فواید گل گاوزبان را بشناسید (بخش دوم)

گل گاوزبان سرشار از عنصر منیزیم است و منیزیم نیز خاصیت ضد سرطانی دارد، سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند. در این مطلب به برخی از خواص درمانی، سلامتی و تغذیه‌ای گل گاو زبان و همچنین مضرات آن پرداخته ایم.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گل گاوزبان را بشناسید (بخش دوم)
روغن گل گاوزبان برای تحرکات روده ای بسیار مفید است و باعث بهبود عملکرد روده ها می‌شود.
 

خواص درمانی، سلامتی و تغذیه‌ای گل گاو زبان

۱. بهبود سلامت عمومی بدن
گل گاوزبان علاوه بر تمام این فواید که تا به حال گفته شد، غنی از مواد مغذی است. گل گاوزبان حاوی اسیدهای چرب امگا، اسید فولیک، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، منیزیوم، و پتاسیم است. تمام این مواد مغذی برای بدن بسیار ضروری هستند و می‌توانند به بهبود سلامتی و تن‌درستی عمومی بدن کمک کنند.
 
2. پیشگیری از نوسان های خلقی مرتبط با یائسگی
بسیاری از زنان یائسه از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده می‌کنند. برای پیشگیری از نوسانات خلقی، که پیش از بروز یائسگی در میان زنان شایع است، به جای استفاده از درمان‌های هورمونی پر حرف و حدیث، می‌توانید از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده کنید.
3. بهبود سیستم ایمنی بدن
بیشتر مشکلات و بیماری های بدن ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است که گل گاوزبان با داشتن خواص بی شمار خود به تقویت این سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
 
4. خواص ضد سرطانی
گل گاوزبان سرشار از عنصر منیزیم است و منیزیم نیز خاصیت ضدسرطانی دارد . سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند. دانشمندان اخیرا به نتایجی دست یافته اند که بسیاری از سرطان ها با تغییر رژیم غذایی درمان می‌شوند.
 
5. درمان بیماری های قلبی
مطالعات بسیار زیادی که بر روی رابطه بین گل گاوزبان و بیماری های قلبی انجام شد نشان داد که افرادی که از این گیاه استفاده می‌کرده اند به طور چشمگیری نسبت به سایرین کمتر دچار سکته و حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی شده‌اند.
 
6. بهبود عملکرد روده
روغن گل گاوزبان برای تحرکات روده ای بسیار مفید است و باعث بهبود عملکرد روده ها می‌شود. افرادی که دچار تنبلی روده و سایر مشکلات این عضو از بدن شان هستند گل گاوزبان را فراموش نکنن.
 
7. درمان عفونت دستگاه ادراری
گل گاوزبان مقدار بسیار زیادی پتاسیم و کلسیم دارد که هردوی این عناصر بسیار ادرار آور هستند از طرفی به خاطر سیستم ضد عفونی کنندگی این گیاه علاوه بر از بین بردن عفونت ها باعث افزایش دفعات ادرار شده و عفونت دستگاه ادرای را درمان می‌کند.
 
8. درمان آرتریت
گل گاوزبان به دلیل دارا بودن آلکوالویید یک درمان ضد آرتریت و ضد روماتیسم و ضد التهاب است.
 
9. بهبود عملکرد مثانه
همانطور که گفتیم گل گاوزبان باعث سلامت دستگاه ادراری می شود و جلوی عفونت مثانه را می‌گیرد. همچنین در درمان تکرر ادرار نیز بسیار مفید است. البته زنان باردار و کودکان باید از مصرف گل گاوزبان اجتناب کنند.
 
10. حفظ تعادل هورمونی
گل گاوزبان به دلیل داشتن اسید گاما لینولنیک به حفظ تعادل هورمونی بدن انسان کمک می کند. عدم تعادل هورمونی می تواند موجب اختلالات شدید در سلامت بدن انسان می‌شود.
 
11. درمان اختلال بیش فعالی
برخی مطالعات نشان دادند که گل گاوزبان در درمان اختلالات بیش فعالی بسیار مفید بوده است. اختلال بیش فعالی مانعی برای رشد سریع و مناسب کودک است. از انجایی که گل گاوزبان حواس ۵ گانه را تقویت می کند می‌تواند باعث تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی شود.
 
12. بهبود سلامت استخوان ها
همانطور که ذکر کردیم گل گاوزبان مقدار زیادی کلسیم دارد و این کلسیم بر سلامت استخوان ها تاثیر بسیار زیادی دارد و در سنین میانسالی باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.
 
13. تصفیه کننده خون
در کنار تمام خواص منحصر به فرد این گیاه دارویی باید از یک خاصیت عالی دیگر نیز نام ببریم و آن قدرت تصفیه کنندگی خون است. در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل این خاصیت خوب گل گاوزبان از آن به عنوان یک سبزی در سالاد استفاده می شود و به وفور نیز مصرف می‌شود.
 

مضرات گل گاوزبان

۱. برای زنان باردار مضر است
با توجه به حساسیت و بحرانی بودن دوره بارداری مصرف گل گاوزبان در این دوران برای خانم های باردار اصلا توصیه نمی‌شود.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.
 
۲. برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه مضر است
برخی مطالعات ادعا کرده اند که گل گاوزبان برای بیماران مبتلا به ناراحتی سنگ کلیه ضرر دارد و ممکن است موجب تشدید درد و ناراحتی آنان شود.
 
۳. باعث افزایش فشار خون می شود
گل گاوزبان باعث افزایش فشارخون می‌شود و  مبتلایان به فشارخون بالا باید از مصرف آن اجتناب کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید در کنارش حتما از لیمو تازه نیز استفاده کنند تا اثر افزایش فشار خون را تا حدی کاهش دهند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما