خواص هسته زردآلو

حتماً درباره زردآلو و خواص این میوه تابستانی خوشمزه زیاد شنیده اید. اما شاید در مورد هسته این میوه مطالب کمتری به گوشتان خورده باشد. هسته زردآلو بر خلاف هسته بیشتر میوه ها مزه ای شیرین و حتی شبیه به بادام دارد. در این مقاله به برخی خواص و مضرات این هسته خوشمزه و لذیذ می پردازیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 24 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
خواص هسته زردآلو

مقدمه

زردآلو میوه ای محبوب و خوشمزه و پر خاصیت است که بیشتر مردم نمی دانند هسته آن نیز منبعی غنی از مواد مغذی و مفید برای بدن محسوب می شود. علاوه بر فواید بی شمار هسته زردآلو، برخی منابع نیز به برخی مضرات و خطرات احتمالی مصرف آن اشاره کرده اند. در ادامه به برخی خواص و خطرات احتمالی هسته زردآلو می پردازیم.
 

هسته زردآلو چیست؟

هسته زردآلو در واقع بذر میوه زردآلو است که در وسط آن یافت می شود. بحث ها و نقطه نظرات مختلفی در مورد مزایا و مضرات مصرف هسته زردآلو وجود دارد و برخی این هسته خوشمزه را برای سلامت انسان مفید و برخی مضر می پندارند. نکته قابل توجه آنجاست که هسته زردآلو حاوی ویتامین ب17 (امیگدالین) است و مطالعات فراوانی به خواص ضد سرطانی و ضد التهابی آن اشاره کرده اند. اما با این حال برخی محققان اعتقاد دارند مصرف هسته زردآلو، خصوصاً در مقادیر زیاد، می تواند بسیار خطرناک باشد.
 
ویتامین ب17 اگر با سطح بالایی از ویتامین C ترکیب شود می تواند در بدن شما تبدیل به سیانور شده که در این صورت بسیار خطرناک خواهد بود. بدن به صورت طبیعی می تواند مقدار اندکی سیانور را تحمل کند اما خوردن مقدار زیادی هسته زردآلو ممکن است مقدار بیشتری سیانور تولید کرده که برای یک فرد بالغ مهلک خواهد بود. امیگدالین یا همان ویتامین ب17، در معده تبدیل به سیانور شده و از آن طریق وارد جریان خون می شود و در نتیجه به شدت فرد را تهدید می کند. به همین دلیل است که تبلیغات تجاری هسته زردآلو در سرتاسر جهان به شدت محدود شده است.  
 

ارزش غذایی هسته زردآلو

هسته زردآلو محتوی مقادیر زیادی ویتامین ب17، ویتامین E، ویتامین ب15 و مقدار کمی چربی است. لازم به ذکر است میزان کلسترول موجود در هسته زردآلو صفر است. در نیم فنجان هسته زردآلو حدود 14 گرم کربوهیدرات وجود دارد که بیشتر آن را (10 گرم) فیبر تشکیل می دهد. همچنین در این مقدار هسته زردآلو 14 گرم پروتئین وجود دارد و با خوردن این مقدار زردآلو به طور متوسط 260 کالری انرژی در بدن تولید می شود.
 

فواید هسته زردآلو برای سلامت انسان

برخی از مزایای اثبات شده هسته زردآلو عبارتند از: تقویت دستگاه گوارش، کمک به رشد، توازن سطح کلسترول، افزایش انرژی، محافظت از پوست، پیشگیری از سرطان، تقویت قلب، کمک به سیستم ایمنی و تسکین مشکلات و دردهای تنفسی.
 

سلامت پوست

ویتامین E آنتی اکسیدانی مهم است که به حفظ سلامت پوست کمک زیادی می کند. ویتامین E می تواند استرس اکسیداتیو را که یکی از عوامل اصلی چروک شدن پوست است، کاهش دهد. همچنین ویتامین E به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد.
 

پیشگیری از بیماری های قلبی

اگرچه بیشترین علت توجه به هسته زردآلو وجود ویتامین ب17 در آن است، وجود اسید پنگامیک (ویتامین ب15( در این هسته خوشمزه، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. ویتامین ب15 در بسیاری از میوه ها یافت نمی شود ولی با این وجود ارتباطی مستقیم با کاهش بیماری های مرتبط با سیستم گردش خود و بویژه بیماری‌های ایسکمیک قلب، دارد. همچنین برخی مطالعات نشان داده اند مصرف منظم مقدار کمی هسته زردآلو می تواند به کاهش فشار خود کمک کند.
 

تقویت سیستم ایمنی

برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف هسته زردآلو به تقویت سیستم ایمنی و تحریک سلول های دفاعی بدن، کمک می کند و در نتیجه مصرف مداوم و به اندازه هسته زردآلو می تواند از ابتلای انسان به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، کمک کند.
 

کمک به سلامت دستگاه تنفس

تحقیقات فراوانی بر تأثیر مصرف هسته زردآلو در سلامت دستگاه تنفسی، تأکید کرده اند. مواد فعال موجود در این هسته به عنوان یک اکسپکتورانت عمل کرده و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد و در نتیجه شدت حملات آسم و التهابات گلو را کاهش خواهد داد.
 

بهبود فرآیند هضم

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، هسته زردآلو حاوی مقادیر زیادی فیبر است که می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. فیبر قادر است حرکات دودی شکل (پرستالتیک) روده ها را افزایش داده و در نتیجه مشکلات روده ای از جمله یبوست و اسهال را کاهش دهد. همچنین فیبر موجب می شود مواد مغذی موجود در دستگاه گوارش فرصت جذب از طریق رود را پیدا کنند.
 

کمک به رشد و بازسازی بدن

هسته زردآلو سرشار از پروتئین است. پروتئین یکی از مواد غذایی مهم برای بدن به شمار می رود. نیم فنجان هسته زردآلو حاوی حدود 25 درصد از نیاز روزانه زنان به پروتئین و 20 درصد مقدار توصیه شده برای مردان است. پروتئین به رشد ماهیچه ها و بازسازی بافت های آسیب دیده در بدن کمک می کند.
 

کاهش سطح کلسترول

اگر کلسترول خونتان بالاست، قطعاً مصرف هسته زردآلو می تواند به شما کمک کند. هسته زردآلو حاوی فیبر بوده و می تواند کلسترول را از سیستم گردش خون زدوده و به سلامت قلب، پایین آوردن خطر ابتلا به تصلب شرایین، حملات قلبی و انواع سکته، کمک کند.
 

تقویت سوخت و ساز بدن

هسته زردآلو حاویی مقدار قابل توجهی کالری و انرژی مفید است، البته مصرف زیاد آن موجب افزایش وزن خواهد شد. مصرف مقدار متوسط و عدم زیاده روی می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کرده و سوخت ساز بدن را بهبود بخشد.
  

عوارض جانبی مصرف هسته زردآلو

ممکن است مصرف زیاد هسته زردآلو، مشکلات زیادی به همراه داشته باشد که عامل همه آن ها خطر تولید سم سیانور در بدن است. تولید سم سیانور در بدن ممکن است علائم مختلفی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به حالت تهوع، استفراغ، درد معده، تب، راش های پوستی، خستگی شدید، بی خوابی، تشنگی، ضعف ماهیچه ها، گیجی، مشکلات شناختی، التهاب ماهیچه ها و مفاصل و افت سریع فشار خون، اشاره کرد. در موارد بسیار شدید ممکن است مصرف زیاد هسته زردآلو منجر به رفتن به حالت کما، تشنج و حتی مرگ شود. به این نکته توجه کنید که مصرف زیاد هسته زردآلو برای کودکان بیش از بزرگ تر ها ممکن است خطرناک باشد. پس در مصرف این هسته خوشمزه بویژه برای کودکان باید احتیاط نمود.

منبع: سایت Organicfacts


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.