همه چیز دربارۀ رژیم گوشت خواری (بخش دوم)

رژیم گوشت خواری یکی از رژیم های غذایی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی در سرتاسر جهان پیدا کرده است. در بخش اول این مقاله به معرف اجمالی این رژیم نسبتاً نو ظهور پرداختیم. در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خوانندۀ عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 6 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
همه چیز دربارۀ رژیم گوشت خواری (بخش دوم)

معایب رژیم گوشت خواری

این رژیم به علت محدودیت های بسیار زیاد و حذف اکثریت گروه های غذایی، معایب و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
 
چربی، کلسترول و سدیم بالا
از آنجا که رژیم گوشت خواری تنها از غذاهای حیوانی تشکیل تشکیل شده، می تواند سرشار از چربی های اشباع شده و کلسترول باشد.
 
مصرف چربی های اشباع شده می تواند LDL یا همان کلسترول بد را افزایش داده و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را بیشتر کند.
 
با این حال تحقیقات اخیر نشان داده مصرف زیاد چربی های اشباع و کلسترول ارتباط زیادی با خطر ابتلا به بیماری های قلبی ندارد.
 
با این وجود جذب زیاد چربی های اشباع در رژیم گوشت خواری نگرانی های زیادی را بوجود آورده. مشکل اینجاست که هیچ پژوهشی به تأثیر مصرف انحصاری غذاهای حیوانی نپرداخته است. بنابراین، تأثیر مصرف چنین سطح بالایی از کلسترول ناشناخته است.
 
بعلاوه برخی گوشت های فرآوری شده نیز دارای مقادیر زیادی سدیم هستند. مصرف زیاد این نوع غذاها در رژیم گوشت خواری می تواند به جذب بیش از حد سدیم انجامیده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری پرفشاری خون، بیماری های کلیوی و برخی دیگر از بیماری را افزایش دهد.
 
همچنین مصرف گوشت های فرآوری شده می تواند با احتمال ابتلا به انواع سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ و مقعد، مرتبط باشد.
 
این رژیم، فاقد برخی ریز مغذی ها و ترکیبات مفید گیاهی است
رژیم گوشت خواری مواد غذایی بسیار با ارزشی همچون میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل را از رژیم غذایی فرد حذف نموده و در نتیجه او را از مزایای بی شمارِ بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی محروم می کند.
هر چند انواع گوشت ها سرشار از مواد مغذی مفید هستند، اما نباید رژیم غذایی منحصر در آن ها باشد. پیروی از رژیم گوشت خواری موجب کمبود برخی از مواد مغذی در بدن شده و از سویی برخی دیگر از مواد مغذی بیش از نیاز وارد بدن خواهند شد.
 
تحقیقات نشان داده رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه خواری با کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمنی همچون بیماری های قلبی، برخی از انواع سرطان ها، آلزایمر و دیابت نوع 2 مرتبط است.
 
این تأثیر به خاطر وجود ویتامین ها، فیبر و مواد معدنیِ فراوانی است که در محصولات گیاهی یافت می شود. علاوه بر این میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان نیز هستند که مصرفشان از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری خواهد نمود.
 
این در حالی است که رژیم گوشت خواری فاقد بسیاری از مواد مفید بوده و در دراز مدت می تواند مشکلاتی جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.
 
رژیم گوشت خواری فاقد فیبر است
فیبر که نوعی کربوهیدرات غیر قابل هضم است و مصرف آن موجب سلامت روده می شود، تنها در مواد غذایی گیاهی یافت می شود. بنابراین، رژیم گوشت خواری فاقد هر گونه فیبر بوده و ممکن است پیروی از آن برای برخی از افراد یبوست را به همراه داشته باشد.

بعلاوه، وجود فیبر برای برقراری توازن باکتریایی در روده بسیار مهم و ضروری است. بر هم خوردن این تعادل می تواند به مشکلات زیادی برای روده منجر شود که از جملۀ آن ها می توان به ضعف سیستم ایمنی بدن و سرطان رودۀ بزرگ اشاره نمود.
 
مطالعه ای که بر روی 17 مرد مبتلا به چاقی انجام شد دریافت که رژیم سرشار از پروتئین و مصرف کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم غذایی سرشار از پروتئین و مصرف متعادل کربوهیدرات، می تواند احتمال ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ را تا حد زیادی افزایش دهد.
 
در مجموع، پیروی از رژیم غذایی گوشت خواری ممکن است به سلامت روده ها آسیب برساند.
 
ممکن است برای برخی افراد به شدت آسیب زا باشد
رژیم غذایی گوشت خواری ممکن است برای برخی از گروه ها مسأله ساز باشد.

مثلاً افرادی که دچار مشکلات مزمن کلیوی هستند، لازم است مصرف پروتئین را محدود کنند، بنابراین پیروی از این رژیم غذایی می تواند برای آن ها بسیار خطرناک باشد.
 
همچنین افرادی که به کلسترول موجود در غذاها حساسیت دارند و یا بدنشان به کلسترول واکنش نشان می دهد، نباید مصرف غذاهای سرشار از کلسترول را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
 
از سویی برخی گروه های خاص مانند، کودکان، زنان باردار و شیرده نباید از رژیم گوشت خواری پیروی کنند، چرا که این رژیم نمی تواند بسیاری از نیازهای تغذیه ای آن ها را بر طرف نماید. 
 

غذاهایی که می توان در این رژیم غذایی مصرف کرد

در رژیم غذایی گوشت خواری هر نوع محصول حیوانی را می توان مصرف نمود، اما خوردن دیگر مواد غذایی ممنوع است. بنابراین کسی که می خواهد از رژیم گوشت خواری تبعیت کند می تواند این غذاها را مصرف نماید:

- گوشت: گوساله، گوسفند، مرغ، بوقلمون و غیره.
- ماهی: سالمون، ساردین، خال خالی، تیلاپیا، شاه ماهی و غیره.
- دیگر محصولات حیوانی: تخم مرغ، چربی گاو، مغز استخوان، آب قلم، کله پاچه و غیره.
 - لبنیات (با لاکتوز اندک): خامۀ سنگین، پنیر خشک، کره و غیره.
- آب

بر طبق نظر برخی از طرفداران این رژیم غذایی، مصرف نمک، فلفل و هر نوع چاشنیِ فاقد کربوهیدرات مجاز است.

بعلاوه برخی پیروان این رژیم غذایی، ماست، شیر، پنیر و برخی دیگر از لبنیات را استفاده می کنند اما در هر حال در اصل این رژیم، مصرف این مواد غذایی توصیه نمی شود.
 

غذاهایی که بر اساس این رژیم نباید مصرف کرد

در رژیم گوشت خواری، مصرف هر مادۀ غذایی که جزء محصولات حیوانی محسوب نمی شود، ممنوع است. مواد ممنوع در این رژیم غذایی عبارتند از:

- سبزیجات: بروکلی، گل کلم، سیب زمینی، لوبیا سبز، انواع فلفل و غیره.
- میوه ها: سیب، گیلاس، موز، کیوی، پرتقال و غیره.
- لبنیات با لاکتوز بالا: شیر، ماست، پنیر نرم و غیره.
- حبوبات: لوبیا، نخود، عدس و غیره.
- مغزها و بذرها: انواع بادام، تخم کدو، تخم آفتابگردان، پسته، فندق، گردو و غیره.
غلات: برنج، گندم، نان، ماکارونی و غیره.
- مواد قندی: شکر سفید و قهوه ای و هر نوع مواد غذایی حاوی مواد قندی.
 - نوشیدنی: نوشابه، قهوه، چای، آب میوه و غیره.
 

دو نمونه برنامۀ غذایی روزانۀ رژیم گوشت خواری

روز اول
- صبحانه: تخم مرغ یا ماهی ساردین
- ناهار: کباب بوقلمون، ماهی سالمون، گوشت گوساله
- شام: فیله گوسفند، جگر مرغ
- میان وعده: مقدار کمی پنیر پارمزان، سوپ قلم
 
روز دوم
- صبحانه: میگو، تخم مرغ، مقدار کمی خامۀ سنگین
- ناهار: استیک، تن ماهی، ماهی خال خالی
- شام: چنجۀ گوسفند، جگر گوساله
- میان وعده: مقدار کمی پنیر خشک، تخم مرغ آب پز

منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما