چگونه شب قدر را با کودک مان بگذرانیم؟ (بخش اول)

برنامه ریزی برای خانواده هایی که دارای فرزند خردسال هستند و می خواهند در ماه رمضان و بخصوص شب های قدر بهره ی بیشتری ببرند،امر ضروری است. اگر شب قدر امسال یک نوزاد یا کودک نوپا همراه خانواده شما است راهکارهای پیشنهادی ما را برای شب های قدر بخوانید.
شنبه، 28 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه شب قدر را با کودک مان بگذرانیم؟ (بخش اول)
سعی کنید تا جایی که ممکن است گریه شما بی‌صدا باشد زیرا بچه‌ها معنای گریه شما را درک نمی‌کنند، در نتیجه ممکن است زمینه عدم‌ مأنوس شدن آنها با مفاهیم مذهبی را به‌ وجود ‌‌آورد.
 

مقدمه

شاید امسال مجبور شوید در شب‌ قدر رویه همیشگی خانه‌ تان را تغییر بدهید؛ آن هم به‌خاطر نوزاد یا کودک نوپایی که به تازگی به جمع افراد خانواده شما اضافه شده است. این تفاوت ارزشمند است. این ایام فرصت بسیار خوبی است که شما تربیت معنوی بچه‌ها را شروع کنید. ضمن اینکه درنظر داشته باشید که با وجود این نوزاد و سختی‌هایی که بابت نگهداری از او تحمل می‌کنید احتمال استجابت دعای شما هم بیشتر می‌شود. فقط مهم است که‌ مراقبت از این بچه‌ها را طوری مدیریت کنید که خودتان هم از شب‌ قدر استفاده کنید. بعضی از پدرومادرها در این شرایط و با بچه نوزاد ترجیح می‌دهند که اعمال شب‌ قدر را در آرامش و سکوت خانه‌ شان به‌جا بیاورند اما بعضی دیگر دعای گروهی در مسجد، هیئت و... را ترجیح می‌دهند. اینکه شما تصمیم بگیرید شب‌قدر را در خانه بگذرانید یا در بیرون از خانه، به‌خودتان و شرایط خاص شما مربوط می‌شود. اما به هر حال شما برای استفاده بیشتر و بهتر از شب‌قدر در این شرایط به آگاهی و مهارت‌هایی نیاز دارید که ما بعضی از آنها را برای شما می‌گوییم.
 

الف- شب قدر در خانه / چند دقیقه دوری از کودک 

حالا که قصد دارید در خانه بمانید، غسل که عمل پرثواب شب‌های قدراست را از دست ندهید. کمک گرفتن از دیگران برای اینکه شما چند دقیقه‌ای را صرف غسل کنید نخستین پیشنهاد است اما اگر کسی نبود از بچه‌ها یا نوزادتان مراقبت کند باید چه کنید؟ مطمئن‌ترین راه این است که برای این مدت کوتاه کودک را در فضایی که صدای شما را بشنود بخوابانید. کودکان نوپا می‌توانند چنددقیقه‌ای مشغول اسباب‌بازی‌هایشان باشند. می‌توانید برای رعایت احتیاط بیشتر نوزاد را در تخت بگذارید یا جایی که امکان حرکت نداشته باشند. راه دیگر این است که اگر می‌توانید در مدتی کوتاه مثلا 3 دقیقه غسل تان را انجام بدهید. اگر کودک شما هنوز به مرحله نشستن نرسیده، از یک تشک ضخیم در بخشی دور از آب‌ در حمام استفاده کنید. راه دیگر این است که بعد از شستن سرتان می‌توانید کودک را در آغوش بگیرید و به غسل کردن‌تان ادامه دهید. بچه‌های آرام‌ تری که به مرحله نشستن رسیده‌اند، می‌توانند در طول چند دقیقه غسل شما با اسباب‌بازی‌های مخصوص خودشان در حمام مشغول بازی شوند.
 

لذت نماز با کودک

نگران نمازخواندن‌تان هم نباشید. بچه‌ها از حدود 3 ماهگی کم‌کم با چهره مادرشان آشنا می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید در مکانی در نزدیکی آنها نماز بخوانید. کافی است بچه‌ها را مطمئن کنید که هستید. اغلب بچه‌ها با دیدن مادر یا پدرشان که مشغول نمازخواندن هستند فکر می‌کنند آنها مشغول کاری هستند و می‌خندند؛ پس نگران آنها نباشید. برای آرام کردن بچه‌ها موقع نمازخواندن یک اسباب بازی صدا‌ دهنده را می‌توانید با طنابی به دست‌تان وصل کنید تا موقع گریه کودک آن را تکان دهید. اگر کودک تان با این روش‌ها هم آرام نمی‌شود، اغلب مراجع تقلید با در آغوش گرفتن بچه‌ها هنگام نماز موافقند، ضمن اینکه شما مجاز هستید نمازهای مستحبی را نشسته بخوانید. تشک یا گهواره کودک‌ تان را نزدیک سجاده خودتان پهن کنید و نمازتان را نشسته بخوانید. این آرام کردن بچه‌ها هنگام نماز و اهمیت دادن به آنها، زمینه دوستی آنها با نماز را هم ایجاد می‌کند.
 

صدای خوش دعا

شب‌های ‌قدر با دعاهای زیبایش بهره معنوی بزرگ‌ترها را کامل می‌کند و می‌تواند صدای خوشی را با گوش بچه‌ها آشنا کند. اگر در خانه می‌مانید، دعا خواندن با صدای بلند یا گوش کردن از طریق رادیو، تلویزیون و... را فراموش نکنید. مهم این است که بچه‌ها را از شنیدن صدای دعا محروم نکنید. روح بچه‌ها قدرت زیادی دارد و حتی در خواب هم می‌تواند از محیط پیرامون پیام‌ها را دریافت کند. این صدا می‌تواند آرام باشد تا اگر کودک تان خواب است بیدار نشود. گاهی احساسات مذهبی بزرگ‌ترها در حال مناجات آنها را به گریه وا می‌دارد، اینطور وقت‌ها اگر کودک نوپایتان شما را ببیند احتمالا به گریه می‌افتد. سعی کنید تا جایی که ممکن است گریه شما بی‌صدا باشد و اگر باز هم او متوجه و پریشان شد با شوخی و بازی دلخوش‌اش کنید. بچه‌ها معنای گریه شما را درک نمی‌کنند اما این ناراحتی ممکن است زمینه عدم‌مأنوس شدن آنها با مفاهیم مذهبی را به‌ وجود ‌‌آورد.
 

استفاده ازخلوت خانه

اگر شب‌های ‌‌قدر شروع مسیر جدید زندگی باشد، قدر واقعی اتفاق افتاده است. شاید همین مسئله یکی از دلایل توصیه بزرگان دینی به علم‌آموزی در شب‌های ‌قدر باشد. برای شمایی که در خانه می‌مانید مطالعه کتاب در آرامش شب‌های ‌قدر می‌تواند حتی در نحوه تربیت کودک شما هم اثر بگذارد و نیت رضایت خدا به ثواب هرچه بیشتر آن هم کمک کند. این آرامش خانه فرصت خوبی را برای برنامه‌ریزی شما فراهم می‌کند؛‌ برای اینکه بدانید قرار است برای خودتان، خانواده و کودک تان، وظیفه‌ تان در برابر دین و جامعه چه برنامه‌ای داشته باشید.‌

ادامه دارد...

منبع: سایت پارس نیوز


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.