با عرق کردن دست و پا چه کنم؟ (بخش دوم)

یکی از مشکلات که می تواند برای افراد مشکلاتی جدی به دنبال داشته باشد، تعریق بیش از حد دست و پاست. در بخش اول این مقاله به برخی علل و نکات دیگر پیرامون این مشکل آزار دهنده پرداختیم. در این بخش نیز نکات دیگری را در مورد درمان تعریق دست و پا خدمت شما خوانندۀ عزیز ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 15 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با عرق کردن دست و پا چه کنم؟ (بخش دوم)

آیا ورزش منظم کمکی به کاهش عرق دست و پا می‌کند؟

شاید توصیه به ورزش منظم برای کاهش تعریق عجیب به نظر برسد، چون بدون شک وقتی ورزش و فعالیت می‌کنید عرق می‌کنید. اما مسئله این است که وقتی ورزش می‌کنید با فشاری که به بدن‌تان وارد می‌شود و دمای بدن هنگام ورزش بالا می‌رود، دمای کلی بدن در سایر زمان‌ها کاهش می‌یابد در نتیجه بدن‌تان مجبور نیست زیاد عرق کند. خوب است پنج روز در هفته ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر دوست ندارید باشگاه بروید می‌توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.
 

درمان‌های خانگی عرق کف دست و پا

جوش شیرین
جوش شیرین ذاتا قلیایی است و می‌تواند درمان موثری برای عرق کف دست‌ها و پا‌ها باشد. دو تا سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و دست‌ها و پا‌های خود را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید. دست‌ها و پا‌ها را در این ترکیب به هم بمالید و سپس آن‌ها را خشک کنید.
گلاب
گلاب ارگانیک تهیه کنید. یک تکه پنبه را به گلاب آغشته کرده و به دست‌ها و پاهای‌تان بمالید. گلاب خاصیت خنک کنندگی روی پوست دارد.
آب سرد
دست‌ها و پا‌های عرقی‌تان را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در ظرفی از آب سرد بگذارید. این شیوه هر چند بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما تاثیرگذاری‌اش زیاد است.
نشاسته ذرت
نشاسته ذرت کمک می‌کند تا پوست‌تان خشک بماند. البته پودر تالک نیز همین کار را می‌کند. کافیست کف دست‌ها و پاهای‌تان را به نشاسته ذرت یا پودر تالک آغشته کنید. توصیه می‌کنیم نوع بدون بوی پودر تالک را انتخاب کنید، چون طبیعی‌تر است و استفاده‌ی مکرر از آن بی ضررتر خواهد بود.
لیموترش
از لیموترش به دو روش می‌توانید برای کاهش عرق دست‌ها و پاهای‌تان استفاده کنید:. پوست لیموترش و پرتقال را خشک کنید و بعد از اینکه کاملا تُرد شدند آن‌ها را به شکل پودر درآورید. این پودر را روی دست‌ها و پاهای‌تان بپاشید. پودر پوست پرتقال و لیموترش را در ظرفی در بسته نگه دارید.. آبلیمو را با نمک مخلوط کرده و آن را به دست‌های‌تان بمالید. بعد از اینکه خشک شد دست‌ها را بشویید.
 
چای کیسه‌ای
چای سیاه کیسه‌ای خیس شده خاصیت ضد تعریق دارد و می‌توانید هر روز چند دقیقه آن را در دست‌های عرق کرده‌تان نگه دارید. همچنین می‌توانید از چای سیاه برای آب کشیدن دست‌ها و پاهای‌تان استفاده کنید. یک راه دیگر هم این است که سه یا چهار عدد چای کیسه‌ای را در آب داغ بگذارید و دست‌ها و پا‌های خود را هر روز سی دقیقه در آن قرار دهید.
 
سرکه سیب
سرکه سیب را به دست‌ها و پاهای‌تان بزنید و بگذارید تا خشک شود. سپس با آب بشویید. سرکه سیب منافذ پوست را جمع می‌کند و در نتیجه کمتر عرق خواهید کرد. هر روز این کار را انجام دهید.
 
چوب صندل
از قدیم از خمیر چوب صندل روی پیشانی برای خنک کردن بدن استفاده می‌شده است. گفته می‌شود که چوب صندل، تعریق را کاهش می‌دهد و به دلیل همین ویژگی، راهکار موثری برای کمتر عرق کردن دست‌ها و پاهاست. پودر چوب صندل را با آب، آبلیمو و یا گلاب ترکیب کرده و خمیر درست کنید، آن را روی قسمت‌هایی از دست و پای‌تان که عرق می‌کند بگذارید، اجازه دهید خشک شود و سپس بشویید.
 
آب گوجه فرنگی
آب گوجه فرنگی نیز خاصیت خنک کنندگی روی بدن دارد و به کاهش عرق کمک می‌کند. هر روز آب گوجه فرنگی بنوشید یا دست‌ها و پاهای‌تان را در آب گوجه فرنگی قرار دهید. آب گوجه فرنگی حاوی سدیم است و به خشک ماندن دست‌ها و پاهای‌تان کمک می‌کند.
 
روغن نارگیل
شاید برای‌تان عجیب به نظر برسد، اما می‌توانید به دست‌ها و پاهای‌تان روغن نارگیل بزنید تا کمتر عرق کنند. روغن نارگیل پوست را مرطوب نگه می‌دارد و همزمان باعث کاهش تعریق می‌شود. روغن نارگیل، باکتری‌هایی ر که سبب عرق و بوی عرق می‌شوند از بین می‌برد و با رایحه‌ی خوشی که دارد حس خوبی به شما می‌دهد. بعد از دوش گرفتن مقدار کمی از روغن نارگیل به قسمت‌هایی که عرق می‌کند بزنید. فقط مواظب باشید لباس‌تان لک نشود!
 
دستمال الکلی
اگر نیاز به یک راه چاره فوری برای دست‌های خیس از عرق‌تان دارید، دستمال‌های حاوی الکل تهیه کرده و همیشه دم دست‌تان داشته باشید تا هر وقت لازم شد آن را به دست‌های‌تان بمالید. الکل، قابض است و اگر به صورت موضعی مصرف شود می‌تواند دست‌های‌تان را موقتا خشک نگه دارد.
 
گل سرشور
گل سرشور خاصیت آرامبخشی و خنک کنندگی روی بدن دارد، مخصوصا در فصل تابستان. گل سرشور را می‌توانید ۱۵ دقیقه روی دست‌ها و پاهای‌تان بگذارید و سپس بشویید. گل سرشور لایه‌ای طبیعی از املاح روی غدد تعریق دست‌ها و پاهای‌تان قرار می‌دهد و از فعالیت‌شان می‌کاهد.
 
سیب زمینی
سیب زمینی برای کاهش عرق زیادی عالیست. چند برش از سیب زمینی بردارید و آن‌ها را به دست‌ها و پاهای‌تان بمالید، چند دقیقه ادامه دهید و سپس آب بکشید. آب سیب زمینی هم همین خاصیت را دارد.
 
مریم گلی
مریم گلی نیز یکی از بهترین راهکار‌ها برای کاهش عرق دست و پاست. چای مریم گلی خاصیت ضد تعریق دارد. یک قاشق غذاخوری مریم گلی را در فنجانی آب جوش بریزید و اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به آن آبلیمو بزنید تا خوش طعم ود. صبح ناشتا یا شب قبل از خواب این چای را بنوشید. می‌توانید در سالادهای‌تان نیز از مریم گلی استفاده کنید یا اینکه پاهای‌تان ۲۰ دقیقه را در ترکیبی از پودر مریم گلی و آب قرار دهید.
 
بابونه
گیاه بابونه قابض و ضد باکتری است که باعث می‌شود درمان بسیار خوبی برای تعریق دست و پا باشد. یک قاشق چایخوری گیاه بابونه را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد. این دمنوش را مرتبا بنوشید. می‌توانید پنبه‌ای را به چای بابونه آغشته کرده و به دست و پای‌تان بزنید. همچنین می‌توانید چند قطره عصاره بابونه به آب گرم اضافه کرده و دست‌ها و پا‌ها را در آن قرار دهید.

توجه: اگر دارو مصرف می‌کنید (مثلا داروی رقیق کننده‌ی خون)، پیش از مصرف بابونه به هر شکلی اول با پزشک خود مشورت کنید.
 

باید‌ها و نباید‌ها برای عرق دست و پا

- همیشه یک دستمال یا حوله نخی کوچک با خود داشته باشید تا بتوانید هر وقت لازم شد از آن استفاده کنید.
- همیشه لباس‌های نخی و سبک بپوشید.
- سبزیجات برگ دار سبز زیاد مصرف کنید.
- جوراب‌های‌تان را بعد از هر بار استفاده عوض کنید و بشویید.
- دست‌های‌تان را مکررا با آب و صابون بشویید.
- قبل از پوشیدن کفش به پاهای‌تان کمی پودر بزنید.
- غذا‌های ادویه دار و بسیار شیرین نخورید.
- به دست‌ها و پاهای‌تان وازلین نزنید.
- پیاز و سیر و ادویه کاری زیاد مصرف نکنید.
- از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.
- لباس‌هایی با الیاف مصنوعی نپوشید.
 
منبع: سایت برترین ها


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.