راهکارهای افزایش تمرکز در ایام امتحانات (بخش اول)

یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای اینکه بتوانید تمرکزتان را در هنگام مطالعه بالا ببرید، این است؛ فضایی که می‌خواهید در آن مطالعه کنید را به صورتی انتخاب کنید که کمتر باعث بر هم خوردن تمرکزتان شود، بهترین حالت برای فضای مطالعه این است که روشنایی کافی داشته باشد و هم چنین از تهویه مناسبی برخوردار باشد. در این مطلب به راهکارهایی برای افزایش تمرکز در فصل امتحانات اشاره کرده ایم.
سه‌شنبه، 19 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای افزایش تمرکز در ایام امتحانات (بخش اول)
با توجه به ظرفیت یادگیری خود زمان‌های کوتاه بین‌شان وقفه ایجاد کنید تا بتوانید آرامش بیشتری برای ادامه درس خواندن پیدا کنید.
 

مقدمه

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از این که در فصل امتحانات نمی‌توانند تمرکز کافی برای درس خواندن را داشته باشند، شاکی هستند. بیشتر آنان می‌گویند ذهن‌شان به هر سوی منحرف می‌شود، به جز درس خواندن. اما نباید از یاد برد که تقریبا تمامی افراد توانایی تمرکز کردن را دارند و این موضوع را می‌توان در چیز‌هایی که علاقه دارند به وضوح مشاهده کرد. به طور مثال وقتی شما مشغول تماشای فیلم هستید و یا سرگرم بازی کردن هستید، اصلا حواستان پرت جای دیگر نمی‌شود. این امر خود ثابت می‌کند که شما توانایی تمرکز کردن را دارید، فقط کافی است به کاری که می‌خواهید انجام بدهید، دل ببندید.
 
یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی دانشجویان و دانش آموزان این است که علاقه‌ای به درس خواندن ندارند. از این وقتی به چیزی علاقه نداشته باشید، کمتر می‌توانید روی آن تمرکز کنید. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان تمرکز خود را در مطالعه به مانند بازی کردن و یا فیلم دیدن بالا برد؟ شما می‌توانید استراتژی‌های مناسبی را برای بالا بردن تمرکز در هنگام مطالعه، پیاده کنید. در ادامه این مطلب شما را با ۸ ترفند بالا بردن تمرکز در هنگام مطالعه آشنا می‌کنیم تا با پیروی از آن بتوانید خودتان را در فصل امتحانات آماده کنید.
 

اقداماتی اساسی برای شروع مطالعه

یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای اینکه بتوانید تمرکزتان را در هنگام مطالعه بالا ببرید، این است؛ فضایی که می‌خواهید در آن مطالعه کنید را به صورتی انتخاب کنید که کمتر باعث بر هم خوردن تمرکزتان شود، بهترین حالت برای فضای مطالعه این است که روشنایی کافی داشته باشد و هم چنین از تهویه مناسبی برخوردار باشد. یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای فضای مطالعه این است که چنین محیطی باید منظم و همچنین دلپذیر باشد. این گونه کار‌ها باعث کاهش حواس پرتی شما می‌شوند.
 
اجرای یک برنامه ریزی دقیق برای درس خواندن
یادتان نرود هر کاری نیاز به برنامه ریزی درست و مدون دارد. حال اگر مسئله درس خواندن باشد، اجرای برنامه ریزی کمی سخت‌تر خواهد بود، چرا که شما وقت کافی برای اجرای آن ندارید. از این رو سعی کنید، برخی وابستگی‌های قبل از دوران امتحانات را کنار بگذارید، چرا که در فصل امتحانات هر چقدر کمتر خودتان را با مسائل غیر درسی مشغول کنید، میزان حواس پرتی‌تان در هنگام درس خواندن کاهش می‌یابد. در برنامه درسی‌ای که برای خود لحاظ می‌کنید، زمانی را برای تفریح و یا استراحت کردن قرار دهید تا از درس خواندن خسته نشوید. هر چقدر روحیه‌تان در هنگام درس خواندن بیشتر باشد، به همان اندازه یادگیری و تمرکزتان بیشتر می‌شود.
 
با توجه به ظرفیت یادگیری خود زمان‌های کوتاه بین‌شان وقفه ایجاد کنید تا بتوانید آرامش بیشتری برای ادامه درس خواندن پیدا کنید. در برنامه ریزی خود زمان مطالعه را لحاظ کنید تا ببینید که به چه میزان می‌توانید به آن زمان دست یابید. توانایی خود را در امر یادگیری بسنجید، سپس اقدام به خواندن درس‌هایتان کنید. سعی کنید، زمان خواندن را در ساعاتی از شبانه روز در نظر بگیرید که فکر می‌کنید، بیشتر می‌توانید تمرکز داشته باشد. اگر شما در هنگام درس خواندن تمرکزتان قطع شود، میزان یادگیری تان نیز به همان اندازه کمتر خواهد شد.

سعی کنید در روز‌های اول پیاده سازی برنامه خود دقت بیشتری کنید، چرا که پس از چند روز کم کم بدن تان به چنین محیطی عادت خواهد کرد. البته نباید از یاد ببرید، برای اینکه بتوانید به انجام یک کار به خوبی عادت کنید، نیاز به ۳ الی ۴ هفته زمان نیاز است و این امر در زمان امتحانات که کمتر از این مقدار است به کارتان نمی‌آید، اما کمی ممارست بر اجرای برنامه‌ها می‌تواند به کمک‌تان بیاید.

ادامه دارد...
 
منابع: toeflgoanywhere ، openpolytechnic


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما