اعتیاد به سیگار و مراحل ترک آن

ورزش کردن مخصوصا به صورت گروهی همیشه به تقویت روحیه شما کمک می کند و باعث می شود نسبت به خودتان حس خوبی پیدا کنید. به خانواده و دوستان خود اعلام کنید که تصمیم به ترک سیگار گرفته ای، مطمئن باشید که آنها حتما شما را حمایت خواهند کرد و این موضوع ترک کردن را برای شما راحت تر می کند به خانواده و دوستان تان بگویید به چه نوعی کمک نیاز دارید. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 14 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتیاد به سیگار و مراحل ترک آن
شاید شما از آن دسته افرادی باشید که به هنگام شرایط اضطراری و استرس با سیگار کشیدن خود را آرام می کنید. از امروز راه دیگری برای آرامش پیدا کردن پیدا کنید.
 

مقدمه

شاید بتوان گفت : ترک اعتیاد سیگار، از ترک بقیه چیز هایی که انسان به آنها وابسته می شود سخت تر است. چرا؟ چون سیگار نه مثل مواد مخدر و نه مثل سایر مواردی که امکان وابستگی به آنها وجو دارد فقط دارای یک جنبه نیست. اگر شما به قول معروف سیگاری باشید به خوبی می دانید که نیاز به نیکوتین در سیگار و نیاز به سیگار کشیدن دو مطلب جداست؛ اول به صورت فیزیکی روی شما تاثیر میگذارد و ممکن است دچار سر درد و یبوست و مواردی این چنین شوید؛ ولی باید بدانید که نیاز شما به سیگار کشیدن که از روی عادت انجام می گیرد کار را برای شما سخت میکند، فرض کنید یک نفر 20 سال فندک و سیگارش در جیبش آماده و حاضر بوده و به محض اراده کردن بدون هیچ ترسی از غیر قانونی بودن یا اینکه دستگیر شوید می توانید سیگار بکشید. از طرفی هزینه ای که صرف یک پاکت سیگار می کنید زیاد به چشم نمی آید (البته در بلند مدت سر به فلک می کشد) برای همین با وجدان راحت تری سیگار می کشید.
 

چرا ترک سیگار سخت است؟

مارک توآین می گوید : ” ترک سیگار آسان است . من هزاران بار ترک کرده ام .” و این فقط گفته ی مارک تواین نیست، تقریبا تمامی افرادی که سیگار می کشند حد اقل یک بار ترک کرده اند. ولی واقعا چرا؟ چه چیزی در سیگار است که باعث شده تا به این حد وابسته کننده باشد؟  پاسخ کاملا معلوم است: "نیکوتین" امروز ما قصد نداریم که در مورد این که چرا سیگار تا این حد وابستگی دارد یا چرا ترک آن سخت است صحبت کنیم. تنها هدف ما از این مقاله  ترک اعتیاد به سیگار است. انسان برای انجام هر کاری به دلیل نیاز دارد، پس باید اول از همه به سوال زیر پاسخ دهیم.
 

چرا باید سیگار را ترک کنید؟


دلایل کوتاه مدت ترک سیگار:
ایجاد لکه روی دندان ها و بوی بد دهان
بوی بد لباس و بدن
ضعیف شدن توانایی ورزشی
گلودرد و سرفه کردن
افزایش ضربان قلب و فشار خون
اذیت شدن بقیه افراد در اطراف فرد سیگاری
هزینه ی خرید سیگار

دلایل بلند مدت برای ترک سیگار:
وجود مواد سمی و شیمیایی در دود سیگار
خطر ابتلا به سرطان های دهانی و سرطان ریه
خطر ابتلا به بیماری قلبی
مشکلات شدید تنفسی
ایجاد بیماری های زیاد در بزرگسالی (به دلیل وجود رادیکال های آزاد موجود در سیگار)
زخم معده و بازگشت اسید معده
ابتلا به بیماری لثه
خراب شدن پوست
خطر آسیب‌رسیدن به جنین در زنان باردار سیگاری
بد آموزی برای کودکان
 
نیکوتین همانند مرفین و THC یک ماده ی مخدر است که استفاده از آن باعث ایجاد وابستگی شدید جسمی و اعتیاد شدید روحی می شود، این ماده در توتون و تنباکو وجود دارد. پس از ترک سیگار 2 تا 4 روز طول می کشد تا بدن نیکوتین را دفع کند.  خب؛ ممکن است از خود بپرسید بپرسید پس چرا 2 تا 4 هفته طول می کشد؟ چون وقتی انسان تصمیم می گیرد کاری را در خود به عادت تبدیل کند، از نظر روانشناسی 21 روز طول می کشد تا به یک مسئله عادت کند.
 

مراحل ترک سیگار


برای ترک سیگار به صورت جدی آماده شوید
از الان،‌ یک دوره 2 تا 4 هفته ای را برای این کار در نظر بگیرید. اول از همه سیگار ها و فندک ها و هر چیزی به سیگار کشیدن می شود را دور بیاندازید؛ سپس یک دفتر بخرید و دو صفحه اول دلایل ترک خود را به طور کامل، واضح و شفاف بنویسید. سعی کنید دفتر را همیشه همراه خودتان داشته باشید و هر وقت هوس سیگار کردید، تاریخ- ساعت و دلیل اینکه چرا می خواهید سیگار بکشید را بنویسید، این اطلاعات به شما کمک می کند که بتوانید از عادات خود با خبر شوید و در صورت لزوم این اطلاعات را با دکتر خود در میان بگذارید.

از حمایت و تشویق دیگران استفاده کنید
ورزش کردن مخصوصا به صورت گروهی همیشه به تقویت روحیه شما کمک می کندو باعث می شود نسبت به خودتان حس خوبی پیدا کنید. به خانواده و دوستان خود اعلام کنید که تصمیم به ترک سیگار گرفته ای، مطمئن باشید که آنها حتما شما را حمایت خواهند کرد و این موضوع ترک کردن را برای شما راحت تر می کند به خانواده و دوستان تان بگویید به چه نوعی کمک نیاز دارید. حمایت آنها، ترک  سیگار را برای شما آسان تر خواهد کرد. در نظر داشته باشید که بهترین فرد برای اینکه از شما حمایت کند، خود شما هستید؛ به خودتان نشان دهید که برای خودتان ارزش قائلید و خودتان را دوست دارید. برای مثال با پولی که دیگر صرف خرید سیگار نمی کنید بعد از مدتی برای خود یک هدیه خاص به عنوان جایزه بخرید. 

مراقب شرایط اضطراری و استرس زا باشید
شاید شما از آن دسته افرادی باشید که به هنگام شرایط اضطراری و استرس با سیگار کشیدن خود را آرام می کنید. از امروز راه دیگری برای آرامش پیدا کردن پیدا کنید. (دوش گرفتن، خوردن یک لیوان آب سرد و یا یک بستنی می توانند گزینه های خوبی باشند)

همزمان با ترک سیگار قهوه خوردن را ترک کنید
این که خوردن قهوه باعث افزایش میل انسان به سیگار می گردد یک موضوع کاملا ثابت شده و درست است. پس اگر واقعا دوست دارید سیگار را کنار بگذارید باید قهوه خوردن را نیز از برنامه ی خود حذف کنید.
 

چطور ترک کردن سیگار ما با دوام تر باشد؟

پیشنهاد ما به شما این است که همیشه اطلاعات خود را بهروز نگه دارید و با مطالعه و آگاهی از کشیدن دوباره سیگار خودداری کنید. وسوسه سیگار کشیدن همیشه پشت سر شماست و این شما هستید که باید با عزت نفس و قدرت درونی خود در برابر این سایه شوم مقاومت کنید و آنرا شکست دهید.


منبع: www.neginn.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.