همه چیز درباره کلسیم در دوران بارداری (بخش دوم)

کلسیم یکی از ضروری ترین مواد معدنی است که نقشی جدی در سلامت مادر و جنین دارد. کمبود کلسیم می تواند در مواردی به مشکلاتی جدی برای مادر و حتی جنین بیانجامد. در بخش اول این مقاله شما خواننده عزیز راسخون را با برخی نکات پیرامون این ماده معدنی مهم آشنا ساختیم. در این مقاله نیز نکات دیگری را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره کلسیم در دوران بارداری (بخش دوم)
اگر کمبود شدید کلسیم و دارید و یا به پرفشاری خون بارداری مبتلا هستید، احتمالاً پزشک برای شما این نوع مکمل را تجویز نماید.
 

رژیم های گیاه خواری

افرادی که رژیم های گیاه خواری را برای خود برگزیده اند، معمولاً افراد سالم تری هستند. با این حال باید اطلاعاتی در مورد مواد غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود داشته باشید تا بتوانید از منابع مختلف به تأمین آن ها بپردازید. توجه به تغذیه همیشه مهم است اما در دوران بارداری مهمتر نیز می شود.
 
رژیم های گیاه خواری متنوعی وجود درد. اینکه چه میزان کلسیم دریافت و چه میزان از آن را جذب می کنید، به نوع تغذیه شما مربوط می شود. اگر رژیم گیاه خواری لاکتو-اوو را انتخاب کنید، در این صورت اجازه مصرف تخم مرغ، شیر و پنیر را خواهید داشت. بنابراین با این رژیم غذایی می توانید کلسیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.
 
اما اگر از یک رژیم گیاه خواری بسیار محدود کننده پیروی می کنید، احتمالاً با چالش هایی روبرو خواهید شد. در این نوع رژیم ها شما نمی توانید هیچ کدام از محصولات لبنی را میل کنید. بعلاوه مصرف برخی گیاهان فرآیند جذب کلسیم را دچار اختلال می کند. البته اگر گیاه خوار هستید، این بدین معنا نیست که نمی توانید کلسیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. بلکه باید ارزش غذایی و محتوای گیاهان مختلف را بدانید و توجه به شرایط خود، مناسب ترین آن ها را انتخاب نموده و مصرف کنید.
 
منابع گیاهی سرشار از کلسیم از این قرارند:
- انواع کلم
- بروکلی
- لوبیا چشم بلبلی
- لوبیا چیتی
- مغز بادام
- کنجد
- ارده
- میوه های خشک شده
 
محصولات فرآوری شده:
- آب پرتقال
- توفو با سولفات کلسیم
- شیر بادام
- شیر سویا
- شیر برنج
- سرلاک
 
اگر از یک رژیم گیاه خواری پیروی می کنید و فکر می کنید نمی توانید از این طریق کلسیم مورد نیاز خود را تأمین کنید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته تا برایتان مکمل های کلسیم گیاهی تجویز کنید. 
 

عدم تحمل لاکتوز و بی زاری از شیر

اگر بدن شما نمی تواند محصولات لبنی را تحمل کند، می توانید کلسیم مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی دیگر تأمین کنید.
 
اگر با مشکل عدم تحمل لاکتوز روبروی هستید، موارد زیر را امتحان کنید:
- شیر، بستنی و پنیرهای بدون لاکتوز و غنی شده با کلسیم
- محصولات لبنی با لاکتوز کم
- مصرف قرص های لاتِیز قبل از خوردن محصولات لبنی
 
اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز را ندارید اما طعم شیر را نیز دوست ندارید، می توانید:
- پنیر، ماست و دیگر محصولات لبنی را امتحان کنید.
- آب پرتقال غنی شده با کلسیم بنوشید.
- کیک، ژله، پودینگ و ... را با شیر درست کنید.
 

مکمل ها

ویتامین های پریناتال در کنار مصرف دیگر مکمل های حاوی ویتامین ها و مواد معدنی، در صورتی که توسط پزشک توصیه شود، یک روش عالی برای جبران کمبود کلسیم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی است.
 
یادتان باشد که مکمل ها همانطور که از نامشان پیداست، مکمل یک رژیم غذایی سالم هستند و هرگر نمی توانند جایگزین مواد غذایی شوند.
 
چه زمانی باید به فکر مصرف مکمل بود؟
اگر نیازهای شما از طریق مواد غذایی دریافتی تأمین نمی شود، ممکن است مصرف مکمل برای شما ضروری باشد، خصوصاً اگر به خاطر مشکلات زیر، نمی توانید کلسیم مورد نیاز خود را از این طریق به دست آورید:

- حالت تهوع و استفراغ شدید
- عدم تحمل لاکتوز
- پیروی از رژیم های غذایی فاقد لبنیات
- ابتلا به بیماری هایی مانند سلیاک و یا سندرم روده تحریک پذیر
 
همچنین اگر دچار مصدومیت حاملگی یا فشار خون بارداری هستید، احتمالاً پزشک مصرف مکمل ها را برای شما تجویز خواهد کرد.
 
یادتان باشد قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما با پزشک خود مشورت کنید. همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره نمودیم، دریافت بیش از حد کلسیم نیز می تواند به اندازه کمبود کلسیم، مضر باشد. پس لازم است از مصرف بی رویه و خودسرانه مکمل های دوران بارداری اجتناب کنید.
 

انواع مکمل های کلسیم

1. ویتامین های پریناتال
این قرص ها معمولاً حاوی مقدار کمی کلسیم بوده و نمی توانند نیاز روزانه شما به کلسیم را تأمین نمایند. بنابراین اگر تنها از این نوع مکمل ها مصرف می کنید، باید بقیه کلسیم مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی کسب کنید. از سویی باید توجه نمایید که برندهای مختلف دارویی ممکن است در میزان کلسیم متفاوت باشند، پس لازم است به برچسب روی محصول توجه نمایید.
 
2. سیترات کلسیم
اگر کمبود شدید کلسیم و دارید و یا به پرفشاری خون بارداری مبتلا هستید، احتمالاً پزشک برای شما این نوع مکمل را تجویز نماید.
 
3. کربنات کلسیم
کربنات کلسیم ماده مؤثره برخی آنتی اسیدها مانند داروی تامز است. اگر سوزش معده دارید و می خواهید از این نوع دارو استفاده کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 

عوارض جانبی مصرف مکمل ها

علاوه بر مشکلاتی که ممکن است در اثر دریافت زیاد کلسیم برای شما پیش بیاید، نفخ و یبوست نیز از دیگر عوارض مصرف مکمل های کلسیم محسوب می شوند. اگر شما نیز پس از مصرف مکمل کلسیم این مشکلات را تجربه کردید، می توانید برند دیگری را امتحان کنید و یا یک رژیم غذایی که این عوارض را کم کند را انتخاب نمایید.
 

چرا در کنار کلسیم باید ویتامین D هم مصرف کرد؟

به دلایل بسیار، ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری محسوب می شود. یکی از وظایف ویتامین D، کمک به جذب کلسیم توسط بدن است. در واقع کلسیم و ویتامین D دست به دست می دهند و به رشد و سلامت استخوان ها کمک می کنند.
 
متخصصان توصیه می کنند در دوران بارداری، روزانه 600IU ویتامین D مصرف کنید.
 
بدن شما قادر است به صورت طبیعی نور خورشید را تبدیل به ویتامین D نماید. همچنین می توانید این ویتامین ضروری را از طریق مواد غذایی و مکمل ها به دست آورید.
 
برای دریافت ویتامین D مورد نیاز خود می توانید:
- آفتاب بگیرید. نور خورشید قادر است یک ماده شیمیایی بر روی پوستتان را به ویتامین D تبدیل نماید.
- روغن ماهی میل کنید. روغن ماهی هایی همچون ماهی سالمون، خال خالی، ساردین، تن و اره ماهی، حاوی مقادیری وتامین D هستند.
- محصولات فرآوری شده مصرف کنید. امروزه برخی مواد غذایی مانند شیر، آب پرتقال، سرلاک، ماست و تخم مرغ را با ویتامین D غنی می کنند.
- ویتامین های پریناتال را در برنامه خود بگنجانید. بیشتر قرص ها و کپسول های پریناتال حاوی مقادیری ویتامین D هستند. البته قبل از مصرف برچسب آن ها را مطالعه نموده و با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت وری ول فمیلی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما