مضرات سیگار الکترونیکی (بخش دوم)

نیکوتین یک ماده اعتیاد آور است و تبخیر آن نیز می تواند اعتیاد آور باشد. مطالعات نشان داده است که اعتیاد به سیگارهای الکترونیکی می تواند ناشی از وجود نیکوتین در این دستگاه باشد. با گذشت زمان، افرادی که مرتباً از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند ممکن است علائم بیماری انسداد مزمن ریوی را تجربه کنند. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مضرات سیگار الکترونیکی (بخش دوم)
کاهش عملکرد تنفسی و تأثیر منفی بر روی بیولوژی ریه از جمله مهمترین مشکلاتی است که بر اثر تنفس دود این سیگار برای بدن ایجاد می شود.
 

دیگر مضرات مصرف این نوع سیگار

مطالعات نشان داده اند که تعیین اینکه چه میزان از این مواد شیمیایی می تواند بر روی نواحی مختلف ریه تأثیر بگذارد؛ کار دشواری است. برخی از مطالعات نشان داده اند که تبخیر مایع موجود در این سیگارها می تواند منجر به ایجاد علائمی مانند آسم شود. محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گزارش دادند که سیگار الکترونیکی فقط باعث ایجاید بیماری ریه ذرت بو داده نمی شود. بلکه ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف و نیکوتین در این دستگاه وجود دارد که می تواند منجر به آسیب دیدن دائمی ریه ها شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد که تنفس منظم در دودهای غلیط مانند دود سیگار می تواند بر روی عملکرد ریه ها تأثیر بد داشته باشد. کاهش عملکرد تنفسی و تأثیر منفی بر روی بیولوژی ریه از جمله مهمترین مشکلاتی است که بر اثر تنفس این دود برای بدن ایجاد می شود.

همچنین لازم است به یاد داشته باشید که نیکوتین یک ماده اعتیاد آور است و تبخیر آن نیز می تواند اعتیاد آور باشد. مطالعات دیگر نشان داده اند که اعتیاد به سیگارهای الکترونیکی می تواند ناشی از وجود نیکوتین در این دستگاه باشد. با گذشت زمان، افرادی که مرتباً از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند ممکن است علائم بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) را تجربه کنند.
 

آیا سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین نیز برای بدن مضر هستند؟

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Frontiers in Physiology نشان می دهند که سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین نیز می توانند بر روی عملکرد ریه تأثیر منفی بگذارند. اگرچه ماده موثره این دستگاه پروپیلن گلیکول است که به طور کلی غیر سمی محسوب می شود، اما طعم دهنده های موجود در مایع سیگار الکترونیکی می توانند باعث تحریک و التهاب ریوی شوند. برخی از طعم دهنده های شیمیایی حتی به بافت ریه آسیب می رسانند. محققان در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ انجام داده اند؛ توصیه کردند که تا زمان انتشار تحقیقات بیشتر، از مصرف هرگونه سیگار الکترونیکی خودداری کنید.

برخی از محققان نگران این موضوع هستند که استفاده از این ابزار خودش موجب ایجاد اعتیاد و مصرف بیش از حد می شود. علاوه بر این مایع موجود در این دستگاه حاوی مواد شیمیایی است که هنوز تاثیر آنها بر روی بدن کاملا درک نشده است. به عنوان مثال، مایع درون سیگار الکترونیکی حاوی ترکیباتی است که می تواند باعث تحریک و التهاب ریه ها شود. علاوه بر این؛ این خطر وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در این دستگاه مانند فرمالدئید و حلال ها بتوانند در بدن به مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان تبدیل شوند.
 

عوارض ناشی از نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی

مجله Science Reports اعلام کرده است که استفاده از درجه حرارت بالا برای ایجاد بخار در سیگارهای الکترونیکی می تواند موجب تولید مواد شیمیایی سمی در بدن شود. برخی از این سموم، منحصرا به مواد شیمیایی موجود در تنباکو مربوط می شود. این نکته نشان می دهد که فقط طعم دهنده های موجود در این دستگاه نیستند که سم تولید می کنند. مجله Addiction Medicine در سال ۲۰۱۸ گزارشی را منتشر داد که نشان می دهد برخی از سیگارهای الکترونیکی نیکوتین دار ۵۲ درصد نیکوتین بیشتری نسیت به آنچه که روی بسته بندی شان درج شده است دارد.

محققان دانشگاه ویرجینیا غربی گزارش دادند که تبخیر این مایعات می تواند باعث سفت شدن شریانها شود. دانشمندان دریافتند که استفاده طولانی مدت از این دستگاه می تواند مانند سیگار کشیدن؛ باعث سفتی آئورت شود. نگرانی دانشمندان از این موضوع است که این اثرات ۲۰ یا ۳۰ سال بعد در بدن بروز می کنند.
به عنوان مثال آکرولئین ماده ای است که در مایع سیگار الکترونیکی وجود دارد و می تواند به دیواره های داخلی رگ های خونی آسیب برساند. همچنین استنشاق این ماده می تواند بر روی گردش خون تأثیر بگذارد و منجر به ایجاد پلاک شریانی (آترواسکلروز) شود.

از آنجا که مواد شیمیایی موجود در این دستگاه باعث سفت شدن رگ های خونی می شوند؛ مصرف منظم این ماده ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. از طرفی قبلا کشف شده بود که نیکوتین باعث افزایش فشار خون می شود. به خصوص هنگامی که با کافئین مصرف می شود. در گزارشی که توسط American Chemical Society در سال ۲۰۱۸ منتشر شد مشخص گردید که تبخیر مایع درون سیگارهای الکترونیکی می تواند بر روی ساختار DNA سلول های موجود در دهان تأثیر بگذارد. اثر تحریک کننده استنشاق و بازدم سیگارهای طعم دار می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

منبع : سایت پیام سلامت


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.