فواید فعالیت بدنی در بارداری

تسهیل فرایند زایمان، افزایش هوش جنین، بهبود اوضاع تنفس مادر، کاهش بالا رفتن وزن و چاقی، کاهش چاقی در کودک، جلوگیری از بالا رفتن فشار خون و کمک به سوختن کالری برخی از فواید فعالیت بدنی در دوران بارداری می باشند. با ما همراه باشید.
شنبه، 5 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید فعالیت بدنی در بارداری
فرایند وضع حمل در زنانی که در دوران بارداری فعالیت بدنی دارند، آسان‌تر صورت می‌پذیرد. یکی از بهترین فعالیت‌ها برای زنان جهت آماده شدن برای وضع حمل، یوگا است.
 

مقدمه

بارداری دورانی است که هر زنی انتظارش را دارد. حضور یک کودک در خانه می‌تواند فضا را پر از شادی و رنگ کند. البته، هر زنی هنگام بارداری باید تا جایی که امکان دارد جنین‌اش را در بهترین شرایط نگه دارد. معمولا به زنان باردار توصیه می‌شود که در طول دوران بارداری فعالیت‌های فیزیکی را مثل همیشه انجام دهند، کارهایی مثل جارو زدن، شست و شو و غذا پختن. در واقع داشتن فعالیت فیزیکی تاثیر مثبتی روی زنان باردار و همچنین جنین داخل رحم دارد. در این نوشتار با مزایای فعالیت بدنی در دوران بارداری آشنا خواهیم شد. در صورتی که برای دانستن این مزایا کنجکاو هستید، با ما در این نوشتار همراه باشید!
 

فواید فعالیت بدنی در دوران بارداری


۱. ریسک بالا رفتن وزن و چاقی را کاهش می‌دهد
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ۷۵٪ زنانی که در دوران بارداری فعالیتی ندارند و در واقع برای انجام کارها تنبلی به خرج می‌دهند، در معرض چاقی قرار دارند. چاقی در زنان باردار ابدا توصیه نمی‌شود. بنابراین باید در این دوران فعالیت بدنی داشته باشند تا وزن مطلوب بدن‌شان را حفظ کنند.
 
۲. ریسک بروز چاقی را در کودک کاهش می‌دهد
در صورتی که مادر فعالیت بدنی کمی داشته باشد، وزن او به راحتی افزایش خواهد یافت. اما ثابت شده‌است که این تاثیر فقط روی مادر نیست. در واقع جنین نیز چنین تاثیری را خواهد پذیرفت. کودکانی که وزن بالا و جثه‌ی بزرگی دارند ممکن است از طریق سزارین به دنیا بیایند.
 
۳. از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند
قرار نیست که فقط آدم‌های سن بالا یا آدم‌هایی که به سلامتی‌شان اهمیت می‌دهند، پیگیر فشار خون‌شان باشند. زنان باردار نیز باید حواس‌شان به سطح فشار خون‌شان باشد. فشار خون بالا در طول بارداری هم جنین و هم مادر را دچار آسیب خواهد کرد.
 
۴. از بروز پره‌اکلامپسی جلوگیری می‌کند
پره‌اکلامپسی به معنی وجود مقادیر بالای پروتئین در ادرار زنان باردار است. این اختلال برای زنان باردار خطر زیادی دارد. اما در صورتی که فعالیت بدنی بخشی دائمی از روند روزانه‌ی زنان باردار باشد، می‌توان تا حد زیادی از این اختلال پیشگیری کرد.
 
۵. به سوختن کالری‌ها کمک می‌کند
مطابق با تحقیقی که توسط کریستینا کمپبل استاد دانشگاه ایالتی آیووا، صورت گرفت انجام فعالیت فیزیکی کالری‌های زیادی را در بدن می‌سوزاند. میل به خوردن در بسیاری از زنان باردار ممکن است افزایش بیابد و این احتمال وجود دارد که در طول روز کالری بیش‌تری را در مقایسه با دوران قبل از بارداری دریافت کنند. بنابراین با انجام فعالیت بدنی به طور مرتب، می‌تواند کالری‌های اضافی را بسوزانند و از بروز چاقی جلوگیری کنند.
 
۶. فرایند زایمان را تسهیل می‌کند
فرایند وضع حمل در زنانی که در دوران بارداری فعالیت بدنی دارند، آسان‌تر صورت می‌پذیرد. یکی از بهترین فعالیت‌ها برای زنان جهت آماده شدن برای وضع حمل، یوگا است.
 
۷. هوش جنین را افزایش می‌دهد
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که نوزادان مادرانی که فعالیت بدنی در دوران بارداری داشته‌اند، از بهره‌ی هوشی بالاتری برخوردار هستند.
 
۸. اوضاع تنفس مادر را بهبود می‌دهد
چنان‌چه احتمالا می‌دانید، انجام تمرینات ورزشی تاثیر مثبتی روی اوضاع تنفس دارد. زنان باردار در این دوران معمولا با مشکلات تنفسی مواجه می‌شوند و بهترین راه برای بهبود کیفیت تنفس انجام تمرینات ورزشی است.
 
۹. استخوان‌های زنان باردار را تقویت می‌کند
طبیعتا داشتن استخوان‌های محکم در زنان باردار اهمیت زیادی دارد چرا که جنین کم کم رشد می‌کند و زن باید قدرت کافی را برای حمایت از آن داشته باشد.
 
۱۰. انعطاف‌پذیری بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد
بدن انعطاف‌پذیر به زنان باردار کمک می‌کند که وضع حمل راحت‌تری داشته باشند.
 
احتیاط کنید
دقت کنید که فعالیت‌ بدنی در دوران بارداری باید سبک باشد. انجام تمرینات بدنی سنگین جنین را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.


منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما