چگونه دو نیمکره مغز را فعال کنیم؟ (بخش دوم)

مغز هر انسانی از دو نیمکره کاملاً مشابه تشکیل شده است. نیمکره ها علیرغم شکل ظاهری مشابه، وظایف نسبتاً متفاوتی برعهده دارند. در بخش اول این مقاله به بررسی برخی روش های تقویت هر دو نیمکره پرداختیم. در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه دو نیمکره مغز را فعال کنیم؟ (بخش دوم)

1.تردستی بیاموزید

یادگیری تردستی، نواختن یک ابزار موسیقی و یا آموختن بازی شطرنج، کمک می کند تا کانال های ارتباطی میان بخش های مختلف مغز تقویت شوند.
 
اگر به هر دلیلی به تردستی علاقه ندارید و فکر می کنید نمی تواند برای شما یک سرگرمی لذت بخش محسوب شود، می توانید نواختن یک ابزار موسیقی را تجربه کرده و یا به تمرین ورزش هایی همچون تنیس و والیبال که در آن ها هماهنگی دست و چشم اهمیت فراوانی دارد، بپردازید.
 
هر کدام از این موارد را که آموختید، پس از یادگیری زیاد و به صورت منظم تمرین کنید. یادگیری به تنها کافی نیست. تمرین منظم مهارت هایی که تازه آموخته اید، ذهن را درگیر نموده و آن را تقویت خواهد کرد.
 

2. به صورت منظم ورزش کنید

اگر می خواهید مغز سالمی داشته باشید، باید پیش از آن به سلامت جسمتان اهمیت دهید. از قدیم گفته اند که عقل سالم در بدن سالم. ورزش منظم فرآیند تفکر و همچنین حافظه را تقویت می نماید. همچنین وقتی انسان ورزش می کند، ذهنش فرصت استراحت و بازیابی را خواهد یافت و در نتیجه بر خلاقیتش افزوده خواهد شد.
 
پیاده روی کنید. برای اینکه از طریق ورزش مغزتان را تقویت کنید، لزوماً نیازی به انجام ورزش های سنگین و طاقت فرسا نیست. پیاده روی آن هم تنها 2 مایل می تواند شما را به هدفتان برساند.
 
مغز، ورزش های کاردیو را دوست دارد. ورزش مورد علاقه خود را بیابید. ممکن است این ورزش، پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و یا حتی رفتن به باشگاه باشد. سعی کنید 3 جلسه در هفته و هر جلسه حداقل به مدت یک ساعت ورزش کنید.
 

3. غذاهای مغذی بخورید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی برای بسیاری از اندام های درونی شما و از جمله مغز مفید خواهد بود. یک رژیم غذایی متعادل، کارکرد مغزتان را در طول روز و همچنین در کل مدت زندگی تان به حداکثر می رساند.
 
برخی تحقیقات نشان داده است که غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و فلاونوئیدها به بهبود فرآیند تمرکز، کمک کرده و با کاهش قدرت حافظه مقابله می کند. ماهی های آب سرد، سبزیجات برگ سبز، مغزها و روغن بذر کتان، منابع غنی اسیدهای چرب امگا3 و فلاونوئید محسوب می شوند.
 
مصرف میزان کافی ویتامین های گروه ب، خصوصاً ب6، ب12 و ب9 و یا همان فولیک اسید، ممکن است به پیشگیری و درمان اختلالات شناختی کمک کنند. می توانید فولیک اسید و ویتامین ب6 را از طریق سبزیجات برگ سبز و غلات کامل و ویتامین ب12 را به واسطه محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، انواع تخم پرندگان و یا لبنیات به دست آورید.
 
مصرف بروکلی، کلم و برگ خردل نیز می تواند به پیشگیری و مقابله با بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی بیانجامد.
 
 به عنوان یک قانون کلی، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و پروتئین، نیروی لازم برای فعالیت روزمره مغز را تأمین خواهد نمود.
 

4. استراحت کنید

اطمینان یابید که خواب شبانه کافی دارید. خواب کافی با تقویت حافظه و افزایش تمرکز رابطه ای جدی دارد.
 
خواب شبانه را به عنوان یک نیاز اساسی مد نظر قرار دهید. چگونه در مورد تأمین غذا و آب مورد نیاز بدنتان وسواس به خرج می دهید؟ لازم است همین نگاه را در مورد خواب کافی و البته شبانه داشته باشید.
 
زمان مشخصی را برای رفتن به رختخواب داشته باشید و به برنامه خوابتان متعهد بمانید. مقدمات قبل از خواب مانند دوش گرفتن، مسواک زدن، برنامه ریزی کارهای فردا و یا هر کار دیگری که قبل از خواب انجام می دهید را انجام دهید و سر ساعت تعیین شده درون رختخواب باشید.
 
سعی کنید شب ها حداقل 6 ساعت بخوابید. خواب شبانۀ کمتر از 6 ساعت، بعید است خیلی مفید باشد.
 
زیاد نخوابید. هر چند خواب خیلی مهم و ضروری است، اما زیاد خوابیدن نیز می تواند بر حافظه شما تأثیر منفی بگذارد. سعی کنید در شرایط عادی بیش از 9 ساعت نخوابید.
 

5. اوقاتی را با دوستانتان بگذرانید

داشتن روابط اجتماعی سالم می تواند به قدرت ذهنی شما کمک کند. از سویی تعامل منظم با دیگران می تواند بر عملکرد شناختی ذهن تأثیری مثبت داشته باشد.
 
فعالیت هایی را انجام دهید که در آن ها لازم است به فرآیندهای ذهنی شخص دیگری فکر کنید. بازی های استراتژیک، مانند بازی های ویدیوئی، و نقش بازی کردن می توانند گزینه های خوبی باشند.
 
سعی کنید با یک فرد غریبه ارتباط برقرار کنید. درگیر نمودن ذهن به منظور شناخت یک فرد غریبه می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.
 
شام را در کنار دوستان و خانواده میل کنید و در طول غذا خوردن در مورد اتفاقات روزمره صحبت کرده و از دیگران نیز بخواهید اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذارند.
 
صحبت کردن با دیگران مزایای بی شماری برای مغز دارد. پس سعی کنید، به صورت روزانه با یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود صحبت کنید.
 

6. از انجام فعالیت های داوطلبانه غافل نشوید

برخی مطالعات نشان داده اند انجام فعالیت های داوطلبانه می تواند به حفظ کارکرد مطلوب مغز کمک کند. مطالعه ای نشان داد بزرگسالانی که به کار با کودکان می پردازند، کمتر دچار مشکلات مغزی خواهند شد.
 
با توجه به علاقه خود و نیاز جامعه می توانید یک فعالیت داوطلبانه را انتخاب کنید. مثلاً اگر دانشجوی پزشکی و یا حتی پزشک هستید می توانید در اوقات فراغت به مناطق محروم رفته و به صورت داوطلبانه و رایگان به خدمت به مردم آن منطقه بپردازید. و یا اگر در بحث آموزش تخصص دارید، می توانید بچه های محل را جمع کرده و هر موضوعی را  که در آن تخصص و تبحر دارید، به آن ها آموزش دهید.
 
 در مواقعی که مشکلی برای دیگر افراد پیش می آید، مثل مشکلات ناشی از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، می توانید به همراه دوستان خود به مناطق نیازمند به کمک رفته و در حد توان به آن ها کمک کنید.
 

7. حیوان خانگی پرورش دهید.

پرورش حیوانات خانگی می تواند مزایای بسیاری برای انسان به همراه داشته باشد. نگهداری از حیوانات خانگی همچون پرندگان می تواند به سلامت قلب، کاهش استرس و بهبود خلق کمک کند و در نتیجه عملکرد مغز نیز بهبود خواهد یافت.
 
می توانید بسته به نوع علائق خود یک حیوان خانگی را انتخاب کرده و آن را در خانه نگهداری کنید. توجه نمایید حیوانی که می خرید، سالم بوده و به بیماری مسری خاصی مبتلا نباشد.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.