فواید برگ انجیر برای سلامتی (بخش اول)

خواص برگ انجیر برای سلامتی به دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در آن است. برگ انجیر حاوی مقادیر بالایی ویتامین A، ویتامین B۱، ویتامین B۲، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کولین است. فیبر موجود در برگ انجیر در برابر سرطان سینه و عدم تعادل هورمون‌ها پس از یائسگی، از فرد محافظت می‌کند. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 19 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید برگ انجیر برای سلامتی (بخش اول)
فیبر موجود در برگ انجیر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و گاهی وقت‌ها برای درمان چاقی پیشنهاد می‌شود.
 

مقدمه

انجیر یک درخت فصلی است که در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. برگ انجیر خشک نیز در زمان‌های مشخصی از فصل یافت می‌شود. درخت انجیر به خانواده توت‌ها تعلق دارد. خواص برگ انجیر برای سلامتی به دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در آن است. برگ انجیر حاوی مقادیر بالایی ویتامین A، ویتامین B۱، ویتامین B۲، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کولین است. برخی از خواص برگ انجیر و شیره درخت انجیر برای سلامتی را در اینجا آورده‌ایم.
 

خواص برگ انجیر و شیره درخت انجیر

۱. جلوگیری از یبوست
در هر وعده برگ انجیر، ۱۰ گرم فیبر وجود دارد و این میزان فیبر باعث افزایش سلامتی، حرکت طبیعی روده و جلوگیری از یبوست می‌شود. فیبر، به حجیم شدن مدفوع کمک کرده و در نتیجه نه تنها از یبوست جلوگیری می‌کند بلکه به رفع اسهال و حرکت نامناسب روده نیز کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید مصرف چای برگ انجیر یا خوردن میوه انجیر را نیز امتحان کنید.
 
۲. کمک به کاهش وزن
فیبر موجود در برگ انجیر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و گاهی وقت‌ها برای درمان چاقی پیشنهاد می‌شود. البته، کالری بالای آن – به ویژه اگر با شیر خورده شود – باعث افزایش وزن می‌شود. مصرف مقداری برگ انجیر برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز، کافی است. بنابراین، آن را به میزان زیاد مصرف نکنید. همیشه مراقب باشید و مقدار مناسب مصرف برگ انجیر را به ذهن بسپارید.
 
3. کمک به کاهش کلسترول
برگ انجیر دارای پکتین است که یک فیبر محلول در آب محسوب می‌شود. این نوع فیبر از طریق متابولیسم آزاد شده و کلسترول اضافی بدن را به سیستم دفع برده و به خروج آن از بدن کمک می‌کند. پکتین موجود در برگ انجیر – به عنوان یک فیبر محلول در آب – عملکرد درست روده را نیز تحریک می‌کند. برگ انجیر، به دلیل داشتن فیبر زیاد، دارای خواص ملین نیز هست. میزان بالای فیبر در غذای دریافتی شما می‌تواند با پیشگیری از برخی سرطان‌های گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.
 
۴. جلوگیری از بیماری سرخرگ کرونری
برگ انجیر خشک، حاوی فنول، امگا۳ و امگا۶ است. این اسیدهای چرب، خطر بروز بیماری سرخرگ کرونری را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، برگ انجیر تاثیر زیادی بر تری ‌گلیسیرید بدن می‌گذارد. برگ انجیر، تاثیر بازدارنده‌ای بر تری گلیسیرید دارد و باعث کاهش میزان کلی تری گلیسیرید می‌شود. تری گلیسیرید یکی از دلایل مهم حمله قلبی به شمار می‌آید.
 
5. جلوگیری از سرطان روده بزرگ
فیبر می‌تواند باعث مهار رادیکال‌های آزاد و دیگر ترکیبات سرطان‌زا، به ویژه در روده بزرگ، شود زیرا فیبر به عملکرد صحیح روده کمک می‌کند. هر روز ۲ عدد برگ انجیر را بجوید و تمام آن را ببلعید. افراد مبتلا به زخم‌ معده باید این کار را صبح‌ها با معده خالی انجام دهند.
 
۶. جلوگیری از سرطان سینه پس از یائسگی
فیبر موجود در برگ انجیر در برابر سرطان سینه و عدم تعادل هورمون‌ها پس از یائسگی، از فرد محافظت می‌کند. هورمون‌های بدن می‌توانند توانایی سیستم ایمنی بدن را تغییر دهند و در نتیجه بر عملکرد آنتی اکسیدان‌ها در مقابله با رادیکال‌های آزاد تاثیر بگذارند. رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی رشد سرطان هستند. بنابراین، برگ انحیر به دلیل داشتن فیبر، به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.
 
۷. مفید برای افراد دیابتی
موسسه دیابت، برگ انجیر را یک ماده سرشار از فیبر معرفی می‌کند که می‌تواند به تنظیم دیابت کمک کند. برگ انجیر میزان انسولین فرد دیابتی که انسولین تزریق می‌کند را پایین می‌آورد. برگ انجیر سرشار از پتاسیم است که میزان قند گوارش شده بعد از مصرف غذا را کنترل می‌کند. مقدار بالای پتاسیم می‌تواند قند خون بدن را کنترل کرده و آن را کاهش دهد. بنابراین برگ انجیر به افراد دیابتی کمک می‌کند که زندگی نرمالی داشته باشند.
 
8. جلوگیری از پرفشاری خون
مردم معمولا سدیم را به شکل نمک مصرف می‌کنند. پتاسیم پایین و سدیم بالا باعث بروز پرفشاری خون می‌شود. برگ انجیر سرشار از پتاسیم بوده و سدیم پایینی دارد، در نتیجه برای محافظت از فرد در برابر پرفشاری خون مفید است. انجیر، سیستم عصبی بدن را نیز آرام می‌کند.
 
۹. کمک به درمان برونشیت
ترکیبات موجود در برگ انجیر، آن را به ماده‌ای عالی برای تهیه چای تبدیل می‌کنند. چای برگ انجیر برای درمان بیماری‌های متعدد تنفسی مانند برونشیت به کار می‌رفته و به عنوان روشی برای جلوگیری و کاهش تاثیرات منفی آسم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دو تا سه عدد برگ انجیر و مقداری شکر را در نیم لیتر آب ریخته و آن را بجوشانید. بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس برگ‌ها را درآورده و چای را بنوشید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما