روش های افزایش نمرۀ آزمون هوش (بخش دوم)

یکی از ابزارهای مهم سنجش هوش شناختی، آزمون هوش است. بسیاری از ما دوست داریم میزان هوش خود را بسنجیم و علاوه بر این برخی مراکز آموزشی و یا اداری و ... برای پذیرش ممکن است از این آزمون ها استفاده کنند. پس ممکن است کسب نمرۀ بالا در این آزمون ها برای بسیاری از شما مهم باشد. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارهای عملی برای بهبود نمرۀ تست هوش اشاره کردیم، در این بخش نیز نکات دیگری را به عرض شما خوانندۀ عزیز راسخون می رسانیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 24 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش های افزایش نمرۀ آزمون هوش (بخش دوم)

1. شب ها خوب بخوابید

لازم است هر شب 8 ساعت خواب مفید داشته باشید. خواب کافی کمک می کند تا بدنتان خود را به طور کامل بازسازی کند. در طول خواب مغز فرصت می یابد تا پس از یک روز کاری سخت، استراحت نماید. پس به نحوی برنامه ریزی کنید که شب ها سر ساعت مشخصی به رختخواب رفته و حداقل 8 ساعت خواب پیوسته را مد نظر قرار دهید.
 

2. خوب بخورید

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه، سبزیجات، غلات و انواع گوشت می تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید برای وعده های غذایی برنامۀ منظمی داشته باشید. تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند انواع کنسرو و همچنین غذاهای سرشار از مواد قندی، خودداری کنید. یادتان باشد که مغز نیز مانند هر عضو دیگری برای فعالیت نیاز به انرژی دارد، پس مراقب غذای مغزتان باشید. گردو یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای مغز محسوب می شود.
 
رژیم های غذایی سرشار از چربی و مواد قندی می توانند توانایی های مغز از جمله حافظه و سرعت واکنش ذهنی را تا حدود زیادی کاهش داده و از سویی احتمال مشکلات خلقی، از جمله افسردگی را تا حد زیادی افزایش دهند. همۀ این موارد در نهایت به پایین آمدن نمرۀ آزمون هوش منجرخواهند شد.
 
برخی دمنوش ها نیز برای تقویت مغز مفید هستند. جینسینگ و مریم گلی دو داروی گیاهی هستند که مصرفشان می تواند تا حد زیادی حافظۀ شما را تقویت کند.
 

3.ورزش کنید

برای تقویت کل سیستم بدن و از جمله مغز، لازم است به صورت منظم ورزش کنید. انجام ورزش های کاردیو، حداقل 3 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 30 دقیقه، بسیار مفید خواهد بود. این ورزش ها گردش خون در بدن را به نحوی محسوس بهبود بخشیده و موجب می شوند اکسیژن بهتر به سلول های مغزتان برسد.
 
پس اگر می خواهید نمره تان در آزمون هوش افزایش یابد، ورزش منظم را فراموش نکنید.
 

4.ریلکسیشن ذهن و بدن را امتحان کنید

وقتی می خواهید در یک آزمون هوش شرکت کنید، نفس عمیق کشیده و بر روی تنفستان تمرکز کنید. اگر در طول آزمون به سؤال دشواری برخورد کردید، بهتر است ضمن حفظ آرامش با خودتان این عبارت را تکرار کنید: "من آرامم".
 
دستانتان را بر روی سر خود قرار داده و ماهیچه های خود را بکشید. این کار را می توانید در روزها و هفته های منتهی به تاریخ برگزاری آزمون به صورت منظم انجام دهید.
 
در مجموع انجام تمرینات تن آرامی (ریلکسیشن) می تواند به آرامش روان شما و در نتیجه بهبود توانایی های ذهنی کمک کند. همانطور که می دانید استرس می تواند به شدت بر فعالیت های ذهنی اثر بگذارد.
 

5. لباس راحت بپوشید

هیچ چیز به اندازۀ یک لباس تنگ و یا جواهرات آزار دهنده نمی تواند حواس شما را پرت نموده و تمرکزتان را بر هم بزند. سعی کنید لباسی کاملاً ساده و راحت انتخاب کنید. لباسی بپوشید که اگر حتی ساعت ها تنتان باشد، برایتان آزار دهنده نباشد. در مورد اینکه دیگران در مورد شما ممکن است چه فکری کنند، نگران نباشید. هدف شما از شرکت در آزمون هوش، کسب بالاترین نمره است و نه کسب رضایت دیگران!
 
 اگر امکان کنترل دمای اتاق برگزاری آزمون وجود دارد سعی کنید دمای اتاق را متناسب با راحتی خود تنظیم کنید. دمای خیلی سرد و یا خیلی گرم می تواند برای شما آزار دهنده بوده و حواستان را پرت کند.
 

6. درباره محدودیت زمانیِ آزمون، اطلاعات لازم را به دست آورید

برای برخی آزمون های هوش محدودیت زمانی یک ساعته در نظر گرفته شده است و این در حالی است که بعضی دیگر از آزمون ها اصلاً محدودیت زمانی ندارند. باید بدانید آزمونی که قرار است در آن شرکت کنید از کدام یک از این دو نوع است. اگر بدانید محدودیت زمانی دارید، قطعاً به نحو دیگری برنامه ریزی می کنید و وقت خود را بیش از حد صرف پاسخ دادن به یک سؤال نخواهید کرد.

ضمن اینکه اگر تعداد سؤالات و محدودیت زمانی آزمون را بدانید، برای پاسخ به سؤالات به نحوی برنامه ریزی خواهید کرد که بتوانید به موقع به همۀ سؤالات پاسخ دهید.

7.خوب است بدانید سؤالات آزمون، حول و حوش چه محورهایی است

معمولاً سؤالات آزمون های هوش با یکدیگر متفاوت است اما همۀ آن ها ویژگی های یکسانی دارند. می توانید سؤالات مربوط به استدلال فضایی، دانش کلامی و غیره را در آزمون های دیگر تمرین کنید. معمولاً آزمون های هوش دربردارندۀ سؤالات سنجش هوش هیجانی و خلاقیت نیستند، پس پرداختن به چنین سؤالاتی ضرورت نخواهد داشت.
 
معمولاً پیشنهاد می شود سؤالات مربوط به دانش ریاضی و مهارت های فضایی را در اولویت قرار دهید، چرا که در بیشتر یا تقریباً همۀ آزمون های هوش چنین سؤالاتی گنجانده می شود و بیشتر سؤالات نیز به این موضوعات اختصاص می یابد.

8. در مورد شیوۀ نمره دهی به سؤالات، اطلاعات لازم را به دست آورید

قبل از شرکت در هر آزمونی لازم است نحوۀ امتیاز و نمره دهی آن آزمون را بدانید. در بیشتر آزمون های هوش، نمرۀ نهایی از مجموع پاسخ های صحیح به دست می آید. در برخی آزمون های هوش عامل سن نیز مؤثر است. در برخی دیگر از آزمون ها نمرۀ شما با نمرۀ دیگران مقایسه شده و بر همین مبنا اعلام می شود. باید توجه داشت که اعمال نمرۀ منفی در بیشتر آزمون های هوش رایج نیست.
 

 9. با حذف پاسخ های غلط به پاسخ صحیح برسید

وقتی در آزمونی شرکت می کنید که پاسخ ها به صورت چند گزینه ای مطرح می شوند، در ابتدا می توانید با یک نگاه سریع به پاسخ ها، مواردی را به سادگی حذف کنید. بنابراین در نهایت مثلاً از میان 4 گزینه به 2 گزینه رسیده و از میان این 2 گزینه به پاسخ صحیح برسید.

10.سر جلسۀ آزمون کاملاً متمرکز باشید

البته حتماً خودتان حواستان به این نکته هست، اما بد نیست که یادآوری کنیم. وقتی آزمون شروع می شود، سعی کنید تمام آنچه حواستان را پرت می کند، از خود دور کنید. توجه نمودن به هر چه غیر از آزمون، هر چند خیلی کوتاه و مختصر، می تواند نمرۀ شما در آزمون هوش را تا حد زیادی کاهش دهد.
 
اگر آزمون هوش را به صورت آنلاین و در منزل انجام می دهید، لازم است تلفن همراه و تلویزیون را خاموش کنید. همچنین ضروری است تمام اعلان های مربوط به پیام رسان ها، ایمیل و غیره را نیز غیر فعال کنید و تمام هوش و حواستان را صرف آزمون نمایید.
 
به امید موفقیت شما در آزمون های هوش و تمام مراحل زندگی...
 
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما