چرا باید روزمان را با پیاده روی آغاز کنیم؟

یکی از عوامل مهم برای حفظ سلامتی و حتی درمان بسیاری از مشکلات ورزش است. در این میان یکی از توصیه های مهم و همیشگی متخصصان پیاده روی است. این فعالیت کم هزینه و بی ضرر که می تواند انرژی فراوانی به فرد ببخشد، اگر صبح ها و قبل از شروع فعالیت های روزانه انجام شود، تأثیرات شگفت انگیزی خواهد داشت. در این مقاله به برخی از فواید بی شمار پیاده روی صبحگاهی اشاره می کنیم.
يکشنبه، 24 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چرا باید روزمان را با پیاده روی آغاز کنیم؟
پیاده روی به افزایش طول عمر انسان کمک نموده و احتمال ابتلا به بیماری های قلب و عروق و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.
 

مقدمه

وقتی صبح ها از خواب بیدار می شوید، ممکن است تحرک و ورزش اولویت اصلی شما نباشد. اما خوب است بدانید شروع روز با پیاده روی می تواند مزایای زیادی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.
 
در ادامه به 9 دلیل اشاره می کنیم که با دانستن آن ها احتمالاً شما نیز جزء افرادی می شوید که روز خود را با پیاده روی آغاز می کنند.
 

1. افزایش انرژی

شروع روز با پیاده روی و قدم زدن می تواند انرژی لازم برای تمام روز شما را فراهم نماید. اگر این پیاده روی در بیرون از خانه انجام شود، انرژی حاصل از آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
 
تحقیقات نشان داده افرادی که هر روز 20 دقیقه در بیرون از خانه پیاده روی می کنند، نسبت به کسانی که همین میزان تحرک و پیاده روی را در خانه و بر روی وسایلی مانند تردمیل انجام می دهند، به مراتب انرژی بیشتری دارند. مطالعه ای دیگر نشان داد 10 دقیقه پیاده روی می تواند بیش از یک فنجان قهوه انرژی فرد را افزایش داده و خواب را از سرش بپراند.
 
از فردا هر وقت پس از بیدار شدن از خواب، احساس خواب آلودگی کردید، سعی کنید آن را با یک پیاده روی فرح بخش از بین ببرید.
 

2. خلقتان را بهتر می کند

پیاده روی صبحگاهی علاوه بر مزایای جسمی، مزایای روانی زیادی نیز به همراه دارد. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می کنیم:

افزایش عزت نفس
تقویت خلق
کاهش استرس
کاهش اضطراب
کاهش خستگی
از بین بردن علائم افسردگی و کاهش احتمال ابتلا به افسردگی
 
برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است روزانه 20 تا 30 دقیقه و حداقل 5 روز در هفته پیاده روی کنید.
 

3. ممکن است به کاهش وزنتان کمک کند

پیاده روی صبحگاهی می تواند به اهداف شما در کاهش وزن کمک نماید. پیاده روی با سرعت متوسط و به مدت 30 دقیقه می تواند چیزی در حدود 150 کالری را بسوزاند. این مقدار تحرک در کنار یک رژیم غذایی مناسب می تواند وزن شما را در حالتی ایده آل نگه دار.
 

4. پیشگیری و یا کنترل بیماری ها

پیاده روی می تواند مزایای بی شماری برای سلامتی شما به همراه داشته باشد که از جملۀ آن ها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری و مدیریت بسیاری از بیماری ها اشاره کرد.
 
مطالعات نشان داده پیاده روی به مدت 30 دقیقه و به صورت روزانه می تواند تا 19 درصد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید، پیاده روی می تواند سطح قند خون شما را پایین تر بیاورد.
 
همچنین پیاده روی به افزایش طول عمر انسان کمک نموده و احتمال ابتلا به بیماری های قلب و عروق و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.
 

5. تقویت ماهیچه ها

پیاده روی می تواند به تقویت ماهیچه ها و خصوصاً ماهیچه های پا کمک کند. البته برای اینکه بتوانید با پیاده روی ماهیچه هایتان را تقویت کنید، باید سعی کنید اندکی سریع تر قدم بردارید. سعی کنید علاوه بر پیاده روی سبک زندگی خود را تغییر داده و اگر مشکل زانو ندارید، به جای آسانسور و پله برقی از پله معمولی استفاده کنید.
 

6. شرایط ذهنی را بهبود می بخشد

پیاده روی صبحگاهی می تواند توانایی های ذهنی شما را بهبود بخشیده و تمرکزتان را در طول روز افزایش دهد. مطالعات نشان داده اند که افرادی که عادت دارند روز خود را با پیاده روی آغاز کنند، در مقایسه با دیگران، در دوران پیری وضعیت ذهنی و شناختی مطلوب تری خواهند داشت.  
 
همچنین پیاده روی به داشتن تفکری خلاق تر کمک می کند. تحقیقات نشان داده پیاده روی می تواند ایده های جدیدی را به ذهن انسان آورده و در نتیجه فرد بهتر از دیگران در حل مسأله عمل خواهد کرد. البته اگر قدم زدن و پیاده روی در بیرون از خانه انجام شود، تأثیر آن بر خلاقیت و وضعیت ذهنی به مراتب بیشتر خواهد بود.
 

7. شب ها بهتر می خوابید

اولین فایده ای که از پیاده روی صبحگاهی نصیبتان می شود این است که شب ها راحت تر به خواب می روید. مطالعه ای در سال 2017 و بر روی افراد 55 تا 65 ساله ای که دچار مشکلات خواب بودند، انجام شد. افرادی که به جای عصرها، صبح ها پیاده روی می کردند، به مراتب خواب بهتری را تجربه می کردند. البته برای مشخص نمودن علت تأثیر پیاده روی صبح بر خواب شب به مطالعات بیشتری نیاز داریم.
  

8. بهره مندی از خنکی هوا

یکی از مزایای پیاده روی صبحگاهی بویژه در فصل تابستان و خصوصاً اگر در محیطی با آب و هوای گرم زندگی می کنید، این است که قبل از گرم شدن زیاد هوا می توانید بیرون رفته و در هوای نسبتاً خنک تر ورزش کنید.
 
البته اگر در فصل تابستان پیاده روی می کنید، حتماً خواستان به آب بدنتان باشد و سعی کنید هم به میزان کافی آب بنوشید و هم یک بطری آب خنک همراه خود داشته باشید.
 

9. بقیۀ روز را سالم تر زندگی خواهید کرد

شروع روز با پیاده روی موجب می شود سعی کنید بقیۀ روزتان را نیز سالم تر سپری کنید. پس از پیاده روی انرژی بیشتری خواهید داشت و خواب آلودگی کمتر به سراغتان خواهد آمد.

وقتی در طول روز خسته شدید و انرژی تان افت کرد، احتمالاً به سراغ خوردنی های انرژی زا و فست فودها خواهید رفت. اگر صبح ها پیاده روی کنید احتمالاً در هنگام انتخاب یک خوردنی و یا نوشیدنی انرژی بخش به سمت آن هایی خواهید رفت که سالم تر بوده و برای ضرر کمتری برایتان به دنبال داشته باشید.
 

پیاده روی باید قبل از خوردن صبحانه باشد یا پس از آن؟

اگر قصد دارید صبح ها به پیاده روی بروید، احتمالاً این سؤال برای شما نیز مطرح می شود که قبل از پیاده روی صبحانه بخوریم یا نخوریم؟ اگر یکی از اهداف شما از پیاده روی کاهش وزن است، باید بگوییم نتایج تحقیقات در این زمینه متفاوت است.
 
برخی تحقیقات نشان می دهد که ورزش کردن قبل از خوردن صبحانه، به سوزاندن بیشتر چربی ها کمک می کند. اما نتایج مطمئن تر تحقیقات بیشتری را می طلبد.
 
در هر صورت باید وضعیت بدنی خود را در نظر بگیرید. اگر می بینید صبح ها بدون صبحانه خوردن می توایند به راحتی پیاده روی کنید و معده تان با مشکلی روبرو نمی شود، بهتر است صبحانه را بعد از پیاده روی میل کنید. اما اگر اذیت می شوید، بهتر است قبل از پیاده روی، یک وعدۀ سبک مانند یک میوۀ شیرین میل کنید.
 
یادتان باشد پس از پیاده روی حتماً یک صبحانه سالم و کامل میل کنید و پس از آن فعالیت های روزانه خود را آغاز نمایید.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.