روابط اجتماعی کودکان 9 ساله

تربیت اجتماعی، مقدمه روابط اجتماعی کودک است. اگر کودک به درستی در این موضوع تربیت شده باشد، می تواند روابط اجتماعی خوبی با دیگران داشته باشد. با ما همراه باشید تا با ویژگی های ارتباطی کودک 9 ساله بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روابط اجتماعی کودکان 9 ساله
کودک ۹ ساله از روی عادت کمتر با عشق و علاقه به تکالیفش می پردازد و بیشتر فعالیت هایی را انجام می دهد که ناگهانی تصمیم به انجام آن گرفته است.
 

روابط اجتماعی کودک نه ساله  

بیشتر جدال هایی که بین کودک و مادر در سن ۸ سالگی وجود دارد، در حدود ۹ سالگی از بین می رود زیرا حوادثی که سبب می شود که کودک به روشی گستاخانه جواب دهد بیش از پیش نادر است. کودک ۹ ساله آنقدر مجذوب زندگی خود می شود که بسیار کمتر از مادرش سؤال می کند. با این وجود هنگامی که مادرش از او سؤالی می کند، معمولا با کمال میل جواب می دهد و حتی برای پاسخگویی، بدون بداخلاقی کارش را متوقف می نماید، گاهی که زیاد مشغول کار خود است، درخواست مادرش را نمی شنود و به همین جهت، مهم است که از او جواب - هرچه می خواهد باشد- گرفته شود تا اینکه مطمئن شوید که صدای شما را شنیده است.
 

[یادآوری کارها به او]

گاهی باید به کودک ۹ ساله آنچه را که باید انجام دهد یادآوری کرد، او فراموش می کند که قبل از غذا دست هایش را بشوید یا دندان هایش را مسواک بزند و یا لباس هایش را آویزان کند، ولی او با کمال میل قبول می کند که انضباط و نظم و ترتیب را به او یادآوری کنند ولی پس از آن فورا فراموش می نماید.
کودک ۹ ساله از روی عادت کمتر با عشق و علاقه به تکالیفش می پردازد و بیشتر فعالیت هایی را انجام می دهد که ناگهانی تصمیم به انجام آن گرفته است، چه به دلیل این باشد که از او درخواست کرده اند، و چه بنا به میل خودش. او می خواهد که مورد علاقه و محبت مادرش قرار بگیرد، او دوست دارد که برای خرید برود و عهده دار یک مأموریت در محلی بسیار دور باشد تا بتواند سوار اتوبوس شود.
او می تواند یک غذای ساده را آماده کند و همچنین هنگامی که کسی مریض باشد یا بخواهد به مادرش کمک کند. بعضی از پسرها نسبت به مادر خود حالت مدافع و پشتیبان دارند و بعضی از کارهای مشکل را نمی گذارند انجام دهد، به خصوص وقتی که او حامله باشد.
 

[راه تشویق کودک نه ساله]

نیازی نیست که به کودک ۹ ساله به خاطر انجام کاری برای دیگران به او پاداش داده شود. پول کم و بیش ، همچون سال پیش، انگیزه عمل را تشکیل می دهد. گاهی پیش می آید که کودک پول تو جیبی اش را فراموش می کند بگیرد و هنگامی که پول به او داده شود، از این مسأله ناراحت نمی گردد.
کودک ۹ ساله واقعا می خواهد یک وظیفه شخصی را انجام دهد و بعد از اینکه کارش را خوب انجام داد کشیدن دست نوازش بر سر و رویش را به یک پاداش مادی و یا حتی تعریفات و تمجیدات ترجیح می دهد. او دوست دارد که به بعضی از کارها بپردازد اما کارهای دیگری نیز هست مثلا مراقبت از کودک و برای این کارها او از گرفتن پاداش خودداری می کند.
دیگر نیازی نیست که مادر برای بازگشت او از مدرسه در خانه بماند، هرچند که تعداد کمی از کودکان 9 ساله هنوز نیاز دارند که مادرشان برای آنها نامه ای روی میز بگذارد و بنویسد که کجا رفته است. می توان به بسیاری از کودکان ۹ ساله کلید داد و آنها می توانند در طول زمانی که مادرشان در خانه نیست از منزل مراقبت کنند.
 

[نظم بخشی به کارهای او]

معمولا نظم بخشیدن به کودک ۹ ساله کار مشکلی نیست، غالبا یک نگاه ساده مادر کافی است تا نظم او را یادآوری کند. گاهی لازم است در طول مدت زمانی کوتاه تنها بماند مخصوصا از دیگر بچه ها به دور باشد، او قبول می کند و خیلی زود سر عقل می آید. کودک ۹ ساله به خوبی از اخطار یا محرومیت «پولی» اطاعت می کند، در این میان کودک زیاد نیاز به پدرش ندارد مگر هنگامی که بزرگتر شود. فعالیت های مخصوص خودش و فعالیت های دوستانش به حدی توجه او را جلب می کند که کمتر تقاضا می کند تا با پدرش باشد مگر اینکه مخصوصا به صورت گروهی برای گردش از منزل خارج شوند.
کودک ۹ ساله غالبا پدرش را خیلی دوست دارد و از بحث کردن با او در مورد موضوعات مختلف لذت می برد و احتمال می رود که به نظارت از طرف پدرش حساس باشد. در قاعده کلی، بین کودک ۹ ساله و برادر و خواهرهای بزرگتر یا کوچکتری اختلافات وجود ندارد، معمولا با آنها تفاهم داشته و احساسی واقعی از صداقت نشان می دهد و اگر نیاز به او احساس شود، به نفع خودش در کاری دخالت می کند و هنگامی که سرپرستی خواهر یا برادر کوچکترش را در طول مدت زمانی کوتاه به او می سپارند، بسیار عاقلانه عمل می نماید. او، اینک فوق العاده فهمیده شده و فاقد سختگیری و جدیتی است که در ۸ سالگی از خود نشان می داد.
میل به داشتن دوستان صمیمی در ۸ سالگی ظاهر می شود و در ۸ سالگی نسبت به ۹ سالگی حساستر است. کودک ۹ ساله فقط یکی از همکلاسی های خود را به عنوان یک دوست صمیمی انتخاب می کند و حالا صریحا از جنس مخالف انتقاد می نماید. دختر بچه ها گاهی می گویند: «پسرها نفرت انگیز هستند، آنها بد تربیت شده اند و وحشی هستند»، پسرها نیز حرف هایی برای گفتن دارند مثل: «دخترها، موجب دردسر هستند» و آنها را فقط به عنوان یک وجود غیر ضروری قبول دارند. جاذبه پسر و دختر ثابت است، اما کودکان دو جنس هرگز با یکدیگر بازی نمی کنند.
کودکان ۹ ساله دوست دارند موقعی که با هم هستند، پرحرفی و وراجی کنند، این میل به صحبت و گفتگو حتی در بازی های بسیار فعال آنها نیز ظاهر می شود، آنها به ویژه در مورد ساعت خواب و برنامه رادیویی و تلویزیونی مورد علاقه شان با هم صحبت می کنند. کودک ۹ ساله یک ارجحیت برای بازی های گروهی که هر تشکیلاتی را شامل می شود، قائل است. طرح های اولیه مراکز فرهنگی را در مدت حدود ۱۵ روز فراهم می کند. این مراکز با یک هدف بسیار مشخص تأسیس می شوند مانند: روزنامه نگاری، هنری، خیاطی، نقاشی و غیره . بسیاری از کودکان ۹ ساله انجمن های بسیار رسمی را مانند کلوپ ۱۲ ساله ها و انجمن راهنمایی را که بزرگسالان در رأس آن باشند دوست دارند.
 

[بازی های گروهی]

توپ بازی شامل یک تشکیلات گروهی است و این بازی ها را بر برنامه های مورد علاقه خود از رادیو و تلویزیون هم ترجیح می دهد.
کودک ۹ ساله رفتاری بسیار طبیعی دارد، هنگامی که از سر میز غذا بلند می شود، تشکر و عذر خواهی هم می نماید و اغلب با دست از روی محبت سلام می کند، با آرامش و صمیمیت از میزبان خود برای لحظات خوبی را که نزد وی گذرانده است تشکر می نماید. والدین مایلند که فعالیت کودکان خود را مشاهده کنند و دیگر نیازی نیست که قبلا به آنان یادآوری شود که به او چیزی بگویند.
 


منبع: کتاب روان شناسی کودک
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.