فواید طب سوزنی برای سلامتی (بخش دوم)

مطالعات زیادی در مورد تاثیرات و فایده طب سوزنی بر اضطراب به عمل آمده است که شامل تاثیرات آن بر اختلال اضطراب فراگیر و اضطراب پیش از عمل جراحی می‌شود.در این مطلب به بیان فواید طب سوزنی برای سلامتی پرداخته ایم.
جمعه، 13 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید طب سوزنی برای سلامتی (بخش دوم)
بسیاری از پزشکان به عنوان راه درمانی برای کاهش استرس، تسکین درد، اضطراب بارداری و زایمان طب‌سوزنی را توصیه می‌کنند.
 

فواید طب سوزنی

1. پیشرفت فرآیند بازیابی از سرطان و شیمی‌درمانی
بر اساس موسسه‌ی ملی سرطان ایالات متحده، مطالعات متعدد نشان می‌دهند طب سوزنی می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت و به فرآیند بازیابی پس از درمان‌های سرطان سرعت ببخشد. به عنوان مثال، طبق یافته‌های یکی از آزمایش‌های تصادفی، انجام طب سوزنی پس از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی باعث تقویت دستگاه ایمنی، افزایش تعداد پلاکت‌ها، و جلوگیری از کاهش سلول‌های سالم بدن بیماران شد؛ این تاثیرات در بیمارانی که از طب سوزنی استفاده نکردند، مشاهده نشد. طبق گزارش‌های پژوهشگران، هر دو گروه از بیمارانی که تحت درمان طبسوزنی قرار گرفتند – چه طب سوزنی ساختگی و چه واقعی – در طول شیمی‌درمانی درد کم‌تری تجربه کردند، کیفیت زندگی‌شان افزایش یافت و تا حدودی از بسیاری از عوارض جانبی منفی شیمی‌درمانی نظیر تهوع در امان ماندند.
 
2. از زوال قدرت شناختی جلوگیری می‌کند
برخی پژوهش‌های اولیه درباره‌ی تاثیر طب  سوزنی بر بیماری پارکینسون به اطلاعاتی جدید دست یافتند. مطالعات نشان می‌دهند طب سوزنی می‌تواند با تولید پاسخ عصبی در بخش‌هایی از مغز – نظیر پوسته‌ی مغز و تالاموس – که تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار گرفته‌اند، باعث کاهش علائم زوال قدرت شناختی ناشی از افزایش سن ‌شود.

طی مطالعه‌ای در ۲۰۰۲ توسط بخش عصب‌شناسی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه مریلند، ۲۰ بیمار مبتلا به پارکینسون در ۱۶ جلسه تحت درمان با طب‌سوزنی قرار گرفتند؛ طبق گزارشی که از این بیماران به‌عمل آمد، ۸۵ درصد از آنها از لحاظ ذهنی به برخی موارد بهبودی در علائم فردی نظیر لرزش، نحوه‌ی راه رفتن، نحوه‌ی نوشتن، کندی حرکات، درد، مشکلات خواب، افسردگی و اضطراب اشاره کردند. آنها هیچ گونه عوارض منفی تجربه نکردند.
 
3. سلامت بارداری، زایمان، و پس از زایمان
هم‌اکنون بسیاری از پزشکان به عنوان راه درمانی برای کاهش استرس، برقراری تعادل هورمون‌ها، و تسکین درد و اضطراب بارداری و زایمان طب‌سوزنی را توصیه می‌کنند.

طب سوزنی برای درمان بسیاری از علائم رایج در طول دوران بارداری بی‌خطر است – برای تسکین گرفتگی‌ها هیجانی و جسمی – و هم‌چنین پس از تولد نوزاد برای وضعیت خلق و خو، جلوگیری از افسردگی و دیگر علائم روانی یا جسمی مادران بسیار مفید است. طب‌سوزنی حتی دقیقا پیش از زمانی که نوزاد خود را برای خروج از شکم مادر آماده می‌کند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه: برخی نقاط خاص در بدن وجود دارند که متخصصان آموزش‌دیده‌ی طب سوزنی از تحریک آنها در بدن مادران باردار خودداری می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌کنیم همواره در انتخاب مکان مورد نظر برای دریافت این نوع درمان کاملا دقت کنید و خود را به دستان افرادی بسپارید که مجوز این کار را داشته باشند.
 
4. تهوع و استفراغ
علاوه بر آن‌که شواهد محکمی در تایید قدرت آرامش‌بخشی طب سوزنی در مقابل گردن درد وجود دارد، این روش درمانی باستانی به عنوان ابزاری موثر علیه تهوع و استفراغ نیز شناخته می‌شود. نقطه‌ای خاصی در پایین ساعد،‌ نزدیک مچ دست به عنوان نقطه‌ی فشار در طب سوزنی وجود دارد که طبق باورهای سنتی چنان‌چه تحریک شود می‌تواند احساس تهوع را که ممکن است به استفراغ منجر شود، کاهش دهد.

پس از عمل جراحی، هنگامی که بیمار در حال بازیابی از تاثیرات بیهوشی است، غالبا ممکن است دچار تهوع و استفراغ شود. بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۰۹ منتشر شد، میزان اثربخشی طب سوزنی به اندازه‌ی تاثیر داروهای ضد تهوع و استفراغی است که معمولا بعد از به هوش آمدن بیمار پس از عمل جراحی تجویز می‌کنند. فراموش نکنید، داروهای ضد تهوع و استفراغ می‌توانند وضعیت شیمیایی بدن‌ را تغییر دهند، از این رو برخی‌ها ترجیح می‌دهند به جای آن از طب سوزنی استفاده کنند.

شیمی‌درمانی غالبا به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی برای بیمارهای سرطانی استفاده می‌شود، و در حفظ جان و زندگی این بیماران بسیار موثر است. با وجود این، عوارض جانبی شیمی‌درمانی نیز ممکن است بسیار شدید باشد و غالبا باعث ریزش مو، تهوع، استفراغ و غیره شود. مطالعه‌ی دیگری در ۲۰۱۱ نشان داد طب سوزنی در پیشگیری از تهوع و استفراغ بیماران در روزی که مورد شیمی‌درمانی قرار گرفتند تاثیرگذار بوده است؛ البته این مطالعه در مورد تاثیر و فایده‌ طب سوزنی در توقف احساس تهوع فورا پس از شیمی‌درمانی یا پس از گذشت یک روز از آن مطلبی عنوان نکرده است، ولی به این معنی نیست که طب سوزنی در این مورد بی‌تاثیر است.
 
5. اضطراب
مطالعات زیادی در مورد تاثیرات و فایده‌ طب سوزنی بر اضطراب به عمل آمده است که شامل تاثیرات آن بر اختلال اضطراب فراگیر، روان‌نژندی اضطرابی، و اضطراب پیش از عمل جراحی می‌شود. مانند بسیاری دیگر از کاربردهای طب سوزنی، سازوکار دقیق آن در اثرگذاری بر اضطراب کاملا روشن نیست، ولی کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهند میان کاهش اضطراب و طب سوزنی رابطه‌ی مثبتی وجود دارد. به علاوه، چنان‌چه طب سوزنی را برای درمان استرس و اضطراب در کنار رژیم دارویی مورد استفاده قرار دهیم، با کاهش میزان مصرف دارو به نتایج واقعا خوبی خواهیم رسید؛ در حالی که در شرایط مشابه، ولی بدون استفاده از طب سوزنی، نتایج آن‌چنان مثبتی رقم نمی‌خورد.

علاوه بر این‌ها، داروهای ضد اضطراب می‌توانند عوارض جانبی بسیار شدیدی نظیر تهوع، نوسانات خلقی و افسردگی در بیمار ایجاد کنند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد استفاده از طب سوزنی و متعاقب آن کاهش میزان مصرف این داروها و تاثیر بازگشت ناپذیر آن انتخابی بسیار معقول‌تر باشد.
 
6. ترش کردن معده و سوء هاضمه
بر اساس مطالعات اخیر از لحاظ علمی ثابت شده است، استفاده‌ی مرتب از طب سوزنی باعث کاهش ترش کردن معده، سوء هاضمه، و نیاز مبتلایان به مصرف داروهای ضد اسید می‌شود. پژوهشگران برزیلی با انجام یک آزمایش دریافتند میان علائم زنان بارداری که از طب سوزنی استفاده می‌کردند و آن‌هایی که تنها مراقب رژیم غذایی‌شان بودند و در مواقع لازم دارو مصرف می‌کردند، تفاوت فاحشی وجود دارد. با این‌که این آزمایش روی زنان باردار به عمل آمده است، می‌توان تاثیرات آن را به افراد دیگر نیز تعمیم داد و روی گروه‌های دیگر نیز آزمایش نمود.

کلام آخر: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، طب‌سوزنی به صورت بالقوه می‌تواند در درمان بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی تاثیرات مثبتی داشته باشد، از جمله می‌توان به کمک به ترک سیگار، تقویت قوه‌ی بینایی، کاهش وزن، تعادل هورمون‌ها، باروری، و اختلال نعوظ اشاره کرد. در بسیاری از این حوزه‌ها پژوهش‌هایی در حال انجام هستند که در سال‌های آینده پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها را برای‌مان روشن خواهند کرد؛ ولی در حال حاضر، شواهد علمی تایید‌ شده‌ی محدودی در اختیار داریم.

برخی آزمایش‌هایی که با استفاده از دارونما به عمل آمده‌اند، نشان می‌دهند آن‌هایی که به فایده‌ طب‌سوزنی باور دارند تا هنگامی که به این روش امیدوار باشند، می‌توانند نتایج خوبی از آن کسب کنند، حتی وقتی تحت درمان با طب سوزنی ساختگی قرار بگیرند؛ بنابراین هم‌چنان می‌توان ادعا نمود با استفاده‌ی هفتگی یا ماهانه‌ از طب سوزنی به نتایج معجزه‌آسایی دست خواهید یافت.

چنان‌چه به متخصص طب‌سوزنی کارآزموده‌ای مراجعه کنید که علاوه بر آگاهی کامل از نقاط بدن، همواره از سوزن‌های استریل استفاده کند و بسیاری از نکات دیگر بهداشتی و پزشکی را رعایت نماید، می‌توان ادعا نمود طب سوزنی به غیر از سوزش و درد خفیف و گاه به گاه در نقاط فرو رفتن سوزن در پوست هیچ عارضه‌ی جانبی دیگری ندارد. از این به بعد همیشه به گوش باشید تا از شواهد و یافته‌های علمی جدید درباره‌ی فواید دیگر طب سوزنی برای سلامتی‌تان مطلع شوید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.