همه آنچه که از سرطان خون باید بدانید (بخش اول)

سرطان خون ممکن است به صورت حاد (ناگهانی) یا مزمن (آهسته) شروع شود. در سرطان خون ناگهانی، سلول‌های سرطانی به سرعت تکثیر و چند برابر می‌شوند. در سرطان خون آهسته، بیماری به کندی پیش می‌رود و علائم اولیه‌ی آن ممکن است خفیف باشند. در این مطلب با انواع سرطان خون و علائم آن بیشتر آشنا می شویم.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که از سرطان خون باید بدانید (بخش اول)
سرطان خون علائمی را در اندامی که سلول‌های سرطانی در آنها نفوذ کرده یا آنها را تحت تأثیر قرار داده‌ است ایجاد می‌کند.
 

مقدمه

آیا می‌دانید علائم سرطان خون چیست؟ چقدر با این سرطان آشنا هستید؟ اگر این پرسش در ذهن‌تان مطرح شده، بهتر است بدانید سرطان خون، گلبول‌های خون را درگیر می‌کند. گلبول‌های خون در چندین دسته جای می‌گیرند؛ گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها. به‌طور کلی وقتی از سرطان خون حرف می‌زنیم منظورمان این است که گلبول‌های سفید خون یا WBC‌ها درگیر شده‌اند. گلبول‌های سفید بخش حیاتی سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهند.

آنها از بدن در برابر هجوم باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و نیز سلول‌های غیر‌عادی و سایر مواد خارجی محافظت می‌کنند. در سرطان خون، گلبول‌های سفید کارکرد عادی خود را از دست می‌دهند. آنها می‌توانند سریعا تجزیه بشوند و در نهایت گلبول‌های عادی را نیز به بیرون برانند. گلبول‌های سفید عمدتا در مغز استخوان تولید می‌شوند اما انواع خاصی از گلبول‌های سفید نیز در غدد لنفاوی، طحال، و غده‌ی تیموس تولید می‌شود. وقتی گلبول‌های سفید تولید شدند، از طریق جریان خون و لنف‌ها در سرتاسر بدن به گردش درمی‌آیند و در طحال و غدد لنفاوی متمرکز می‌شوند. با این مقاله همراه باشید تا با انواع سرطان خون و علائم آن بیشتر آشنا شویم.
 

علائم سرطان خون

سرطان خون ممکن است به صورت حاد (ناگهانی) یا مزمن (آهسته) شروع شود. در سرطان خون ناگهانی، سلول‌های سرطانی به‌سرعت تکثیر و چند برابر می‌شوند. در سرطان خون آهسته، بیماری به کندی پیش می‌رود و علائم اولیه‌ی آن ممکن است خفیف باشند.

سرطان خون مطابق با نوع سلول دسته‌بندی می‌شود. سرطان خونی که سلول‌های مغز استخوان را درگیر می‌کند لوسمی حاد میلوئیدی نامیده می‌شود. سلول‌های مغز استخوان، سلول‌های خونی نابالغ هستند که به طور عادی به گرانولوسیت یا مونوسیت تبدیل می‌شوند. سرطان خونی که لیمفوسیت‌ها را درگیر می‌کند سرطان خون یا لوسمی لیمفوتیک نام دارد. سرطان خون در چهار دسته‌ی اصلی جای می‌گیرد:
 
لوسمی حاد میلوئیدی (AML) :
لوسمی حاد میلوئیدی (AML) ممکن است در کودکان و بزرگ‌سالان بروز کند. بنا به گفته‌ی انستیتوی ملی سرطان (NLC)، در ایالات متحده‌ی آمریکا سالانه حدود ۲۱۰۰۰ مورد AML تشخیص داده می‌شود. این نوع لوسمی، شایع‌ترین سرطان خون است.
 
لوسمی حاد لنفاوی (ALL) :
لوسمی حاد لنفاوی اغلب در کودکان دیده می‌شود. سالانه حدود ۶۰۰۰ مورد جدید از این نوع سرطان خون گزارش می‌شود.
 
لوسمی میلوئیدی مزمن (CML) :
لوسمی میلوئیدی مزمن عمدتا بزرگسالان را تهدید می‌کند. سالانه حدود ۷۰۰۰ مورد جدید از این نوع لوسمی گزارش می‌شود.
 
لوسمی لیمفوتیک مزمن (CLL) :
لوسمی لیمفوتیک مزمن (CLL) بیشتر افراد بالای ۵۵ سال را درگیر می‌کند. این نوع سرطان خون به‌ندرت در کودکان دیده می‌شود. در ایالات متحده ی آمریکا سالانه حدود ۱۵۰۰۰ مورد جدید از این نوع سرطان خون گزارش می‌‌شود. لوسمی سلول موئین زیرمجموعه‌ی بسیار نادری از CLL است. وجه تسمیه‌ی این لوسمی، ظاهر لمفوسیت‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ است.
 

عوامل خطرزای سرطان خون

به‌طور کلی علل سرطان خون ناشناخته هستند، اما چند عامل شناسایی شده‌اند که می‌توانند ریسک ابتلای به سرطان خون را در شما افزایش دهند که عبارتند از:
سابقه‌ی ابتلا به سرطان خون در خانواده؛
مصرف دخانیات، چراکه ریسک ابتلا به AML یا لوسمی حاد میلوئیدی را افزایش می‌دهد؛
اختلالات ژنتیکی نظیر سندرم داون؛
اختلالات خون نظیر سندرم میلودیسپلاستیک که گاهی سندرم پیشا-لوسمی نیز خوانده می‌شود؛
سابقه‌ی درمان سرطان از طریق شیمی‌درمانی یا پرتوافکنی؛
قرار گرفتن مقابل سطوح بالایی از پرتو؛
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نظیر بنزن.
 

علائم سرطان خون

سرطان خون علائمی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:
تعریق زیاد، به ویژه هنگام شب (تعریق‌های شبانه)؛
خستگی و ضعفی که با استراحت از بین نمی‌رود؛
کاهش وزن ناخواسته؛
درد و شکنندگی استخوان؛
غدد برجسته و بدون درد (به ویژه در گلو و زیر بغل)؛
بزرگ شدن کبد یا طحال؛
نقاط قرمز روی پوست؛
خونریزی و کبود شدن آسان در بدن؛
تب و لرز؛
عفونت‌های مکرر.

سرطان خون علائمی را در اندامی که سلول‌های سرطانی در آنها نفوذ کرده یا آنها را تحت تأثیر قرار داده‌ است ایجاد می‌کند. برای مثال، اگر سرطان به سیستم عصبی مرکزی گسترش یابد می‌تواند منجر به سردرد، تهوع و استفراغ، گیجی و منگی، از دست رفتن کنترل عضلات و حملات عصبی شود.

سرطان خون می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز حمله کند، از جمله:
- ریه‌ها؛
- دستگاه گوارش؛
- قلب؛
- کلیه‌ها؛
- بیضه‌ها.

ادامه دارد...

منبع : سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.