همه آنچه از گردش خون ضعیف بدن باید بدانید (بخش اول)

شایع‌ترین علائم گردش خون ضعیف عبارت هستند از سردی دست‌ها و پاها، کمبود انرژی، کرختی اندام‌های بدن، احتباس آب، گزگز بدن و هم‌چنین سر درد. اگر دچار ضعف گردش خون در دست‌ها و پاهای‌تان هستید، ممکن است دچار ریزش مو و گرفتگی ماهیچه نیز بشوید. در این مطلب به علائم و علت گردش خون ضعیف پرداخته ایم.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه از گردش خون ضعیف بدن باید بدانید (بخش اول)
یکی از شایع‌ترین علت‌های گردش خون ضعیف در پاها مسلما ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی (PAD) است.
 

مقدمه

به فرایندی که در آن خون در سراسر بدن به جریان در می‌آید، گردش خون می‌گویند. گردش خون نامناسب یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از آدم‌ها دچار آن هستند. در حقیقت، گردش خون ضعیف بدن ممکن است در نتیجه‌ی بسیاری از سایر مشکلات سلامتی ایجاد ‌شود. هم‌چنین، گردش خون ضعیف ممکن است به دلیل سبک زندگی نامناسب و نشستن‌های طولانی مدت در یک جا نیز به وجود بیاید. به علاوه، بسیاری از دلایل دیگر نیز می‌توانند سبب ضعیف شدن گردش خون در دست‌ها و پاها شوند.

علت‌های گردش خون ضعیف کدام‌اند؟ آیا راهی برای درمان این وضعیت وجود دارد؟ روش‌های درمانی برای گردش خون ضعیف بدن کدام‌اند؟ در این مقاله، به بیان مطالبی در خصوص گردش خون ضعیف بدن، علت‌ها، و علائم آن می‌پردازیم. هم‌چنین، با مطالعه‌ی این مقاله از روش‌های درمان این وضعیت آگاه خواهید شد. به منظور درمان مناسب مشکل گردش خون ضعیف، کشف علت‌های اصلی بروز این وضعیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

علائم گردش خون ضعیف

شایع‌ترین علائم گردش خون ضعیف عبارت هستند از سردی دست‌ها و پاها، کمبود انرژی، کرختی اندام‌های بدن، احتباس آب، گزگز بدن و هم‌چنین سر درد. اگر دچار ضعف گردش خون در دست‌ها و پاهای‌تان هستید، ممکن است دچار ریزش مو و گرفتگی ماهیچه نیز بشوید.

در این بخش، به مطالبی در مورد علائم و نحوه‌ی تشخیص آن‌ها اشاره می‌کنیم: 
 
۱. سردی اندام‌های بدن
نشانه‌های گردش خون ضعیف عمدتا در دست‌ها و پاها قابل مشاهده‌اند. دست‌ها و پاهای‌تان نخستین بخش‌هایی از بدن هستند که می‌توان بروز مشکل در گردش خون را در آن‌ها مشاهده کرد. سردی دست‌ها و پاها یکی از آشکارترین نشانه‌های گردش خون ضعیف به شمار می‌رود. اگر گردش خون در بدن‌تان بسیار آهسته باشد، دست‌ها و پاهای‌تان در مقایسه‌ با سایر بخش‌های بدن‌ سردتر خواهند بود.
 
۲. مشکلات پوستی
گاهی اوقات در اثر ضعف گردش خون ممکن است دچار برخی مشکلات پوستی از قبیل بروز لک روی پوست یا خشکی بیش از اندازه‌ی پوست بشوید. هم‌چنین، احتمالا دارد در اثر این وضعیت رنگ دست‌ها و پاهای‌تان آبی یا ارغوانی شود؛ بنابراین، در چنین شرایطی باید اقدامات لازم را برای کنترل گردش خون‌تان انجام دهید.
 
۳. کاهش توانایی روانی
برخی مطالعات نشان داده‌اند، حافظه نیز ممکن است تحت تاثیر ضعف گردش خون در مغز قرار بگیرد. همه می‌دانیم مغز برای کارکرد مناسب نیازمند خون است. اگر به اندازه‌ی کافی خون در مغز وجود نداشته باشد، توانایی‌هایی روانی‌مان کاهش خواهند یافت. بنابراین، اگر متوجه‌ی ضعف حافظه‌تان شده‌اید، علت این مسئله ممکن است ضعف گردش خون در بدن‌تان باشد.
 
۴. کاهش اشتها
کاهش اشتها یکی دیگر از علائم گردش خون ضعیف است. اگر جریان خون در بدن کاهش یابد، دستگاه گوارش‌تان قادر نخواهد بود مواد غذایی را به طور مناسب گوارش بدهد. در این صورت، ممکن است اشتهای‌تان را از دست بدهید؛ این وضعیت برای سلامتی‌تان مضر خواهد بود. بنابراین، اگر به طور ناگهانی اشتهای‌تان را از دست داده‌اید، ممکن است دچار ضعف گردش خون شده‌ باشید.
 
۵. خستگی مفرط
اگر جریان خون در بدن کاهش یابد، در طول روز به راحتی دچار خستگی مفرط خواهید شد. در این وضعیت، برای انجام فعالیت‌های روزانه انرژی کافی را در اختیار نخواهید داشت، و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن‌تان را آهسته‌تر خواهد شد.
 
۶. ضعف دستگاه ایمنی بدن
ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن نیز یکی دیگر از نشانه‌های احتمالی ابتلا به گردش خون ضعیف به شمار می‌رود. با کاهش جریان خون، بدن‌تان نمی‌تواند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازش را دریافت کند.
 
۷. احساس فشار در قفسه‌ی سینه
اگر گردش خون ضعیف بدن تان ضعیف باشد، خون به اندازه‌ی کافی به قلب نمی‌رسد. به همین خاطر، ممکن است در قفسه‌ی سینه‌تان احساس فشار کنید. این وضعیت نیز یکی از علائم عدم کارکرد مناسب دستگاه گردش خون‌تان به شمار می‌رود.
 
۸. دایره‌ی سیاه زیر چشم
اگر زیر چشم‌های‌تان سیاه شده است، ممکن است دچار ضعف گردش خون شده باشید.

تا این بخش از مقاله، به برخی از شایع‌ترین علائم گردش خون ضعیف اشاره کردیم. تشخیص علائم اولیه‌ی گردش خون ضعیف از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در این شرایط درمان این وضعیت آسان‌تر خواهد بود. علائم قابل مشاهده‌ی این وضعیت، به علت اصلی گردش خون بستگی دارد. در ادامه‌ی این مقاله، به برخی علت‌های احتمالی گردش خون ضعیف در دست‌ها و پاها اشاره می‌کنیم.
 

علت های گردش خون ضعیف

1. بیماری سرخرگ محیطی (PAD)
یکی از شایع‌ترین علت‌های گردش خون ضعیف در پاها مسلما ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی (PAD) است. بیماری سرخرگ محیطی نوعی بیماری دستگاه گردش خون است که باعث تنگ شدن عروق خونی و سرخرگ‌ها می‌شود. به این ترتیب، بیماری سرخرگ محیطی جریان خون را در بدن کاهش می‌دهد؛ بنابراین، در اثر این بیماری ممکن است در دست‌ها و پاهای‌تان احساس درد کنید. این وضعیت یکی از نخستین علائم گردش خون ضعیف است که در اثر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی ایجاد می‌شود. از جمله سایر علائمی که ممکن است در اثر این بیماری ایجاد شوند می‌توان به آسیب بافت و اعصاب، گزگز و هم‌چنین کرختی بدن اشاره کرد.

اگر این وضعیت را درمان نکنید، ممکن است بعدها دچار مشکلات جدی‌تری بشوید. در واقع، اگر جریان خون‌تان کاهش یابد، و اگر سرخرگ‌های‌تان دچار پلاک و رسوب شوند، ممکن است در معرض خطر سکته‌ی مغزی و هم‌چنین حمله‌ی قلبی قرار بگیرید. آدم‌های بالای ۵۰ سال بیش‌تر از دیگران در معرض خطر این بیماری قرار دارند. با وجود این، گاهی اوقات آدم‌های جوان نیز ممکن است دچار بیماری سرخرگ محیطی شوند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند، سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را افزایش دهد.
 
2. تصلب شرایین
تصلب شرایین وضعیتی است که با بیماری سرخرگ محیطی در ارتباط است و می‌تواند باعث ایجاد ضعف گردش خون در بدن بشود. در این وضعیت، در سرخرگ‌ها و عروق خونی پلاک‌ها و رسوباتی ایجاد می‌شوند که باعث سفتی سرخرگ‌های خواهند شد. به این ترتیب، سرخرگ‌ها مسدود می‌شوند و گردش خون در بدن ضعیف خواهد شد. گاهی اوقات، شناسایی علائم تصلب شرایین ممکن است کمی دشوار باشد، ولی اگر این وضعیت به موقع درمان نشود، می‌تواند به وضعیت‌های خطرناک‌تری منجر شود.
 
3. لخته های خونی
بروز لخته‌های خونی در پاها یا بازوها از جمله علت‌های بسیار شایع ضعیف شدن گردش خون به شمار می‌رود. لخته‌های خونی باعث انسداد جریان خون در بدن می‌شوند؛ بنابراین، آن‌ها بسیار خطرناک هستند. لخته‌های خونی ممکن است به سکته‌ی قلبی و مغزی منجر شوند، بنابراین، این وضعیت باید به موقع درمان شود.
 
4. رگ های واریسی
رگ‌های واریسی نیز ممکن است یکی دیگر از علت‌های بروز ضعف در گردش خون در پاها باشند. رگ‌های واریسی معمولا پشت پاها ایجاد می‌شوند، و جریان خون را در بدن آهسته می‌کنند. رگ‌های واریسی، نه تنها باعث ضعف گردش خون می‌شوند، بلکه می‌توانند به تشکیل لخته‌های خونی نیز منجر شوند. برخی مطالعات نشان داده‌اند، رگ‌های واریسی معمولا در زنان ایجاد می‌شوند. به علاوه، عوامل ژنتیکی نیز نقش بسیار مهمی در ایجاد رگ‌های واریسی ایفا می‌کنند.
 
5. دیابت
دیابت نیز یکی دیگر از علت‌های ضعف گردش خون در پاها، بازوها، و دست‌ها به شمار می‌رود. علائم ناشی از این وضعیت شامل گرفتگی‌های مکرر در ماهیچه‌های پاها و بروز درد در ران‌ها و باسن هستند. در این شرایط، بعد از انجام فعالیت‌های بدنی، گرفتگی‌های ماهیچه‌ای تشدید خواهند شد. هم‌چنین، دیابت متابولیسم (سوخت و ساز) باعث افزایش فشار خون، بروز مشکلات قلبی و تصلب شرایین نیز می‌شود.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.