همه آنچه از گردش خون ضعیف بدن باید بدانید (بخش سوم)

کمبود فعالیت بدنی یکی از شایع‌ترین علت‌های ضعف گردش خون به شمار می‌رود. به همین خاطر، باید فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید. برای افزایش فعالیت بدنی به راحتی می‌توانید قدم بزنید، شنا کنید یا به باشگاه بروید. با وجود این، باید اعتدال را نیز رعایت کنید، زیرا فعالیت بدنی بیش از اندازه نیز ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در این مطلب به بیان روش های درمان گردش خون ضعیف پرداخته ایم.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه از گردش خون ضعیف بدن باید بدانید (بخش سوم)
اگر گردش خون در پاها و دست‌های‌تان ضعیف است، باید آن‌ها را با روغن‌های معطر ماساژ دهید.
 

درمان های گردش خون ضعیف

1. سالاد سبزیجات
هم‌چنین، می‌توانید انواع مختلفی از سبزی‌ها را با هم ترکیب کنید و سالاد فوق‌العاده‌ای برای درمان ضعف گردش خون تهیه کنید. توصیه می‌کنیم در سالاد سبزیجات‌تان از این مواد غذایی استفاده کنید: کلم کالی، اسفناج، خردل، فلفل دلمه‌ای شیرین، خیار، کرفس، پیاز، و روغن زیتون. تهیه‌ی این سالاد بسیار آسان است و مصرف آن باید افزایش جریان خون در بدن می‌شود.
 
۲. فعالیت بدنی
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کمبود فعالیت بدنی یکی از شایع‌ترین علت‌های ضعف گردش خون به شمار می‌رود. به همین خاطر، باید فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید. برای افزایش فعالیت بدنی به راحتی می‌توانید قدم بزنید، شنا کنید یا به باشگاه بروید. با وجود این، باید اعتدال را نیز رعایت کنید، زیرا فعالیت بدنی بیش از اندازه نیز ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. توصیه می‌کنیم دست‌کم روز نیم ساعت پیاده‌روی کنید. هم‌چنین،‌ به جای آسانسور می‌توانید از پله‌ها استفاده کنید. این کار می‌تواند شروع خوبی برای افزایش فعالیت بدنی باشد، و بعد از آن، به سرعت مشاهده خواهید کرد که گردش خون‌تان چه میزان بهبود یافته است.
 
۳. ماساژ با روغن‌های معطر
اگر گردش خون در پاها و دست‌های‌تان ضعیف است، باید آن‌ها را با روغن‌های معطر ماساژ دهید. فقط کافی است ۳۰ قطره روغن رزماری را با حدود ۶۰ میلی‌لیتر روغن زیتون ترکیب کنید. گزینه‌ی دیگر این‌که، ۳۰ قطره روغن اسطوخودوس را با ۶۰ میلی‌لیتر از یک روغن حامل ترکیب کنید. ماساژ با روغن معطر می‌تواند جریان خون را در بدن تسریع کند و باعث بهبود گردش خون بشود.
 
4. طب سوزنی
طب سوزنی نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که معمولا برای درمان گردش خون ضعیف از آن استفاده می‌شود. در واقع، این روش از دوران باستان تاکنون رواج داشته است.
 
5. بطری آب داغ
اگر پاهای‌تان معمولا سرد می‌شوند، توصیه می‌کنیم از بطری آب داغ استفاده کنید. اگر بطری بیش از اندازه داغ است، می‌توانید پارچه‌ای روی پوست‌تان بگذارید تا احساس سوزش نکنید.
 
6. استفاده از روش گرما و سرما
اگر از ضعف گردش خون در بدن‌تان رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم از روش درمانی گرما و سرما استفاده کنید. به این معنی که ابتدا باید پاهای‌تان را گرم کنید – مثلا یک مقداری آب داغ داخل یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و پاهای‌تان را به مدت ۳۰ ثانیه در آن قرار دهید. سپس، باید پاهای‌تان را وارد یک کاسه‌ی حاوی آب سرد کنید. ولی باید به خاطر بسپارید که از آب بیش از اندازه داغ یا سرد استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند اثربخشی این روش درمان را کاهش دهد. هم‌چنین، از این روش برای درمان ضعف گردش خون در دست‌ها یا سایر بخش‌های بدن نیز استفاده کنید.
 
7. پوشیدن یک جوراب اضافه
یکی دیگر از توصیه‌های درمانی برای رفع مشکل ضعف گردش خون در پاها استفاده از یک جوراب اضافه است. ولی نباید جوراب‌هایی بپوشید که بیش از اندازه تنگ باشند، زیرا آن‌ها باید می‌شوند جریان در خون در پاهای‌تان کاهش یابد و مشکل‌تان وخیم‌تر شود.
 
8. جوراب واریس
آیا تا به حال نام جوراب واریس به گوش‌تان خورده است؟ اگر می‌خواهید گردش خون در پاهای‌تان بهبود بیابد، باید این جوراب‌ها را امتحان کنید. این جوراب‌های جریان خون را در پاهای‌تان افزایش می‌دهند و باعث بهبود گردش خون می‌شوند. این جوراب‌ها به طور اختصاصی برای آن‌هایی طراحی شده‌اند که از گردش خون ضعیف بدن رنج می‌برند.
 
9. استراحت (تغییر حالت بدن)
راه‌های دیگری نیز برای بهبود گردش خون در بدن وجود دارند. همیشه توصیه می‌کنیم از نشستن‌های طولانی مدت در یک جا خودداری کنید. باید مرتبا، ساعتی یک مرتبه، از سر جای‌تان بلند شوید و کمی حرکات کششی انجام بدهید. هم‌چنین، می‌توانید چند قدم راه بروید و کمی پاها و بازوهای‌تان را به فعالیت در بیاورید. این کار جریان خون را در سراسر بدن افزایش می‌دهد و مشکل گردش خون را برطرف خواهد کرد.
 
10. اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ
یکی دیگر از توصیه‌هایی که باید به آدم‌های مبتلا به ضعف گردش خون ارائه داد، اجتناب از پوشیدن لباس‌هایی است که بیش از اندازه تنگ هستند؛ زیرا پوشیدن این لباس‌ها باعث محدود کردن جریان خون در بدن می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، باید از پوشیدن جوراب‌های تنگ خودداری کنید، ولی کمربند و لباس‌های زیر تنگ نیز باعث وخیم‌تر شدن وضعیت‌تان می‌شوند. توصیه می‌کنیم همیشه از لباس‌های راحت استفاده کنید.
 
11. پوشیدن کفش مناسب
اگر در پاهای‌تان دچار ضعف گردش خون هستید، توصیه می‌کنید از کفش‌های راحت و مناسب استفاده کنید – به خصوص اگر مدت زیادی در طول روز روی پاهای‌تان می‌ایستید.
 

جمع‌بندی

در این مقاله،‌ متوجه شدید که گردش خون ضعیف ممکن است در اثر بروز انواع مختلفی از بیماری‌ها ایجاد شود، ولی غالبا این وضعیت به علت سبک زندگی ناسالم آدم‌ها به وجود می‌آید. شایع‌ترین علت‌های گردش خون ضعیف در دست‌ها و پاها عبارت هستند از بیماری سرخرگ محیطی، تصلب شرایین، دیابت، سندرم رینود، لخته‌های خونی، رگ‌های واریسی و بسیاری دیگر از وضعیت‌های نامناسب جسمی. هم‌چنین، اگر مرتبا فعالیت بدنی نداشته باشید و اگر مواد غذایی ناسالم مصرف کنید نیز ممکن است بیش از پیش در معرض ابتلا به ضعف گردش خون قرار بگیرید.

علائم متعددی وجود دارند که ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود ضعف و مشکل در گردش خون بدن‌تان باشند. این علائم عبارت هستند از سردی دست‌ها و پاها، کاهش توانایی‌های روانی، ضعف دستگاه ایمنی بدن، احساس خستگی مفرط و مکرر، و هم‌چنین بسیاری از مشکلات پوستی. اگر برخی از این علائم را در بدن‌تان مشاهده کردید، احتمال دارد به ضعف گردش خون مبتلا شده باشید.

گردش خون ضعیف باید شکل مناسب درمان شود. در صورت عدم درمان این وضعیت، ممکن است به بیماری‌ها و مشکلات متعددی مبتلا شوید. توصیه می‌کنیم، نخست رژیم غذایی‌تان سالم و متعادل کنید و مصرف مواد غذایی سالم را در طول روز افزایش دهید. هم‌چنین، باید به طور مرتب ورزش کنید و در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. به علاوه، توصیه می‌کنیم بخش‌هایی از بدن را که دچار ضعف گردش خون هستند با روغن‌های معطر ماساژ دهید و دائما گرم نگه دارید.

امیدوار هستید این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد. گردش خون ضعیف مطمئنا مشکل غیر قابل حلی نخواهد بود. همان‌طور که در این مقاله مشاهده کردید، روش‌های درمانی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در حل این مشکل به شما کمک کنند. فقط کافی است از چند مورد از آن‌ها استفاده کنید؛ مطمئن گردش خون در بدن‌تان بهبود خواهد یافت.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.