خواص و کاربردهای دمنوش مریم گلی

امروزه با رواج طب سنتی در جامعه بسیاری از افراد به سراغ آن می روند و سعی می کنند تا از منافع داروهای گیاهی بهره مند شوند. یکی از گیاهان دارویی که فواید بسیاری برای آن ذکر شده، مریم گلی است. در این مقاله شما را از برخی خواص و کاربردهای این گیاه دارویی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
خواص و کاربردهای دمنوش مریم گلی
مریم گلی حاوی مقدار مناسبی ویتامین K است که برای سلامت استخوان، گردش خون و انعقاد خون، ضروری است.
 

مقدمه

مریم گلی گیاهی است هم خانواده با نعناع. این گیاه معمولاً به عنوان ادویه استفاده می شود، همچنین قرن هاست که از این گیاه در درمان های گیاهی و مکمل مورد استفاده قرار می گیرد.  دمنوش مریم گلی خواص فوق العاده ای دارد هر چند که تحقیقات علمی در این زمینه هنوز مراحل ابتدایی خود را طی می کنند.
 
در ادامه برخی خواص این دمنوش معطر را با هم مرور می کنیم.  
 

1. سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان

دمنوش مریم گلی حاوی ترکیبات گیاهی متنوع و بسیار مفیدی است.
 
آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش مریم گلی می توانند اثرات مخبر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. رادیکال های آزاد وقتی در بدن فرد متراکم و انباشته می شوند، می توانند موجب بروز بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان شوند.
 
دمنوش مریم گلی سرشار از رزماریک اسید است. مطالعات نشان داده که این آنتی اکسیدان مزایای بی شماری دارد، از جمله اینکه می تواند التهابات را کاهش داده و سطح قند خون را پایین بیاورد.  
 
التهاب یک واکنش طبیعی بدن به برخی موقعیت هاست، اما در صورتیکه همین التهاب به صورت مزمن اتفاق بیافتد، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها افزایش خواهد یافت.
 
مریم گلی حاوی مقدار مناسبی ویتامین K است که برای سلامت استخوان، گردش خون و انعقاد خون، ضروری است.
 

2. کمک به حفظ سلامت پوست و بهبود زخم ها

مریم گلی یک پایه ثابت در محصولات آرایشی بوده و خصوصاً برای مراقبت و درمان پوست های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.
 
احتمالاً نوشیدن دمنوش مریم گلی نیز همان مزایا را برای پوست شما به همراه داشته باشد.
 
در مطالعه ای مشخص شد که مریم گلی می تواند به رشد سلول های سالم پوست کمک نموده و روند پیری و چروک شدن پوست را کند نماید.
 
همچنین مطالعه ای دیگر دریافت کارنوزول و اسید کارنوزیک موجود در گیاه مریم گلی می تواند آسیب های پوستی مرتبط با آفتاب سوختگی و دیگر التهابات پوستی را درمان کند.
 
دیگر مطالعات حیوانی نشان می دهند که عصاره گیاه مریم گلی می تواند به گلودردهای ناشی از سرماخوردگی و سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها کمک می کند.
 
علاوه بر این برخی مطالعات نشان داده عصاره مریم گلی می تواند برخی قارچ ها و باکتری هایی که مممکن است به پوست آسیب برساند را از بین ببرد.
 

3. کمک به حفظ بهداشت و سلامت دهان

مریم گلی یکی از مشهورترین گیاهان دارویی ای است که در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا می تواند درد و التهاب را کاهش دهد، بوی بد دهان را از بین ببرد و به عنوان یک ماده ضد باکتری عمل کند.
 
در واقع غرغره کردن دمنوش مریم گلی معمولاً برای درمان زخم های دهان و گلو توصیه می شود.
 
این تأثیرات مریم گلی به خاطر وجود یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام رزمارینیک اسید است که در گیاه مریم گلی به وفور یافت می شود.
 

4. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دمنوش مریم گلی می تواند با سلول های سرطانی مبارزه کند.
 
مریم گلی حاوی چندین ترکیب ضد سرطانی است که از جمله آن ها می توان به کارنوزول ، کامفور و اسید رزماریک اسید اشاره نمود. مطالعات نشان داده که کارنوزول قادر است بدون تأثیر منفی بر سلول های سالم، چندین نوع از سلول های سرطانی را از بین ببرد.
 
مطالعه ای دیگر که با جامعه آماری بیش از 500 نفر انجام شد نشان داد که مصرف دمنوش مریم گلی و بابونه با کاهش خطر ابتلا به سرطان تیروئید مرتبط است.
 

5. کمک به کنترل قند خون

مریم گلی که یکی از درمان های مکمل برای دیابت نوع 2 محسوب می شود، می تواند به بهبود سطح قند خون کمک نموده و در مواردی نیاز فرد به مصرف دارو را کاهش دهد.
 
یک مطالعه 2 ماهه با جامعه آماری 105 نفر از مبتلایان به دیابت نوع 2 دریافت که مصرف 500 میلی گرم عصاره مریم گلی، 3 بار در روز می تواند قند ناشنا، قند 2 ساعته و قند 3 ماهه را کاهش دهد.
 
مطالعه ای دیگر دریافت که جایگزین نمودن مریم گلی با آب می تواند قند ناشنا را کاهش دهد.
 
مطالعه ای دیگر مشخص نمود که مریم گلی رفتاری مانند انسولین از خود نشان داده و در نتیجه به جذب شدن قند در سلول کمک می کند و از همین طریق قند خون را کاهش می دهد.
 

6. کمک به سلامت مغز و بهبود خلق

مریم گلی یکی از داروهای سنتی است که به صورت گسترده برای افزایش و بهبود خلق، بهبود حافظه و کمک به پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر، توصیه می شود. تحقیقات علمی بسیاری این کاربردهای مریم گلی را تأیید می کنند.
 
پیشرفت آلزایمر به دلیل ایجاد پلاک های آمیلوئیدی است که در مغز تشکیل می شوند. چندین مطالعه نشان می دهند که مریم گلی و اسید رزماریک ممکن است به جلوگیری از تشکیل این پلاکها کمک کنند.
 
بعلاوه مطالعات متعددی نشان داده اند که عصاره مریم گلی می تواند به بهبود حافظه، عملکرد مغز، خلق و تمرکز، کمک کند.
 
مطالعه ای که با یک جامعه آماری 135 نفره انجام شد، نشان داد که بوییدن عطر مریم گلی می تواند موجب تقویت حافظه و خلق گردد.
 
همچنین گیاه مریم گلی می تواند درد را تسکین دهد، البته برای پی بردن به تأثیرات گیاه مریم گلی بر مغز، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.
 

7. کمک به حفظ سلامت زنان

مریم گلی ممکن است خواص و ویژگی های منحصر به فرد برای خانم ها داشته باشد.
 
در خاورمیانه، خانم های باردار از مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع دوران بارداری استفاده می کنند.  
 
مریم گلی از دیرباز به عنوان یک روش طبیعی برای افزایش شیر در خانم های شیرده، مورد استفاده قرار می گرفته. البته تحقیقات اندکی در مورد این تأثیرات انجام شده است.
 
از سویی تحقیقات نشان داده که مریم گلی می تواند به کاهش گرگرفتگی کمک کند. مطالعه ای 8 هفته ای بر روی 71 زن یائسه انجام شد، نتایج نشان داد مصرف مریم گلی می تواند شدت و تناوب گرگرفتگی را تا 64 درصد کاهش دهد.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.