فواید استفاده از دستگاه رطوبت ساز (بخش دوم)

آسم یکی از اختلالاتی است که در اثر انقباض عضلات شل در دستگاه تنفسی فوقانی در اثر آلرژی‌زاهایی مانند خاک، گرد و غبار، گرده، اسپور و غیره رخ می‌دهد. دستگاه رطوبت‌ساز می‌تواند عوامل مؤثر بر آسم را جذب کند و انقباضاتی را که در دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد، تسکین دهد. در این مطلب به مزایای دستگاه‌های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی پرداخته ایم.
يکشنبه، 14 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید استفاده از دستگاه رطوبت ساز (بخش دوم)
افزایش رطوبت هوا در اتاق شما باعث می‌شود پوست و لب‌های‌تان مرطوب بمانند و به این ترتیب از ترک خوردن لب‌ها جلوگیری می‌شود.
 

مزایای دستگاه‌های رطوبت ساز خانگی


1. خونریزی بینی را درمان می‌کند.
اگر بینی شما به راحتی خونریزی می‌کند، سعی کنید از دستگاه رطوبت‌ساز در خانه استفاده کنید. این دستگاه می‌تواند به رفع خونریزی بینی کمک کند و آن را نرم و مرطوب کند. خونریزی بینی در اثر عفونت رخ داده در بینی که باعث آسیب دیدن رگ‌های خونی موجود در بینی می‌شود، صورت می‌گیرد. با افزایش سطح رطوبت هوا، می‌توانید از رخ دادن عفونت در بینی‌تان جلوگیری کنید و در نتیجه مانع از رخ دادن خونریزی بینی شوید.
 
2. سرفه را تسکین می‌دهد.
سرفه کردن بسیار آزاردهنده است و فعالیت شما را با مشکل مواجه می‌کند. سرفه می‌تواند به چندین علت مختلف رخ بدهد. یکی از علل سرفه کردن هوای خشک است. هوای خشک، دستگاه تنفسی فوقانی را تحریک می‌کند و باعث سرفه می‌شود. استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز نه تنها احتمال رخ دادن عفونت بیماری‌های منتقله از طریق هوا را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند به کاهش سرفه نیز کمک کند. این امر می‌تواند عضله‌ی دستگاه تنفسی فوقانی را تسکین بدهد.
 
3. لب‌ها را مرطوب می‌کند.
لب‌های ترک‌خورده اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد. ترک‌های روی لب ممکن است خونریزی کنند و سبب سوزش لب‌ها شوند. افزایش رطوبت هوا در اتاق شما باعث می‌شود پوست و لب‌های‌تان مرطوب بمانند و به این ترتیب از ترک خوردن لب‌ها جلوگیری می‌شود.
 
4. از آسم جلوگیری می‌کند.
آسم یکی از اختلالاتی است که در اثر انقباض عضلات شل در دستگاه تنفسی فوقانی در اثر آلرژی‌زاهایی مانند خاک، گرد و غبار، گرده، اسپور و غیره رخ می‌دهد. دستگاه رطوبت‌ساز می‌تواند عوامل مؤثر بر آسم را جذب کند و انقباضاتی را که در دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد، تسکین دهد.
 
5. آلرژی را درمان می‌کند.
آلرژی یک واکنش پیچیده است که در بدن رخ می‌دهد مانند خارش پوست، عطسه، قرمزی پوست و غیره. این مشکل به علت وجود آلرژی‌زاها (ماده‌ای که باعث آلرژی می‌شود) اتفاق می‌افتد. دستگاه رطوبت ساز خانگی نه تنها رطوبت هوا را افزایش می‌دهد، بلکه آلرژی‌زاهای موجود در هوای خشک را نیز جذب می‌کند. این دستگاه همچنین می‌تواند آلرژی را سریع‌تر بهبود بخشد.
 
6. کیفیت هوا را بهبود می‌دهد.
دستگاه رطوبت ساز خانگی فقط برای انسان مفید نیست. این دستگاه همچنین می‌تواند سلامت گیاهان را در محیط داخلی بهبود ببخشد. گیاهان داخل سالن گیاهانی هستند که درون خانه رشد می‌کنند و در کیفیت هوا نقش مثبتی دارند و اکسیژن بیش‌تری را برای ما تولید می‌کنند. هر چه اکسیژن بیش‌تری دریافت کنید، بدن سالم‌تری خواهید داشت.
 
7. از شوک الکتریکی جلوگیری می‌کند.
شوک الکتریکی کوتاه معمولا در زمستان رخ می‌دهد، به ویژه هنگامی که رعد و برق در خارج از منزل اتفاق می‌افتد. هیچ کس دوست ندارد دچار چنین شوکی شود و دستگاه رطوبت‌ساز را می‌توان برای جلوگیری از این شوک الکتریکی استفاده کرد.
 
8. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
هوای تازه و مرطوب می‌تواند عصب و عضله را آرام کند و همچنین باعث می‌شود که شما خواب بهتری داشته باشید و استرس و اضطراب را در شما از بین می‌برد. استرس و اضطراب مشکل شایعی است که امروزه اغلب آدم‌ها با سبک زندگی سخت و پر مشغله‌ای که دارند، تجربه می‌کنند.
 
9. از سل جلوگیری می‌کند.
سل یکی از بیماری‌هایی است که در دستگاه تنفسی به وجود می‌آید و ناشی از عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. این بیماری از طریق هوا منتقل می‌شود که سبب سرفه‌ی همراه با خونریزی و دشوار شدن تنفس می‌شود. دستگاه رطوبت ساز خانگی می‌تواند توانایی هر گونه باکتری موجود در هوا را برای آلوده کردن مجاری تنفسی، و احتمال بروز سل کاهش دهد.
 

خطرات احتمالی دستگاه رطوبت‌ساز

دقت کنید که نباید از دستگاه رطوبت ساز خانگی بیش از اندازه استفاده کنید و بهتر است هوا را بیش از حد مرطوب نکنید. بخار آب بیش از حد که از دستگاه رطوبت‌ساز خارج می‌شود، می‌تواند مشکلاتی مانند پوسیدگی چوب، رشد کپک و بلند شدن رنگ در و دیوار شود. دستگاه رطوبت‌ساز همچنین محلی است که قارچ‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به خوبی در آن رشد کنند. بنابراین همیشه رطوبت‌ساز خود را با پیروی از کتابچه‌ی راهنما تمیز کنید.
 

نکاتی برای خرید یک دستگاه رطوبت‌ساز

هنگامی که در حال خرید دستگاه رطوبت‌ساز در فروشگاه هستید، بهتر است به برخی از ویژگی‌های آن توجه داشته باشید. یک دستگاه رطوبت‌ساز خوب ویژگی‌هایی دارد که در زیر قیده شده‌است:
– دکمه‌ی تنظیم رطوبت دارد برای این‌که بتوانید سطح رطوبت را کنترل کنید.
– امکان خاموشی اتوماتیک دارد که وقتی آب داخل دستگاه تمام شد، خود به خود خاموش شود.
– کنترل سرعت رطوبت‌ساز
– ویژگی ضد میکروبی و ضد میکروارگانیسم‌ها
– فیلتر گرد و غبار
– دکمه‌ی ایمنی برای جلوگیری از بروز سوختگی
 

نحوه‌ی استفاده از رطوبت ساز خانگی

پس از خرید دستگاه رطوبت‌ساز، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید و بعد آن را به کار بیندازید:
– کتابچه‌ی راهنمای مخصوص نحوه‌ی کارکرد آن و نحوه‌ی تمیز کردن آن را دنبال کنید.
– رطوبت را روی ۴۰ تا ۵۰ ٪ تنظیم کنید. بهترین سطح رطوبت برای هوا همین میزان است.
– هنگامی که نشانگر آن بخار بیش از حد را نشان می‌دهد، رطوبت‌ساز را خاموش کنید.
– برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، بهتر است از آب مقطر یا آب معدنی در رطوبت‌ساز استفاده کنید. این امر همچنین باعث می‌شود که بتوانید به راحتی دستگاه را تمیز کنید.
– دست کم یک بار در هفته رطوبت‌ساز را تمیز کنید. برای تمیز کردن آن تنبلی نکنید زیرا می‌تواند نقش مثبتی در سلامت شما و خانواده‌تان داشته باشد.
– فیلترها را به طور منظم براساس دستورالعمل کتابچه‌ی دستگاه رطوبت‌ساز عوض کنید.

رطوبت‌ساز می‌تواند بخشی از زندگی سالم شما باشد چرا که کیفیت هوا را بهبود می‌دهد. اگر نگران سلامتیس‌تان هستید، می‌توانید استفاده از این دستگاه را در خانه‌تان امتحان کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.