روش هایی برای مقابله با مشکلات مالی

گاهی اوقات در زندگی ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم. یکی از انواع این مشکلات که کم و بیش همه ما تجربه کرده ایم، مسائل و مشکلات مالی است. در این مقاله روش هایی برای مقابله با شرایط ایجاد شده در اثر مشکلات اقتصادی خدمت شما خواننده عزیز راسخون ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 17 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای مقابله با مشکلات مالی

مقدمه

مشکلات مالی ممکن است ناگهان بوجود آمده و علل مختلفی داشته باشند. برخی از این علل عبارتند از: از دست دادن شغل، زیر بار قرض و وام رفتن و یا ورشکست شدن. در هر حال مهمترین چیزی که باید انجام دهید، شناسایی مشکل و پیدا کردن راهی برای برون رفت از شرایط موجود است. با تدبیر و حوصله خواهید توانست به سرعت، گذشته را جبران کرده و دوباره روی غلتک بیافتید. در ادامه به برخی روش های مقابله با مشکلات مالی می پردازیم.
 

1. منبع مشکل ایجاد شده را بیابید

اگر علت مشکلات مالی تان از دست دادن شغل و یا از بین رفتن سرمایه بر اثر یک اشتباه فردی باشد، پیدا کردن منبع کار چندان دشواری نخواهد بود، اما گاهی اوقات مشکلات مالی بدین خاطر است که فرد بیش از درآمدش هزینه می کند، بدون اینکه متوجه باشد.  اگر ناگهان متوجه شدید نمی توانید اقساط خود را پرداخت کنید، احتمالاً بیش از حد توانتان وام گرفته اید و یا کالای اقساطی خریداری کرده اید.
 
لیستی از اصلی ترین مشکلات مالی خود را لیست کنید. به خاطر داشته باشید که لازم نیست همه مشکلات را دفعتاً حل کنید. به جای این کار آیتم هایی که در لیست یادداشت کرده اید را اولویت بندی کنید. مثلاً ممکن است اولویت اصلی شما صفر کردن برخی اقساط و یا شاید یافتن شغل باشد. وقتی اصلی ترین و با اولویت ترین مشکلات حل شد، حل شدن مشکلات کوچک تر ساده تر خواهد بود.
 
پس از شناسایی و اولویت بندی مشکلات مالی، برای هر کدام از مشکلات، زمان بندی هدف مندی مشخص کنید. مثلاً با خودتان بگویید باید تا پایان این ماه تکلیف شغلم مشخص شود و یا اینکه بتوانم در طول دو سال، بیشتر دیون خود را پرداخت کنم.
 
اگر متأهل هستید، بهتر است همسر خود را نیز از مشکلاتتان با خبر نموده و از او بخواهید در حل مشکلات در کنارتان باشد.
 

2. لیستی از راه حل ها تهیه کنید

پس از اینکه مشکلات مالی خود را اولویت بندی کردید، برای حل هر کدام از آن ها زمانی مشخص کنید. گام هایی عملی برای نزدیک شدن به اهداف از پیش تعیین شده ترسیم نموده و آن ها را به صورت واضح و دقیق یادداشت کنید.  
 
مثلاً اگر هدف شما این است که یکی از وام های بزرگی که از بانک گرفته اید را در طول 2 سال تسویه کنید، باید محاسبه کنید هر ماه به چه میزان پول نیاز دارید.  
 
اگر هدفتان یافتن شغل است، باید راه حل هایی همچون بررسی روزانه آگهی های شغلی، پر کردن 10 فرم درخواست در هر هفته و ... را یادداشت کنید.
  

3. بودجه بندی کنید

بودجه بندی به شما کمک می کند تا به دخل و خرجتان جهت دهید و بدانید پولتان دقیقاً از کجا آمده و در کجا هزینه می شود. با شناسایی دقیق دخل و خرج خیلی راحت تر می توانید هزینه های اضافی زندگی را حذف کرده و سریعتر قرض ها و وام های خود را تسویه کنید. پس از بررسی مخارج زندگی لازم است برای هر ماه یک بودجه بندی مشخص انجام دهید و برای هر دسته از مخارج مانند خورد و خوراک، تفریح، درمان و ... بودجه ای مشخص اختصاص دهید.
 
با دقت خرجکرد روزانه و ماهانه خود را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که در برخی حوزه های زندگی ولخرجی می کنید. با دقت تمام جوانب و هزینه ها را مد نظر قرار دهید (غذا، هزینه های اسکان، خودرو، تفریح و غیره) و سعی کنید بخش هایی را که بیش از نیازتان هزینه می کنید، شناسایی نمایید. ممکن است به جای پخت و پز در خانه، بیش از اندازه از بیرون غذا سفارش می دهید و یا شاید به جای امانت گرفتن کتاب از کتابخانه، کتاب می خرید. تا می توانید هزینه های غیر ضروری زندگی را کاهش دهید تا بار مالی از روی دوشتان کاسته شود.
 

4. خانواده را با خود همراه کنید

اگر شما و همسرتان و یا دیگر اعضای خانواده بر راه حل های احتمالی برای حل مشکلات مالی اتفاق نظر نداشته باشید، ایجاد تغییر بسیار دشوار خواهد بود. درگیری مداوم درباره چگونگی هزینه کردن در خانه، نتیجه ای جز اتلاف وقت و انرژی و حل نشدن مشکلات مالی به همراه نخواهد داشت.
  
پس لازم است پیش از اتخاذ هر تصمیم و یا اعمال هر تغییری، موضوع را با همه اعضای خانواده در میان گذاشته و همه را با خود همراه کنید.
 

6. بودجه بندی را با دقت رعایت کنید

وقتی برای دخل و خرج خود بودجه بندی کردید، اطمینان یابید که تا جای ممکن به انجام آن پایبند هستید. اگر پس از یک ماه متوجه شدید بودجه برخی بخش ها زیاد و برخی بخش ها کم است، می توانید در بودجه بندی اصلاحاتی اعمال کنید.
 

7. تا می توانید هزینه های زندگی را کاهش دهید.

پس از چند هفته و یا چند ماه بودجه بندی دقیق، به عقب بازگردید و دوباره هزینه های خود را بررسی کنید. ببینید هزینه کدام بخش از زندگی را می توانید کاهش دهید. مثلاً شاید بتوانید برای اوقات فراغت و تفریح خود، سرگرمی های کم هزینه تری انتخاب کنید، مثلاً  تفریحات بی هزینه و یا کم هزینه ای مانند رفتن به پارک را انتخاب کنید و تفریحات پر هزینه را تا حد امکان حذف کنید. از سویی راه هایی برای کاهش مصرف برق، آب، تلفن و اینترنت بیابید.
 

8. حتی پس از پرداخت وام ها و قرض ها این عادات خوب را حفظ کنید

پس از اینکه توانستید از این فراز و فرودها بیرون آمده و به روال عادی زندگی بازگردید، بهتر است برای پیشگیری از مشکلات آتی، بودجه بندی را مانند قبل ادامه دهید. حال که ماه ها و حتی سال ها با بودجه بندی و برنامه ریزی خرج کرده اید، چرا می خواهید آن را رها کنید؟ اکنون با بودجه بندی و دقت در دخل و خرج می توانید برای آینده خود و یا فرزندانتان پس انداز کنید.
 

9. در مورد هر خریدی منطقی فکر کنید

قبل از اینکه به هر خریدی اقدام کنید، خصوصاً اگر خریدی سنگین مانند خانه و ماشین باشد، سعی کنید پس از جستجو با توجه به شرایط مالی تان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. بهتر است برای پیشگیری از مشکلات مالی به اندازه پول نقدتان خرید کرده و از خرید اقساطی تا حد امکان اجتناب کنید. این روش باعث می شود خرید های غیر ضروری و اضافه بر نیازتان را انجام ندهید. همچنین توجه کنید لازم نیست هر چیزی که تخفیف خورده و یا قیمت و شرایط خوبی دارد را صرفاً به همین دلیل و بدون توجه به نیازتان خریداری کنید.
 
منبع: سایت ویکی هاو
 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما