چرا مردان زودتر می میرند و بیمارتر زندگی می کنند؟ (بخش اول)

یکی از معضلاتی که امروزه در مورد مردان وجود دارد، عدم توجه این جنس به سلامت جسم و روح خود است. برخی از اندیشمندان در حوزه پزشکی و علوم انسانی به پاسخ این سئوال اقدام کرده اند. با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال رو بیابید.
جمعه، 20 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا مردان زودتر می میرند و بیمارتر زندگی می کنند؟ (بخش اول)
مردان از اینکه برای خانواده خود ایثار کنند، خرسند می شوند. 
 

چرا مردان زودتر می میرند و بیمارتر زندگی می کنند؟

ویل اچ. کورتنی، مؤسس مرکز مشاوره سلامتی مردان و روان درمانگر در برکلی کالیفرنیا، می گوید: «در ایالات متحده، مردان بیشتر دچار موقعیت های شدید و مزمن می شوند، میزان مرگ و میرشان بر اثر تمامی پانزده علت اصلی مرگ بیشتر است و هفت سال زودتر از زنان می میرند».

عوامل روانی -اجتماعی متعددی که برای سلامتی مؤثر است، شناسایی شده اند و شامل دسترسی به مراقبت پزشکی، موقعیت اقتصادی و نژاد می شود. همچنین جنسیت بیولوژیکی، به طوری مداوم، قوی ترین پیش بینی کننده سلامتی و طول عمر است.

از چندی پیش اغلب مردم این واقعیت که بدن مردان سریعتر از بدن زنان از هم می پاشد را پذیرفته اند و ما فکر می کردیم که این امر صرفا بخشی از طبیعت مردان است. شاید بعضی از تفاوته ا منحصر به علت مذکر بودن باشد اما تعداد بسیار زیادی از این تفاوت ها نیز نتیجه شیوه زندگی کردن مردان است.

ویل کورتنی، بر اساس تحقیقی جدید، ده اصل مهم را پیدا کرده که در از دست رفتن سلامتی مردان (همراه با افزایش سن) مؤثر است:

1) مردان کمتر به پزشک مراجعه می کنند و معاینه های آنان بسیار بسیار کمتر از زنان است.
مراجعه منظم به پزشک و غربالگری، عوامل مهمی در سلامتی و طول عمر مردان است. با وجود این براساس گفته دکتر کنت گلدبرگ، مردان در سال ۱۳۰ میلیون بار کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند. برای مثال غربالگری های منظم، می تواند بسیاری از موارد را در مراحل اولیه (یعنی هنگامی که درمان موفق، محتمل تر است) آشکار کند. نود درصد سرطان هایی که هنوز ریشه ندوانیده، قابل درمان است.
 
2) احتمالا مردان، کمتر به مراقبت از خود می پردازند.
بررسی جدید و نمونه ای اتفاقی از اعضای سازمان حفظ بهداشت نشان داده که ۷۷ درصد زنان غربالگری شخصی برای سرطان را انجام داده اند که در مردان تنها ۴۵ درصد بوده است.
خواب شکل دیگری از مراقبت شخصی است و مردان بسیار کمتر از زنان می خوابند. حتی در میان یک نمونه ملی از یازده هزار پاسخگویی که مراقب سلامتی خود بوده اند، مردان گزارش کرده اند که متوسط خواب آن ها شش ساعت بوده در حالی که خواب زنان هشت ساعت گزارش شده است.

این واقعیت که مردان در مقایسه با زنان ساعت های کمتری می خوابند، در میزان بالاتر آسیب دیدن آنان نقش دارد. خواب آلودگی در هر سال سبب هفده هزار مرگ شبانه بر اثر جراحت، سه هزار و پانصد مرگ بر اثر جراحات غیرعمدی و بیش از نیمی از مرگ ها بر اثر جراحت مربوط به شغل، تشخیص داده می شود. علاوه بر این، شواهد روزافزونی نشان می دهد که عملکرد ایمنی، حتی با کمترین محرومیت از خواب، کاهش می یابد. حتی کیفیت ضعیف تر خواب مردان، خطراتی را که متعارض با سلامتی است، افزایش می دهد. مثلا، آپنه (که اغلب در ارتباط با خرخر کردن است) خطر حمله قلبی در مردان را بیست و سه برابر افزایش می دهد.
 
3) رژیم غذایی مردان بدتر از زنان است.
مردان در رژیم غذایی شان، بیش از زنان، چربی اشباع شده و کلسترول مصرف می کنند، حتی زمانی که تفاوت های جنسیتی براساس اندازه های بدن با هم در نظر گرفته شده باشد. مردان کمتر از زنان در رژیم غذایی شان چربی و گوشت قرمز را محدود می کنند.

مردان بسیار کمتر از زنان میوه و سبزیجات می خورند و فیبر کمتری مصرف می کنند.

مردان اغلب صبحانه را حذف می کنند و کمتر قند و غذاهای شیرین در رژیم غذایی خود را محدود می کنند. آنها، در مقایسه با زنان، قهوه بسیار بیشتری هم می نوشند و بیشتر احتمال دارد که حداقل پنج فنجان قهوه در روز بنوشند.

«رژیم غذایی مرد امریکایی» عامل اصلی بیماری قلبی و سرطان (یعنی مرگ آوران پیشگام) مردان در ایالات متحده می باشد. سرطان در بین مردان، تا چهل درصد می تواند مربوط به رژیم غذایی باشد.

4) مردان بیش از زنان اضافه وزن دارند.
برخلاف باور رایج، مردان بیش از زنان در مورد وزن مشکل دارند. دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی، ۲۰ درصد بالاتر از وزن ایده آل را چاقی اساسی توصیف می کند. براساس این تعریف، یک سوم بزرگسالان در کشور بسیار چاق هستند و بیشتر آنان را مردان تشکیل می دهند. به علاوه، در مقایسه با زنان، تنها نیمی از مردان در جهت کاهش وزن تلاش می کنند.
حفظ وزن مطلوب، در ارتباطی آشکار با سلامتی بهتر و میزان مرگ و میر پایین تر است. در یک بررسی جدید، مردانی که دور کمرشان حداقل ۱۰۰ سانتیمتر بود، احتمال ابتلا به بیماری قلبی شان سه برابر مردانی بود که کمرشان ۸۵ سانتیمتر بود.
 
5) مردان فعالیت فیزیکی کمتری نسبت به زنان دارند.
در میان افراد بین سی و پنج تا پنجاه و چهار ساله، تعداد مردان کم فعالیت یا بدون فعالیت فیزیکی، بسیار بیشتر از زنان است. در بین آنها که فعال هستند زنان بیشتر به تمرینات ورزشی سبک تا متوسط می پردازند، که طبق توافق کارشناسان و یافته های تحقیقاتی، تمرین های ورزشی برای بدن، بهترین است.

مردان فعال احتمالا بیشتر مبارزان آخر هفته هستند که گاهی به فعالیت های فیزیکی ولی شدید مانند دو قدم آهسته، تنیس، برف پارو کردن، یا چمن زنی می پردازند. در یک بررسی جدید دیده شده که این افراد خطر حمله قلبی شان را صد برابر افزایش می دهند.

شواهد فراوان نشان می دهد که فعالیت فیزیکی خطر بیماری مزمن اساسی و مرگ نابهنگام را کاهش می دهد. دوازده درصد تمامی مرگ و میرها قابل استناد به فقدان فعالیت فیزیکی منظم است.

مردان غیر فعال دو تا سه برابر همسالان فعالترشان احتمال مرگ به هر دلیلی را دارند و بیش از یک سوم تمامی مرگ های ناشی از بیماری های قلبی، بیش از مصرف سیگار، اضافه وزن، یا فشار خون بالا- به عدم تحرک از نظر فیزیکی نسبت داده می شوند.


ادامه دارد...
نویسنده: جد دایاموند

منبع: کتاب «یائسگی مردان»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.