راهکار ایجاد انگیزه کنکوری در دانش آموزان (بخش دوم)

درس خواندن برای کنکور با وجود تعداد زیادی از کتاب های درسی، جزوات و کتاب های تست قطور، برای بیشتر داوطلبان کار سخت و طاقت فرسایی است. به همین دلیل علاوه بر داشتن برنامه منظم و منسجم و آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان بسیار مهم است.
شنبه، 11 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکار ایجاد انگیزه کنکوری در دانش آموزان (بخش دوم)
کلید موفقیت در کنکور، انتخاب اولویت ها است. یعنی تصمیم بگیریم چه چیزی برایمان از همه مهم تراست. بعد برای بهبود اوضاع، به کوشش فراوان و مداوم اقدام کنیم.
 

مسیر موفقیت کنکور

در مسیر موفقیت کنکور باید این نکته را مد نظر قرار دهید که وقتی یک راه حل نتیجه نمی دهد، نمی توان انتظار داشت دفعه بعدی از همان مسیر نتیجه ی متفاوت بگیرید. در این قسمت روی صحبت ما با دانش آموزانی است که می گویند هر کاری می کنیم درصدهایمان بالاتر از 20 یا 30 درصد نمی رود. بسیاری اوقات ما بر روی یک مسیر نامناسب پافشاری می کنیم. به عنوان مثال من در دوران پیش دانشگاهی با این طرز فکر که کم کردن ساعت خواب (کاهش از 7 ساعت به 4 ساعت خواب شبانه روز) باعث موفقیت بیشترم می شود، طی ماه ها هم هشیاری کمتری در کلاس داشتم و هم ساعات بیشتری را باید به درک و حفظ مطالب اختصاص می دادم.

عدم اطلاع از فواید خواب و استراحت در کاهش استرس و طبقه بندی مطالب در ذهن و ... باعث شد که بار خستگی چند ماهه را تا جلسه ی کنکور به دوش بکشم و با تمرکز بسیار پایین به سوالات پاسخ دهم. گاهی در نهایت بعد از چندین بار امتحان و شکست خوردن به این باور می رسیم که نمی توانیم ادامه دهیم. در مواردی هم مسیر انتخابی صحیح، اما استقامت ما کم است. به همین دلیل ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان می تواند استقامت آن ها را برای طی کردن مسیر موفقیت کنکور افزایش دهد.
 

کلید موفقیت در کنکور

کلید موفقیت در کنکور، انتخاب اولویت ها است. یعنی تصمیم بگیریم چه چیزی برایمان از همه مهم تراست. بعد برای بهبود اوضاع، به کوشش فراوان و مداوم اقدام کنیم. برای درک بهتر موضوع به طور خلاصه به شرح زندگی سرهنگ ساندرز موسس KFC می پردازیم. مردی که عنوان نخستین کاندیدای انتخاباتی دنیای فست فود را از آن خود کرد، نه در یک دوره بلکه دو دوره بی خانمان بوده است. او تا قبل از 65 سالگی در جهت عملی کردن رویاهایش هیچ اقدامی نکرده بود. اما به جای سرزنش خود و اجتماع و ... ایده خود را در مورد فروش دستور پخت خوراک مرغ به رستوران ها عملی کرد. در ابتدا او فکر کرد مسخره است! فروش این دستور پخت حتی پول اجاره خانه اش هم نخواهد شد. اما فکر تازه ای کرد که علاوه بر فروش دستور پخت، روش پخت را هم آموزش دهد. او پودر هایی را درست می کرد که وقتی به مرغ ها می زد مزه آن ها شگفت انگیز می شد. او به اولین رستوران رفت اما صاحب آن جا قبول نکرد. دومین رستوران نه، سومین رستوران نه، او به 623 رستوران مراجعه کرد و ششصد و بیست و چهارمین رستوران، قبول کرد که از پودر مرغ سرهنگ ساندرز استفاده کند. او به هیچ وجه نا امید نشد و کارش را رها نکرد، زیرا اولین کلید موفقیت را یافته بود. اولین کلید موفقیت نیروی شخصی است. نیروی شخصی یعنی ایستادگی و سماجت در انجام کار. سرهنگ ساندرز بعد از شنیدن جواب رد از رستوران های مختلف به جای آن که احساس بدی داشته باشد فورا به این فکر می افتاد که چطور داستانش را به شکل موثرتری بگوید تا در رستوران بعدی نتیجه بگیرد. چند نفر هستند که در طول 2 سال، 1009 بار جواب رد بشنوند و باز هم ادامه دهند؟ وی بعد از شنیدن 1009 مرتبه جواب رد، در حالیکه با اتومبیل فرسوده سر تا سر آمریکا را می گذراند و شب ها روی صندلی عقب اتومبیل می خوابید و هر روز با شوق بر می خاست تا ایده اش را با شخص تازه ای در میان بگذارد، بالاخره جواب مثبت شنید.

ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان به کمک مطالب و جملات انگیزشی برای موفقیت در کنکور، به همراه کوشش مداوم، پشتکار و حس انعطاف پذیری آن ها در تعقیب اهداف در نهایت دانش آموزان را به مقصد می رساند. فقط باید حسی را که به شما می گوید راه حلی وجود ندارد را رها کنید. اگر من بارها تلاش کرده ام اما نتوانستم از تمرکز خوبی هنگام مطالعه بهره مند شوم، اگر بارها با تعداد ساعات زیاد، درسی را مطالعه کرده ام اما از نتیجه راضی نبوده ام، می توانم از مشاور کمک بگیرم. می توانم تکنیک های مطالعه را بیاموزم. می توانم با دریافت کمک، مشکل شخصی را که باعث می شود مطالعه ام بی کیفیت باشد، حل کنم یا با آن سازگار شوم.

منابع:
 درس هایی برای موفقیت، آنتونی رابینز، مترجم: سهیلا بیات مختاری، انتشارات کتاب درمانی
برنامه ی پرواز (راز حقیقی موفقیت)، برایان تریسی، مهدی قراچه داغی، انتشارات ذهن آویز


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.