دشمنانی که زندگی شما را تهدید می کنند (بخش دوم)

شما لازم است یک قدم مستحکم بردارید و به خودتان بگویید که می‌توانید خوشبخت ترین فرد باشید. بهترین عامل برای خوشبخت شدن در زندگی این است که اخلاق خوب و روحیه مثبت داشته باشید. اخلاق خوب می‌تواند گرمای خاصی به زندگی شما ببخشد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
دشمنانی که زندگی شما را تهدید می کنند (بخش دوم)
زن و شوهر ها نباید رفتاری از خود نشان دهند یا درخواست های داشته باشند که سبب به سختی افتادن طرف مقابل شوند.
 

مقدمه 

«می توانم» و «نمی توانم»، تنها در یک حرف «ن» تفاوت دارند. اما همین یک حرف، مسیر زندگی تو را عوض خواهد کرد. اگر بگویید که نمی‌توانم فرد خوشبختی باشم، نمی‌توانم زندگی مشترک را مدیریت کنم و بسیاری از این نمی توانم ها که انرژی منفی را به زندگی شما می‌آورد. اما اگر بگویید که می‌توانم خوشبخت باشم، می‌توانم رفتارهای خودم را کنترل کنم….. کلمات می‌توانند مسیر زندگی شما را تغییر دهند یا به سمت بدبختی (نمی توانم) یا اینکه به جاده سعادت(می توانم) ببرند. انتخاب با خود شماست. شما که زندگی مشترک را شروع کرده اید باید در نظر داشته باشید که می‌توانید بهترین زوج باشید به شرطی که از رفتارهای مضر اجتناب کنید و از کلمات و انرژی مثبت در زندگی خودتان استفاده کنید. رفتارهای که باعث از بین رفتن گرمای زندگی می‌شود را باید شناسایی کنید و بگویید که من می‌توانم آنها را ترک کنم. 
 

رفتارهای آسیب زا به زندگی مشترک

1. سرزنش کردن های بی‌مورد 
سرزنش کردن باعث خواهد شد تا کارهای خوب شما از بین برود و تبدیل به فرد بد در داستان زندگی خود شوید. هر فردی در وجود خودش صفت های دارد که برای او اهمیت دارد، شما حق ندارید آنها را سرزنش کنید. چون با این رفتارتان باعث خواهید شد تا صمیمیت و عشق از زندگی شما از بین برود. به جای اینکه به دنبال عیب های دیگران باشید تا آنها را سرزنش کنید، بهتر است عیب های خودتان را بشناسید و آنها را رفع کنید. 

امام باقر (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند که آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: مرد را همین عیب بس است که کارهای زشت دیگران را بنگرد ولی زشتی های خود را مشاهده نکند و یا دیگران را در کارهایی نکوهش کند در حالی که خود آن کار را انجام می دهد.[1] 
 
2. چشم و هم چشمی داشتن
وجود اخلاق ها منفی باعث می‌شوند تا زندگی شما بر بنای سستی استوار باشد و کوچکترین زلزله باعث از بین رفتن آن شود. یکی از این اخلاق های منفی و آسیب زننده، چشم و هم چشمی داشتن است. بر خلاف عرف که این صفت را مخصوص زنان می‌دانند باید بگوییم که مردان هم گرفتار این خصوصیت هستند.  وقتی زندگی دیگران را به رخ همسرتان می‌کشید و می‌خواهید که بالاتر از وسایل زندگی آنها داشته باشید، باعث تکلف و سختی افتادن همسرتان می شوید و همین رفتارها باعث از بین رفتن عشق شما خواهد شد. 

بهترین روش و کاربرد برای ترک این رفتار این است که زندگی را ساده بگیرید و نگاه خودتان را از اموال دیگران ببندید. امام سجاد (علیه‌السلام) در این رابطه فرمودند؛ تمامی خیر و خوبی در بریدن طمع و چشم نداشتن به آنچه در دستان مردم جمع شده است. [2] 
 
3. بد زبانی نسبت به خانواده همسر
باید بدانید که خانواده شوهر یا خانم، به عنوان جزئی از خانواده شما محسوب می‌شوند و بی احترامی شما نسبت به آنها باعث تحریک شدن احساسات طرف مقابل تان می‌شود و زندگی را برای شما سخت خواهد کرد. 

نکته: مشکل اساسی زن و شوهرها حساس شدن به خانواده یکدیگر در ابتدای زندگی است و متاسفانه گاهی زن و شوهرها در این مسیر تا جایی پیش می‌روند که از یکدیگر عبور کرده و زندگی را برای رسیدن به خیر از راه شر تا جایی پیش می‌برند که ادامه زندگی دشوار به چشم می‌آید. همانگونه که دوست دارید زوج شما برای خانواده شما احترام قائل باشد و محبت خودش را نثار آنها کند، خودتان هم به خانواده او احترام بگذارید تا زندگی خوبی داشته باشید. 
 
4. زندگی دیگران را به رخ هم کشیدن
سم را به زندگی خود تزریق نکنید، چون خودتان هم آسیب خواهید دید. به جای اینکه سم را وارد زندگی خود کنید بهتر است انرژی مثبت و انگیزشی را وارد زندگی خود کنید. شما اگر بخواهید زندگی دیگران را به رخ هم بکشید و بگویید که آنها خوشبخت هستند و از زندگی خودشان لذت می‌برند و ما در این زندگی مانند آنها نیستیم. این رفتار شما باعث سم پاشیدن است که زندگی شما را تباه می‌سازد. هیچ وقت باطن زندگی خودتان را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید،چون واقعیت چیزی دیگری است. 
 
5. به سختی و تکلف انداختن زوج
زن و شوهر ها نباید رفتاری از خود نشان دهند یا درخواست های داشته باشند که سبب به سختی افتادن طرف مقابل شوند. مثلا؛ خانم می‌داند که سرمایه شوهر او چقدر است اما درخواست های عجیب و غریبی دارد و باعث خواهد شد که شوهرش به سختی  و قرض بیفتد تا آن چیزی که دوست دارد را تهیه کند. این رفتارهای اشتباه باعث خواهند شد تا زندگی شما رنگ و بوی عشق را نداشته باشد. از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است مه فرمودند؛ هر کس زنی داشته باشد که آن زن با او ناسازگاری کند و به آنچه خداوند متعال، روزی مرد کرده است، قانع نباشد و بر شوهر خود سخت بگیرد و آنچه در توان او نیست، بر وی تحمیل کند. خداوند از آن زن، هیچ کار نیکی که نگه دار او از آتش باشد، نمی‌پذیرد و تا زمانی که چنین است، خداوند بر او خشمگین است. [3] 
 

سعی کنید یک الگوی

خوبی را انتخاب کنید تا زندگی او را سرلوحة خود قرار دهید تا زندگی شما شیرین شود. بهترین الگو که می‌تواند کمک کار ما باشد، شخص پیامبر است. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ دو خصلت ناپسند است که بدتر از آنها نیست: شرک به خدا و آزار بندگان خدا». لذا انس می گوید: هرگاه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شبانه براى قرائت برمى ‏خاست، آیات قرآن را بسیار آهسته تلاوت مى کرد. پرسیدند: اى رسول خدا! چرا به هنگام خواندن قرآن صدایت را بلند نمى ­کنى؟ فرمود: «خوش ندارم دوستانم و خانواده‏ام را بیازارم»[4] 

پی نوشت :
[1] کلینی، یعقوب؛ کافی، تهران: انتشارات دار الکتب الاسلامیه، 1365، چ چهارم، ج2،459-460.
[2] من لا یحضره الفقیه، جلد 4، صفحه 392
[3] ثواب الاعمال، صفحه 339، ح 1
[4] کنزالعمال، جلد 2، صفحه 319


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما