبت باشند. [4]
 

3. احترام به شوهر

حب ذات و علاقه به احترام شدن یک امر طبیعی همه انسان است، همه انسان ها دوست دارند که شخصیت آنها مورد احترام قرار گیرد. زن بدانند که شوهر شان هم مانند سایر انسان های دیگر نیازمند آن است که شخصیتش مورد احترام قرار گیرد و در این موضوع توقعی که شوهر از همسر خود دارد از دیگران بسیار بیشتر است. وقتی شوهر برای تامین هزینه زندگی از صبح از خانه خارج می شود با افراد گوناگون برخورد می کند و گاها مورد توهین قرار می گیرد و شخصیتش حفظ نمی شود ، شوهر انتظار دارد بعد از گذراندن یک روز سخت وقتی به خانه برمی گردد ، از سوی همسر خود مورد احترام قرار گیرد و شخصیت دوباره احیاء شود.
زن ها باید بدانند که احترام به همسر آنان را کوچک نمی کند بلکه با این احترام گذاشتن شوهر هم درمقابل به شما احترام می گذارد و شخصیت شما را حفظ می کند و رشته محبت بین تا محکم تر و زندگی تا با دوام تر و اینکه موجب دلگرمی بیشتر شوهر به زندگی و کار و کسب می شود که نتیجه اش به نفع به  زن بر می گردد.  
برخی مصادیق احترام به شوهر : به همسر خود سلام کردن، سر شوهرداد نزدن، با القاب خوب صدا زدن شوهر، در حضور دیگران تعریف کردن از شوهر، سفارش کردن به فرزند در مورد احترام به پدر، توجه به شوهر در مهمانی ها، با خوش رویی به استقبال همسر رفتن و ....... . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند: وظیفه زن این است که تا درب خانه به پیشواز شوهرش برود و به وی خوش آمد بگوید.[5] همچنین امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : هر زنی که به شوهرش احترام کند و آزارش نرساند، خوشبخت و سعاتمند خواهد بود[6]
سید روح الله حسین پور
ادامه دارد .... 
 
پی نوشت
[1] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق، جلد 103 ، صفحه 252
[2] حسین بن محمدتقی نوری، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت، 1408ق، جلد 2، صفحه 552
[3] قرآن کریم، سوره روم، آیه 21 " وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿۲۱﴾ "
[4] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق، جلد 103 ، صفحه 235
[5] مستدرک، جلد 3 ، صفحه 551
[6] بحار الانوار ، جلد 103 ، صفحه 253

بیشتر بخوانید :
حقوق متقابل زن و شوهر در کلام رهبری
حقوق و وظایف زن و مرد
وظایف همسران نسبت به یکدیگر
وظایف همسران در نگاه روایات
وظایف همسران در دوران نامزدی
زندگی مشترک شیرین با انجام وظایف



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.