دیگران برای ازدواج چه اهدافی دارند؟

ازدواج یک سنتی است که در تمام اقوام و ملل ها وجود دارد. بخاطر متفاوت بودن انسانها از یکدیگر، اهداف و انگیزه آنها نیز متفاوت است. یکی برای نیاز جنسی ازدواج می‌کند و یکی برای دستور خداوند ازدواج می‌کند. نگاه ها و دیدگاه های وجود دارد که این نوشتار به بررسی آنها می‌پردازد.
شنبه، 9 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
دیگران برای ازدواج چه اهدافی دارند؟
هر یک از زن و مرد دارای نقص و عیب های هستند و در جهت رفع آنها نیاز دارند تا با یکدیگر ازدواج کنند.
 

مقدمه 

ساختمان خانواده بوسیله ازدواج شکل می‌گیرد. ازدواج، پیوند و قراردادی است که زن و شوهر را شریک همیشگی زندگی یکدیگر قرار می‌دهد و در سختی ها و مشکلات یار و یاور هم قرار می‌دهد. این پیمان مقدس و قابل احترام در تمام اقوام ها و ملل ها از دیر باز تا کنون وجود داشته است. سنتی که در آن زن و مرد در کنار هم قرار می‌گیرند تا به تنهایی های خود پایان بخشند و در کنار هم از زندگی لذت برده و عشق بورزند. 

هر ازدواجی که در هر نقطه از این جهان خاکی صورت می‌گیرد، قطعا برای خودش اهداف و انگیزه ای دارد. مثلا؛ در برخی از کشورها فقط برای رفع نیاز جنسی ازدواج می‌کند و نگاه آنها فقط جنسی است. همین هم یک هدف برای ازدواج است. اما شایسته این است که ابعاد و اهداف دیگر ازدواج را هم در نظر داشته باشند. می‌توان گفت: ازدواج فواید زیادی در خود نهفته دارد که هر شخصی موارد خاصی را در نظر دارد برای ازدواج کردن. ما می‌خواهیم در این نوشتار به صورت اختصار به آنها رسیدگی کنیم. 
 

دیگران برای ازدواج چه اهدافی دارند؟

1. ازدواج می کنم تا آرامش کسب کنم
یکی از بزرگترین آرزوی بشر این است که در زندگی خود آرامش داشته باشد. برخی افراد، آرامش را در سرمایه و ثروت می‌دانند و برخی هم در قدرت می‌دانند. اما این افراد غافل هستند و آرامش حقیقی را نمی‌توانند کسب کنند چون مسیر را اشتباه می‌روند. خداوند متعال این گوهر گرانبها را یعنی آرامش را  در ازدواج قرار داده است. چنانکه در قرآن می‌فرماید : و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید، تا در کنار آنان آرامش یابید. [1] 

افراد برای ازدواج کردن اهداف مختلفی را برای زندگی مشترک خود ترسیم می کنند. گروهی هستند که دنبال آرامش می‌گردند و آن را در ازدواج کردن پیدا کردند و می‌دانند که ازدواج، روح پر تلاطم آنها را به ساحل آرامش می‌رساند. 
 
2.ازدواج می کنم تا کامل بشم
هر یک از زن و مرد دارای سیستم خاصی هستند که می‌توانند در جهت ارتقای یکدیگر مفید باشند و یکدیگر را کامل کنند. در واقع هر یک از زن و مرد دارای نقص و عیب های هستند و در جهت رفع آنها نیاز دارند تا با یکدیگر ازدواج کنند. [2] یکی دیگر از انگیزه های که باعث می‌شود ازدواج صورت گیرد، کمک به رشد و تکامل پیدا کردن زن و مرد است. خداوند هم در قرآن کریم به این اصل با تعبیر زیبایی بیان کردند:هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ. زنان لباش شما و شما لباس آنها هستید. [3]

یکی از کارکردهای لباس این است که عیب ها و نقص های شخص را می‌پوشاند و سبب زیبایی شخص می‌شود. ازدواج هم همین‌گونه است، عیب های هم را می‌پوشانند و موجب کمال و زیبایی روح یکدیگر می‌شوند. 

توجه: برخی افراد هستند که هدف اصلی آنها از ازدواج این است که عیب های خودشان را اصلاح سازند و به تکامل برسند و بخاطر همین، ازدواج می‌کنند. 

نکته: هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست به همین دلیل است که پیوسته به دنبال جبران این کمبود ها است. بهترین راه برای جبران این کمبود ها ازدواج کردن است. 
 
3. ازدواج می کنم تا وظیفه الهی را انجام بدهم
برخی افراد هستند که هدف شان از ازدواج کردن این است که دستور خداوند را انجام دهند. چون خداوند و پیامبران الهی دستور فراوان داده اند که ازدواج کنید تا در امان بمانید. نگاه برخی افراد هم همین است که دستور خداوند را انجام بدهد. ازدواج وظیفه ای است از جانب خدا به هر انسان بالغی که بار تکلیف را پذیرفته است و به نیت الهی تن در می‌دهد. [4] 
 
4. ازدواج می کنم تا صاحب بچه بشم 
میل به داشتن فرزند و ادامه پیدا کردن نسل بشر یکی دیگر از انگیزه های مهم ازدواج کردن است که برخی افراد از آن تبعیت می‌کنند. ازدواج می‌کنند تا فرزند بیاورند و از وجودش احساس لذت کنند. و همین فرزند آوری سبب بقای نسل بشر می‌شود. 

قرآن کریم ، زناشوئی و ازدواج کردن را وسیله ای برای حفظ نسل و بقای انسانها و داشتن فرزند صالح بیان کرده است. وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً. خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد. و از همسران برای شما فرزندان و نوه های قرار داده است. [5]

توجه: در انتخاب کردن دقت داشته باشید و پدر یا مادر خوبی را برای فرزندتان انتخاب کنید. چون قرار است سبب آرامش و رضایت شما از زندگی مشترک شود. اگر در انتخاب زن دقت نداشته باشید و از روی هوا و هوس انتخاب کرده باشید، این زن شاید نتواند مادر خوبی باشد. در مورد شوهر هم همین دیگاه وجود دارد. تحت تاثیر احساسات قرار نگیرد و آینده خود و فرزندتان را به باد فنا نسپارید. 
 
5. ازدواج می کنم تا غرائز جنسی خود را کنترل کنم
انسان زمانی که گرسنگی بر او غلبه می‌کند به دنبال غذایی می‌گردد که خود را سیر کند. یا هنگامی که عطش بر او غالب شد به دنبال آب می‌گردد تا تشنگی خود را بر طرف سازد. در کنار این خواسته های طبیعی خواسته ای وجود دارد به نام ارضای غرائز جنسی، که نیاز دارد در مسیر درست و صحیح خودش بر طرف شود. و بهترین روش برای ارضای جنسی، ازدواج کردن است که سبب آرامش روحی و روانی شخص می‌شود. 

پی نوشت :
[1] قرآن کریم ،سوره مبارکه روم ،آیه 21 
[2] طباطبایی سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جلد 16، صفحه 166 (تغییر در متن اصلی توسط نویسنده مقاله)
[3] قرآن کریم، سوره مبارکه بقره ،آیه 187
[4] علی قائمی امیری، تشکیل خانواده در اسلام، قم: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، سال 1393، صفحه 69
[5] قرآن کریم، سوره مبارکه نحل، آیه 72


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط