طرز تهیه انواع سس (بخش سوم)

خوردن سس به همراه غذا می‌توانند برای شما حسی لذت بخش تر داشته باشد و غذا را از سادگی بیرون بیاورد. مزه سالاد ها نیز به سس آن بستگی دارد، که شما با آموزش طرز تهیه آنها می توانید سس های مختلفی را تهیه کنید.
چهارشنبه، 23 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع سس (بخش سوم)
خردل  مفید برای تسکین درد های عصبی، تسکین دهنده کمر درد و در پهلو، مفید برای بیماری هایی مانند روماتیسم، رفع بلغم و بوی بد دهان می باشد.
 

مقدمه

همان طور که می دانید سس مایع غلیظی است که از مخلوط کردن مواد مختلف از جمله ادویه ها و سرکه و غیره آماده می شود، که در نهایت طعم و مزه فوق‌العاده‌ای را به غذا یا سالاد شما می‌دهد. خیلی از سس ها دارای کره و مواد چرب مانند آب گوشت، خامه یا غیره هستند، که برای افراد چاق مضر بوده اند. اما یک سری از سس ها هستند که با دارا بودن سرکه و روغن های مفید از جمله روغن زیتون از بالا رفتن کلسترول خون شما جلوگیری می کنند و مخصوص افرادی اند که رژیم لاغری دارند و اکثر غذای آن ها سالاد بوده که برای مزه دار کردن آن از این سس ها استفاده می کنند. 
 

سس مایونز 


 مواد لازم برای یک پیمانه از سس مایونز :
-  روغن زیتون یا روغن مایع یک ونیم لیتر
- زرده تخم مرغ ۲ عدد
- سرکه ۲ یا ۳ قاشق سوپخوری
- خردل یک قاشق سوپخوری
- نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه :
شما این سس را هم می توانید با زرده تخم مرغ درست کنید و هم با زرده و سفیده مخلوط کنید و به این صورت که دو تخم مرغ را درون مخلوط کن انداخته و دو دقیقه آن را بزنید تا کاملاً زده شده و و یک دست شود. بعد از بالای مخلوط کن کم کم روغن را به آن اضافه می نماییم و قبل از اینکه روغن را اضافه کنیم، بهتر است که مقداری نمک و هر ادویه ای که دوست دارید را اضافه نمایید. تا سس بریده بریده نشود و مخلوط یکدستی به دست آید. بعد از اینکه روغن مخلوط شد، زمان اضافه کردن سرکه و خردل است بعد از آن که این مواد کاملاً با سس شما مخلوط شدند. مایونز آماده است. 

امام صادق (ع) فرمود: محبوب ترین دسرها نزد رسول خدا سرکه و زیتون بود؛ چراکه حضرتش فرمود این غذای پیامبران است. [1]  از خواص خردل نیز باید گفت این ماده غذایی مفید برای تسکین درد های عصبی، تسکین دهنده کمر درد در پهلو، مفید برای بیماری هایی مانند روماتیسم رفع بلغم و بوی بد دهان، موثر برای درمان اندام های فلج و جلوگیری از سکته و غیره می باشد. [2] 
 

سس پرتقال

 مواد لازم :
- آب پرتقال دو لیوان 
- آب گوشت یا بوقلمون یک لیوان 
- کره آب کرده یک استکان
- آرد یک قاشق سوپخوری 
- نمک و فلفل به مقدار لازم 
- رنده پوست پرتقال ۱ قاشق مرباخوری

 طرز تهیه :
 کره را در ظرفی ریخته و روی حرارت می گذاریم تا ذوب شود، پس از آن آرد را آرام آرام به آن اضافه نموده و به هم بزنید تا سرخ شود. آبگوشت و آب پرتقال را نیز به آن اضافه نموده و آرام آنرا داخل آرد سرخ کرده می ریزیم و دائم آن را هم می زنیم. فراموش نکنید که یک لحظه اگر از آن غفلت کنید، باعث ته گرفتگی و یا سوختگی آن می‌شود. مواظب باشید تا کمی غلیظ شود، بعد رنده پوست پرتقال و نمک و فلفل را به آن اضافه نمایید. پس از آنکه چند جوش زرد از روی حرارت بر می داریم و شکر را به آن اضافه می نماییم. این سس را برای مصرف گوشت های مرغابی و قلمون یا اردک استفاده می کنند. 
 

سس مخصوص پیتزا 


مواد لازم :
- سرکه ۲ تا ۳ قاشق 
- شکر نصف قاشق غذاخوری 
- رب گوجه فرنگی ۲ تا ۳ قاشق 
- روغن زیتون ۲ تا ۳ قاشق
- ادویه یک قاشق مرباخوری
- سیر کوبیده دو حبه 
- فلفل و نمک به مقدار لازم

 طرز تهیه :
 روغن زیتون را حرارت داده و رب گوجه‌فرنگی را در آن سرخ می کنیم. سپس و شکر و سرکه و سیر را به آن اضافه نموده و در نهایت فلفل و نمک و ادویه را در آن مخلوط کرده و هم بزنید و پس از آنکه چند جوش زد و مواد آن یکدست و غلیظ شد از روی حرارت بردارید. بعد از این که خمیر پیتزا را پهن کردید، روی آن را از این سس یک لایه بکشانید. سپس پنیر پیتزا را روی آن قرار دهیم و مواد را روی آن بریزید. یک لایه دیگر سس ریخته و روی آن را از پنیر پیتزا بپوشانید و در فر قرار دهید. 
 

سس ماست و لیمو ترش


 مواد لازم :
- ماست یک لیوان 
- آب لیمو ۲ قاشق سوپخوری 
- جعفری، پیازچه و نعنای خورد شده نصف پیمانه
- روغن مایع یک تا دو قاشق 
- نمک و فلفل به مقدار لازم
- شکر یک قاشق مرباخوری 

طرز تهیه :
ماست و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده. سپس شکر و نمک را خوب با آن هم می زنیم و در آخر سبزیجات را اضافه نمایید. این سس را می توانید با انواع سالاد های سبزی استفاده کرده، یا اگر بدون سبزیجات آن را درست کنید، می توانید به همراه سالاد کاهو یا چیپس و یا خلال سیب زمینی بخورید. [3]

پی نوشت :
[1] کلینی، کافی، ج 6، دارالکتب الاسلامیة، تهران: 1365ش،  ص 328.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 34.
[3] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 90.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.