واقعیت‌هایی درباره دستگاه گردش خون

اگر چه افراد زیادی بر این باورند که دستگاه گردش خون مسیری برای جریان یافتن خون است ولی، در واقع چیز‌های خیلی بیشتری درباره‌ی این دستگاه حیاتی وجود دارد. در این مقاله واقعیت‌های جالبی درباره‌ی این شبکه‌ی گسترده از
سه‌شنبه، 26 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واقعیت‌هایی درباره دستگاه گردش خون
 واقعیت‌هایی درباره دستگاه گردش خون

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

اگر چه افراد زیادی بر این باورند که دستگاه گردش خون مسیری برای جریان یافتن خون است ولی، در واقع چیز‌های خیلی بیشتری درباره‌ی این دستگاه حیاتی وجود دارد. در این مقاله واقعیت‌های جالبی درباره‌ی این شبکه‌ی گسترده از اندام‌ها و رگ‌ها ارائه شده است.
دستگاه گردش خون ما شامل 3 قسمت اصلی است- قلب ، خون و رگ‌های خونی مانند سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها. قلب با پمپاژ کردن خون به قسمت‌های مختلف بدن به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند. کارکرد اصلی این دستگاه فراهم کردن اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های مختلف در بدن است. دستگاه گردش خون کربن دی اکسید و مواد زائد را از سلول‌ها جمع آوری می‌کند. خونی که به سمت قلب حرکت می‌کند حاوی مقدار زیادی دی اکسید کربن است و خونی که از قلب به سمت‌ قسمت‌های دیگر بدن در جریان است حاوی مقدار زیادی اکسیژن است. رگ‌های خونی به 3 نوع اصلی تقسیم می‌شوند- سرخرگ‌ها ، عروق شعریه ، سیاهرگ‌ها. سرخرگ‌ها خون را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن حمل می‌کنند ، سیاهرگ‌ها خون را به سمت قلب حمل می‌کنند و عروق شعریه جایی هستند که مواد مغذی وارد خون می‌شوند.
کارکرد
کارکرد دستگاه گوارش نیز بسیار جالب است. قلب خون را پمپاژ می‌کند که به چهار حفره‌ی قلب فرستاده می‌شود. قلب دو بطن و دو دهلیز دارد. بطن چپ خون اکسیژن دار را به اندام‌های دیگر بدن پمپاژ می‌کند. از طرف دیگر، بطن راست خون را به ریه‌ها پمپاژ می‌کند. قلب دارای چهار دریچه است که جریان خون را کنترل می‌کنند. دهلیز راست حاوی خونی است که اکسیژن کمی دارد. هنگامی که دریچه باز می‌شود، این خون به بطن راست پمپاژ می‌شود; به طور مشابه دریچه‌ی دیگر باز می‌شود تا خون را به سیاهرگ ریوی وارد کند که خون را به ریه‌ها حمل می‌کند. دهلیز چپ خون اکسیژن ‌دار را از طریق دریچه‌ی دیگر به بطن چپ و به داخل آئورت می‌آورد که سپس، خون را به قسمت‌های دیگر بدن می‌فرستد.
در ادامه‌ی مقاله واقعیت‌های جالبی ارائه شده‌اند که به شما برای شناختن بهتر دستگاه گردش خون کمک خواهند کرد.
یک روش ساده برای درک دستگاه گردش خون تصور کردن بدن ما به صورت یک کشور است. قلب انسان پایتخت کشور است. خون را قطاری تصور کنید که پایتخت را به شهرهای دیگر وصل می‌کند و رگ‌های خونی جاده‌هایی هستند که خون از طریق آن‌ها جریان پیدا می‌کند.
سمت چپ قلب حاوی خون اکسیژن دار است در حالی که سمت راست حاوی خون فاقد اکسیژن است.
یک قطره خون حاوی حدود 5ر5 میلیون گلبول قرمز و 12 هزار گلبول سفید است.
قلب در 365 روز حدود 30 میلیون بار ضربان دارد.
در هر ثانیه حدود 15 میلیون سلول خونی در بدن انسان می‌میرند و در همین زمان مقدار یکسان سلول جدید تولید می‌شود.
خون در عرض 20 ثانیه در کل بدن گردش پیدا می‌کند.
همه‌ی رگ‌های خونی به قلب متصل هستند. سیاهرگ‌ها خون را به قلب باز می‌گردانند و سرخرگ‌ها خون را از قلب حمل می‌کنند.
بدن یک شخص بالغ به طور متوسط 2ر5 لیتر و بدن یک کودک حدود 1 لیتر خون دارد.
قلب انسان ماهیچه‌ای است که به اندازه‌ی مشت بسته‌ی اوست.
سلول‌های خونی هر 4 ماه یکبار می‌میرند.
قلب در کمتر از 60 ثانیه خون را به همه‌ی سلول‌های بدن پمپاژ می‌کند.
پلاسمای موجود در خون در کبد ساخته می‌شود.
یکی از واقعیت‌های شگفت انگیز راجع به این سیستم آن است که قلب حتی بعد از خارج کردن از بدن نیز به ضربان خود ادامه می‌دهد.
به یاد داشته باشید که قلب ما یک ماهیچه است و همانند ماهیچه‌های دیگر برای سلامت و دوری از بیماری‌ها به ورزش کردن نیاز دارد. با استفاده از رژیم غذایی سالم ، ترک سیگار و ورزش کردن منظم به حفظ سلامت این عضو حیاتی بدن کمک کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.