پیشگیری از تجاوز جنسی

تجاوز جنسی، یکی از بدترین جرم های اجتماعی به شمار می آید. در این جنایت اجتماعی، شخص مورد تجاوز واقع شده، بسیار از لحاظ جسمی و روانی آسیب می بیند. با ما همراه باشید تا در مورد آسیب های آن بیشتر بدانید.
شنبه، 29 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیشگیری از تجاوز جنسی
یک راه پیشگیری از تجاوز جنسی، کاهش خودنمایی زنان در بستر جامعه است. 


تجاوز جنسی

والدین همواره به دختران خود هشدار می دهند که مراقب غریبه ها و مکان های غریب باشند - مکان هایی که می توانند طعمة تجاوزکاران شوند. قطعأ خطر تجاوز جنسی از جانب غریبه ها به قدر کافی جدی است. اما از پنج تجاوز جنسی چهار مورد را افرادی مرتکب می شوند که قربانیان آنها را می شناسند. افرادی که قرار ملاقات می گذارند، اعضای خانواده، همسران، یا آشنایان. به طور کلی، در ایالات متحده از هر چهار زن، یک نفر در طول عمر خود متحمل تجاوز جنسی می شود (برنر و همکاران، ۱۹۹۹؛ کاس و کیل پاتریک، ۲۰۰۱).
 
اشتباه نکنید، آمیزش جنسی اجباری یا تحت فشار نیز تجاوز جنسی محسوب می شود. در صورتی که زن به آمیزش جنسی رضایت ندهد، اقدام به این کار توسط همسر نیز تجاوز محسوب می شود.


چرا مردان به زنان تجاوز می کنند؟

 انگیزه تجاوز جنسی چیست؟ شماری از دانشمندان اجتماعی معتقدند که تجاوز جنسی بیشتر با انگیزه های قدرت، کنترل، و انتقال ارتباط دارد تا میل جنسی (هال و بارونگان، ۱۹۹۷). تجاوز جنسی اغلب وسیله ای است که مرد توسط آن به دنبال کنترل کردن زن و مسلط شدن بر او یا انتقام گرفتن از اوست زیرا که تصور می کند قبلا زن با او بدرفتاری کرده یا وی را تحقیر کرده است. در مورد برخی از تجاوزکاران جنسی، به نظر می رسد که خشونت، برانگیختگی جنسی را افزایش می دهد. بنابراین آنها به دنبال ترکیب کردن آمیزش جنسی با پرخاشگری هستند.
 
روان شناسان تکاملی معتقدند که در بین انسانهای نیاکانی، مردانی که از لحاظ جنسی پرخاشگرتر بودند به احتمال بیشتری ژن های خود را به نسل های آینده منتقل نموده اند. بنابراین، امکان دارد که مردان گرایش ژنتیکی داشته باشند که از لحاظ جنسی پرخاشگرتر از زنان باشند. با این حال، روان شناسان تکاملی از تجاوز جنسی یا پرخاشگری جنسی چشم پوشی نمی کنند. انسان ها می توانند تصمیم بگیرند پرخاشگرانه رفتار کنند یا نکنند.
 
با این حال، شماری از منتقدان اجتماعی باور دارند که فرهنگ آمریکا با تقویت کردن مردان جوان برای رفتار پرخاشگرانه و رقابت جویانه، آنها را جهت نقش هایی که از لحاظ جنسی پرخاشگرانه هستند، اجتماعی می کنند (دیویس و لیدل، ۲۰۰۲؛ هولکامب و همکاران، ۲۰۰۲). مردان جوان از همان سنین اولیه یاد می گیرند که از آنها انتظار می رود در میدان های بازی بر حریفان خود مسلط شوند و بر آنها غلبه کنند. متأسفانه ، این آموزه ها ممکن است به اتاق خواب، هنگامی که زنان در برابر تماس های جنسی آنها مقاومت نشان می دهند، انتقال یابند. بسیاری از مردان جوان، همسر خود را حریفی می دانند که باید با هر وسیله لازم، حتی اگر استفاده از زور ضرورت داشته باشد، مقاومت او را در هم بشکنند. اضافه شدن الکل به این واقعه، قضاوت و توانایی ارزیابی کردن عواقب رفتار را مختل می کند و خطر پرخاشگری جنسی را بیشتر افزایش می دهد.
 
ما باید زیربنای شناختی تجاوز جنسی را نیز در نظر داشته باشیم. امکان دارد که مردان مقاومت زن را به صورت نوعی عشوه گری تعبیر غلط کرده و تصور کنند که «نه» معنی «شاید» و «شاید» به معنی پاسخ مثبت است. امکان دارد که آنها علایم دیگر را غلط برداشت کرده یا خود را با این باور فریب دهند که زن واقعا «می خواهد». اجازه دهید به عامل شناختی دیگری در تجاوز جنسی بپردازیم - عقیده ای در افسانه های کلیشه ای در مورد تجاوز جنسی.
 

افسانه هایی درباره تجاوز جنسی

 در برخی کشورها، افسانه هایی درباره تجاوز جنسی وجود دارند - افسانه هایی که قربانی را سرزنش می کنند. یک نمونه آن این عقیده است که زن در صورتی که به صورت تحریک آمیز لباس بپوشد، تا اندازه ای مسئول تجاوز جنسی است.
 
افسانه های دیگر عبارتند از این عقیده که «وقتی زن ها منظورشان بلی است، می گویند نه» و «تجاوزکاران جنسی مفتون میل جنسی می شوند». افسانه دیگر این است که زنان در عمق وجود خود دوست دارند مورد تجاوز جنسی قرار بگیرند. این گونه افسانه ها تأثیر تجاوز را نادیده می گیرند و سرزنش را به قربانی منتقل می کنند. مردانی که طرفدار نقش های جنسی سنتی و خشک هستند، به احتمال بیشتری قربانیان را برای تجاوز جنسی سرزنش می کنند. علاوه بر این، این افسانه ها به خصومت نسبت به زنان منجر می شوند که به نوبه خود می توانند به تجاوز جنسی بینجامند.


پیشگیری از تجاوز جنسی

عواقب تجاوز جنسی می تواند صدمه جسمانی، اضطراب، افسردگی، کژکاری جنسی، بیماری مقاربتی، و/ یا حاملگی را در بر داشته باشد. از دیدگاه اجتماعی - فرهنگی، پیشگیری از تجاوز جنسی، بررسی کردن نگرش های فرهنگی شایع و آرمان هایی که به تجاوز جنسی کمک می کنند مبارزه کردن با آنها را شامل می شود. سنت های سلطه مردان و امتیازاتی که برای پرخاشگر بودن مردان وجود دارند، به زنان صدمه وارد می کنند.
 
یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم است که دانشگاه ها را ترغیب کنیم دانشجویان را ملزم دارند تا در سخنرانی ها و سمینارهای مربوط به آگاهی از تجاوز جنسی شرکت کنند. این برنامه های آموزشی به دنبال ترغیب ارتقا دادن نگرش های محترمانه تر نسبت به زنان هستند. از جمله هدف های این برنامه ها، باطل کردن افسانه های مربوط به تجاوز جنسی و آموزش دادن به مردان است که «نه» یعنی «نه». در سطح اجتماعی، باید جامعه و رهبران ملی خود را ترغیب کنیم تا به این مشکل توجه بیشتری کنند و خط مشی هایی را پیش بگیرید که این پیام روشن را انتقال دهند که وادار کردن کسی به آمیزش جنسی به هر شکل، تحمل نخواهد شد.
 
در سطح شخصی، کارهایی وجود دارند که زنان می توانند برای محافظت از خودشان انجام دهند. توصیه های زیر برای پیشگیری از تجاوز جنسی توسط غریبه ها مفید هستند.
  1.  علایم و ترتیباتی را با سایر زنان در مجتمع آپارتمانی یا محله خود تعیین کنید.
  2. فقط حروف اول اسم خود را در کتاب راهنمای تلفن یا روی صندوق پستی خود قرار دهید.
  3. از قفل های امن استفاده کنید.
  4.  پنجره ها را قفل کنید و از حفاظ های آهنی برای پنجره های طبقه اول استفاده کنید.
  5.  راهروها را روشن نگه دارید.
  6.  کلیدهای در اصلی یا اتومبیل را دم دست داشته باشید.
  7. در تاریکی تنها قدم نزنید.
  8.  از رفتن به مناطق پرت خودداری کنید.
  9. هرگز به مرد غریبه بدون چک کردن کارت شناسایی او اجازه وارد شدن به آپارتمان خود ندهید.
  10. هنگام رانندگی شیشه ها را بالا بکشید و درها را قفل کنید.
  11. قبل از وارد شدن به اتومبیل خود، صندلی عقب را چک کنید.
  12. از زندگی کردن در ساختمان ناامن خودداری کنید.
  13. افراد غریبه (از جمله زنان) را سوار اتومبیل خود نکنید.
  14. در خیابان با مردان غریبه صحبت نکنید.
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما