تقسیم وظایف در زندگی مشترک

زمان هایی در خانه وجود دارد که ممکن است شما و همسرتان از شرایط موجود نسبت به وظایفی که بر عهده دارید ناراضی و نگران باشید. همین موجب می شود سطح تنش و درگیری در خانه بیشتر از قبل گردد. در همین راستا می توانید امتحان کنید و از خانمی خانه دار بپرسید که از چه ویژگی همسر خود ناراضی است. به احتمال بسیار زیاد از عدم مسئولیت پذیری یا فرار از انجام دادن کارها و تقسیم وظایف در منزل نام خواهد برد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 21 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقسیم وظایف در زندگی مشترک
برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی می بایست خصوصیات و خواسته های طرف مقابل تان را به خوبی شناسایی کرده و متناسب با آن وظایف به او دهید.
 

​مقدمه 

طبق تحقیقات و پژوهش های علمی اگر همسری در زندگی مسئولیت پذیر نباشد و وظایف مربوط به خودش را انجام ندهد، بصورت ناخودآگاه همسر خود را به سمت فرسودگی روانی و ذهنی یا خستگی بیش از حد خواهد برد. حال می خواهیم با آموزش روش های جدید برای بهتر شدن شرایط زندگی زوجین یا همان افزایش مسئولیت پذیری و تقسیم وظایف عادلانه در منزل سخن بگوییم.

قبل از هر چیزی باید به زوجین یادآوری کرد که این زندگی که واژه مشترک را به دوش می کشد فقط و فقط به صورت اشتراکی قابل پیشرفت است. کسی نمی تواند به صورت تنهایی از پس مشکلات بربیاید و اگر هم یکی از زوجین این کار را انجام دهد، به مرور زمان انرژی و انگیزه خود را از دست خواهد داد.

انجام امور منزل یا همان تقسیم وظایف در هر خانه ای تعریف مشخص و جداگانه ای دارد. مثلا نمونه هایی از کارهای خانه چون خرید کردن و تهیه مایحتاج منزل، نگهداری و تربیت فرزندان، انجام تغییرات یا تعمیرات ابزار منزل، برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت برای آینده. لازم است برای هر کدام از این موارد تقسیم وظایف شکل گیرد تا تداخل و خللی در انجام آنها صورت نگیرد.
 
در اینجا سوال مطرح می شود که چرا این وظایف می توانند بروز مشکل و اختلاف کنند؟ باید گفت که این مشکلات به تنهایی اختلاف را بوجود نمی آورند بلکه فعالیت های مرتبط با آنها هستند که برای زوجین اذیت کننده هستند. برای مثال خانمی را در نظر بگیرید که مدام به همسر خود گوشزد کرده تا ماشین لباسشویی را به تعمیرگاه برده یا خودش آن را تعمیر کند. پس از حدود یک ماه این اتفاق از طرف همسر وی صورت نگرفته است که همین بی توجهی به درخواست او موجب ناراحتی او از همسرش شده است. در اینجا میتوان میزان اهمیت تقسیم وظایف عادلانه در منزل را بیشتر از قبل درک کرد که در ادامه به روش های هماهنگی بیشتر بین زوجین در این زمینه خواهیم پرداخت.
 

با چه روشی تقسیم وظایف کنیم؟

وقتی شما درخواستی را از همسرتان دارید، این یعنی او باید کاری را که مرتبط به شما است را انجام دهد. در بیشتر مواقع با جواب منفی از طرف مقابل روبرو خواهد شد، چرا؟ زیرا با این کار شما، طرف مقابل احساس می کند وظیفه ای که مرتبط با شما است، به دوش او گذاشته شده است. احساس می کند که ناعادلانه است که آن را انجام دهد. پس بهترین کار این است که جواب منفی به شما دهد. در اینجا قبل از درخواست شما از همسر لازم است تقسیم وظایف با توافق یکدیگر صورت بگیرد تا زمانی که از او می خواهید کاری را انجام دهد، احساس نکند که وظیفه او نیست. برای انجام آن لازم است موارد ذکر شده در پایین را به درستی اجرا بفرمائید:
 
خواسته ها و مسئولیت های مهم خود و همسرمان را بشناسیم
هر کدام از زوجین لازم است که خواسته های خود از همسرش در زندگی مشترک را بطور واضح و روشن مشخص نماید. چه مسائل و ویژگی هایی در طرف مقابل شما برای تان مهم و ضروری است؟ آیا نگاه و طرز فکر شما و همسرتان در مورد قبول مسئولیت، هماهنگ و متحد است؟ آیا نظم و ترتیب از نگاه شما با نگاه همسرتان یکسان است؟

اگر احتمالا شما با بی نظمی و مسئولیت پذیر نبودن همسرتان مشکل دارید و از او ناراحت هستید، بجای اینکه تمام تمرکزتان را روی تغییر شخصیت او بگذارید، قبل از هر کاری لازم است اولویت ها و خواسته های خود را به او گوشزد کنید تا با آرامش و کمترین بروز مشکلی در زندگی مشترک تان اختلاف را حل کنید.

بطور خلاصه باید گفت که اگر اولویت های مهم زندگی را برای همسرتان تشریح نکنید، نمی توان از او انتظار داشت که رفتاری را انجام دهد که باب میل ما باشد. پس اول لازم است خواسته های خود را از همسرمان بیان کرده و بعدا از او انتظار داشته باشیم که تغییر مثبت از خود نشان دهد. برای این کار بهتر است خواسته ها را بصورت گام به گام داشته باشیم تا میزان اجرایی شدن آنها بیشتر شود؛ زیرا در صورتی که تغییرات آرام آرام ولی پیوسته در شخصیت افراد ایجاد شود، ماندگاری بالاتری خواهند داشت.
 
هر کاری زمان خاص خودش را دارد
یکی دیگر از موارد مهم در تقسیم بندی وظایف، توجه به زمان بدن همسر می باشد؛ زیرا هر کسی مدل خاص خودش را دارد. مثلا یکی از زوجین می تواند فقط شبها در آرامش مطالعه داشته باشد یا همسری که می گوید یک ساعت بعد از ورود به منزل نباید به او هیچ کاری سپرده شود تا استراحت کوتاهی داشته باشد.

پس لازم است از طرف مقابل انتظاراتی داشته باشیم که از پس آنها بربیاید نه اینکه بخواهیم با برنامه ریزی و تقسیم وظایف او را اذیت کنیم، مثلا شما اصرار کنید که بلافاصله پس از ورود همسرتان حتما به خرید بیرون از منزل بپردازد، در صورتی که می دانید او به شما گفته تا یک ساعت پس از ورود به منزل از او کاری را نخواهید که انجام دهد، در اینجا اگر زمان بدن همسرتان را نادیده بگیرید، به احتمال بسیار زیاد شما وارد یک اختلاف، بروز کشمکش و درگیری با همسرتان خواهید شد. پس برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی می بایست خصوصیات و خواسته های طرف مقابل تان را به خوبی شناسایی کرده و متناسب با آن وظایف و مسئولیت به او دهید.
 
چه چیزهایی باعث بروز اختلاف بین شما می شود؟
به عبارت ساده باید گفت کلیه کارهایی را که شما و همسرتان چه آگاهانه یا چه ناآگاهانه انجام می دهید و او از کار شما ناراحت می شود، برای این کار می بایست با یکدیگر جلسه بگذارید و در این مورد صحبت کنید. موضوع جلسه هم می تواند این باشد: بیاییم کارهایی را که تو دوست نداری من بنویسم و آنها را مجددا تکرار نکنم و بیاییم کارهایی را که من دوست ندارم را تو بنویسی و آنها را مجددا تکرار نکنی. با کمک همدیگر فهرستی از فعالیت های منزل که دوست ندارید انجام دهید، یادداشت کنید. مثل ظرف شستن توسط آقا یا بردن زباله ها توسط خانم یا آشپزی توسط آقا یا انجام تعمیرات وسایل توسط خانم. حال باید گفت این کار برای چیست؟ با چه هدفی انجام می شود؟

کارهایی که اصطلاحا شما از آن متنفر هستید، ممکن است از نظر همسر شما لذت بخش باشد یا حس خاصی نسبت به آن نداشته باشد. پس همین، می تواند راهکاری را در پیش روی ما بگذارد که اگر یکی از زوجین فعالیتی را دوست ندارد ولی دیگری مشکلی با آن ندارد، به انجام آن فعالیت بپردازد. برای این کار لازم است تقسیم وظایف را تغییر دهیم تا اختلاف کمتر شود تا اینکه از فرد مورد نظر بخواهیم که خودش را تغییر دهد. پس به نتیجه رسیدیم که دنبال تغییر فرد نباشیم و وظایف را با هماهنگی و مشورت یکدیگر متناسب با توانایی ها به صورت عادلانه تقسیم کنیم.
 
برای اجرای مسئولیت ها، آخر هفته ها پیگیر باشیم
قبل از شروع هفته لازم است که کلیه وظایف و مسئولیت ها بین زوجین تقسیم شده باشد و هر کدام بدانند که چه کارهایی باید یا نباید انجام دهند. این کار موجب می شود که هرکدام بداند چه وظایفی را در پیش رو دارد و تداخلی میان وظایف رخ نخواهد داد. لازم به ذکر است که هرچقدر جزئیات وظایف و مسئولیت ها بیشتر باشد، میزان موفقیت و به سرانجام رسیدن آنها بیشتر خواهد شد.

برای کاهش اختلافات و درگیری های زناشویی حتما می بایست کلیه فعالیت های هفته پیش رو مثل مهمانی ها، مسافرت ها، قرارهای ملاقات مهم و ... با همسرتان هماهنگ شده و تقسیم وظایف عادلانه انجام شده باشد تا از قبل برای آن برنامه ریزی کنید.

در آخر هر کاری را که می بایست در طول هفته انجام میدادید را در آخر هفته بررسی کنید. ببینید کدام از آنها انجام شده اند، کدامیک نیمه کاره رها شده اند، کدامیک نقص و اشتباهاتی را به همراه داشته اند. کدامیک باعث بروز اختلاف شده اند؟ کدامیک متناسب با خصوصیات و ویژگی های شخصیتی همسرتان بوده و کدامیک نبوده؟ حال شاید بپرسید که این کارها برای چیست؟ باید گفت که با این بررسی ها شما نقاط ضعف و قوت تقسیم وظایف در زندگی تان را می شناسید و برای بهبود آن در هفته پیش رو بیشتر از قبل تلاش می کنید.
 
برای کم شدن مشکل، وظایف را بررسی مجدد کنیم
مطمئنا زمانی که ما مسئولیت هایی از همسرمان انتظار داریم انجام دهد، ممکن است مشکلاتی در اجرای آن بوجود آید. یا اصلا آن وظیفه متناسب با روحیات همسرمان نباشد. در اینجا می خواهیم بگوییم که لازم است برای افزایش کیفیت زندگی، زمان های مشخصی را با یکدیگر به گفتگو بپردازید و نقش ها و مسئولیت های خود را مجدد بازنگری کنید که نکند وظیفه ای به طرف مقابل داده شده و متناسب با خصوصیات او نبوده است.

حتی شده مسئولیتی به همسر داده شده که توانایی های او بیشتر از آن مسئولیت بوده که در مرحله بازنگری می توان این وظایف را تغییر داد. مثلا اگر زمان مشخصی را برای انجام کاری در نظر گرفتید، ممکن است در تخمین زمان به مشکل برخورید و نتوانید فعالیت خود را به ثمر بنشانید. برای این کار نیازی به سرزنش طرف مقابل نیست. بلکه لازم است که فرصت مجدد به او داده شود تا با برنامه ریزی دقیق تر، آن فعالیت را به پایان برساند.
 
حرف آخر
در آخر باید گفت در زندگی مشترک مهمترین موضوعی که می تواند به کاهش یا افزایش تنش بینجامد، قدرت پذیرش طرف مقابل است. اینکه من نقاط ضعف و قوت همسرم را بی کم و کاست می پذیرم، نه اینکه بخواهم او را تغییر دهم. زمانی که من به دنبال تغییر همسرم باشم، انرژی و تمرکز و توجه از روی خودم بر روی همسرم تنظیم خواهد شد. همین موجب بروز اختلافات دیگر در زوجین خواهد بود که برای جلوگیری از این موارد فقط لازم است که زوجین وظایف خود نسبت به یکدیگر را به خوبی اجرا کنند.

بصورت خلاصه باید گفت که مرد باید بپذیرد که اگر شریک زندگی اش به تنهایی مسئول انجام کارهای منزل باشد، خستگی و فشار زیاد می تواند کیفیت زندگی زناشویی را پایین بیاورد. اینکه زن هم باید بپذیرد که مرد به دلیل فشارهای بسیار زیاد جامعه در بیرون از خانه نمی تواند آنگونه که او می خواهد کمکی داشته باشد. پس اینجا کلید رفع مشکلات این است که هر دو نفر مشکلات و سختی های کار یکدیگر را درک کنند تا جایی که می توانند وظایف خود را انجام دهند. در صورت توان به طرف مقابل نیز کمک هایی به جهت بهبود کیفیت زندگی زناشویی داشته باشند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب _ علی اصغر رضائی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.