شریک زندگی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

وجود یک شریک و همسر خوب در زندگی می‌تواند زمینه ساز بسیاری از اتفاقات مهم باشد و باعث می شود تا شما با آرامش کامل به زندگی خودتان برسید و مسیر پیشرفت را هموار بسازید. حال می‌خواهیم بدانیم که شریک خوب زندگی چه خصوصیاتی دارد. با همراه باشید تا با مطالعه این نوشتار به جواب سوال خودتان برسید.
يکشنبه، 19 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
شریک زندگی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟
یک شریک زندگی مناسب تفاوت انسان ها را درک می کند و می داند که هر شخص نقاط ضعف و قوت خود را دارد. بنابراین شما را با افراد دیگر مقایسه نمی کند.
 

مقدمه 

مهمترین انتخابی که هر انسان در طول زندگی خود انجام می‌دهد؛ انتخاب همسر است. اگر یک انتخاب خوبی داشته باشد، یعنی موفق شده تا یک شریک خوبی انتخاب کنید. 
 
شریک زندگی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟ 

1. اشتباهات گذشته شما را فراموش می کند

یک شریک خوب، گذشته شما را نادیده می گیرد و دائم اشتباهاتی را که یادآوری آنها هیچ نفعی به حال رابطه تان ندارد، بازگو نمی کند. اگر ذهن‌تان دائما روی چیزهای منفی تمرکز کند که در گذشته اتفاق افتاده‌ است، آنگاه زندگی‌تان در جهت منفی پیش خواهد رفت. زندگی شما در جهت افکار غالب‌تان حرکت می‌کند، بنابراین هر چیزی که ذهن‌تان را روی آن متمرکز کنید، زندگی و احساسات‌تان نیز همان را دنبال خواهد کرد.
 

 2. مقایسه نمی کند

یک شریک زندگی مناسب تفاوت انسان ها را درک می کند و می داند که هر شخص نقاط ضعف و قوت خود را دارد. بنابراین شما را با افراد دیگر مقایسه نمی کند. هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنیم و از بر شمردن خوبی های دیگران در برابر او بپرهیزیم. این رفتار به رابطه میان همسران آسیب وارد می کند. همسر ما انسانی است منحصر به فرد و دارای ویژگی های شخصیتی مثبت و منفی که قابل مقایسه با هیچ فرد دیگری نیست. او مقایسه کردن خود با دیگران را نتیجه بی حرمتی و نبود جایگاه می داند. شما می توانید در هنگام ضرورت او را با گذشته خودش مقایسه کنید. [1] 
 

 3. به رابطه دوطرفه اعتقاد دارد

او باید بداند که یک رابطه سالم به تلاش هر دو طرف وابسته است و باید بین آنها تعادل برقرار باشد. رابطه های یک طرفه در نهایت به مشکل منجر خواهد شد.
 

 4. به تنهایی شما احترام می گذارد

هر فردی به تنهایی احتیاج دارد. شریک شما باید معنای حریم خصوصی را درک کند. افرادی که این قانون را رعایت نمی کنند، پس از مدتی از هم خسته می شوند و در رابطه احساس خفقان می کنند. باز هم می گوییم، در هر چیزی تعادل لازم است، حتی با هم بودن.
 

5. خودبزرگ بین نیستند

خود بزرگ بینی باعث می شود اشخاص خود را افراد خاصی می دانند و انتظار دارند که با آنها به طور خاصی رفتار شود و یک رفتار اشتباه یا کم کاری از طرف مقابل را نسبت به خود تحمل نمی کنند و باعث آشفتگی و از هم پاشیدن رابطه می‌شوند. این افراد به شدت، اعتقاد دارند که فقط نظر آنها درست و اعتقادی ندارند که با شریک زندگی خود مشورت کنند و کار را با یکدیگر به سامان برسانند. امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: آنکه خود رای باشد خود را به هلاکت افکنده است. خَاطَرَ بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَغْنَی بِرَأْیِهِ. [2] امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: تواضع و فروتنی مقام و منزلت انسان را رفیع کرده و تکبر و خودخواهی مقام او را پایین می‌آورد.التّواضُعُ یَرفَعُ، التکبّرُ یَضَعُ. [3]
 

6. گفتگو با شما در اولویت اوست

یک شریک زندگی خوب ارتباط و گفتگو با شما را در اولویت کارهای خود قرار می دهد. بدون گفتگو با یکدیگر، مشکلات کوچک تبدیل به مشکلاتی بزرگ و حل نشدنی تبدیل می شود. شما باید در گفتگو با شریک تان آزاد باشید و مطمئن باشید که حرف هایتان شنیده می شود. گفتگو برای تداوم یک رابطه حیاتی است.
 

7. شما را قضاوت نمی کند

در وجود همه ما نقاط ضعف و قوت های وجود دارد که دوست داریم آنها را همراه خودمان داشته باشیم و دیگران هم به آنها احترام بگذارند. بهترین شریک زندگی کسی است که با وجود آگاهی از این نقاط ضعف و قوت سعی می‌کند به آنها احترام بگذارد و طرف مقابل را بازخواست نمی‌کند که چرا این خصوصیات در تو وجود دارد.  یک شریک زندگی خوب چیزی در مورد آن نقاط ضعف و قوت شما چیزی نمی گوید یا از شما نمی خواهد که این کارها را متوقف کنید، پس شما را به عنوان کسی که هستید، دوست دارد.

نکته: نخستین اصل موثر در رابطه با همسر این است که او را درست همانگونه که هست نه آن گونه که ما فکر می کنیم باید باشد یا می تواند باشد، دوست بداریم و از تمایل برای تغییر و کنترل او دست برداریم.ً نباید عشق همسرمان را به واژه »اگر« محدود کنیم مثال » اگر این قدر برنامه تلویزیون رو تماشا نکنی دوستت دارم«، » اگر درآمد بیشتری داشته باشی دوستت دارم «عشق باید همچون هدیه ای بدون چشمداشت باید اهدا شود. باید بگویید که »تو را به خاطر آنچه هستی دوست دارم و خوشبختم که تو را در زندگیم دارم. [4]
 

نکته پایانی

خوشبختی یک مهارت است، قابلیتی است که ما باید آن را بپرورانیم و در آن مهارت پیدا کنیم، درست مثل آنکه یاد بگیریم چطور یک نقاش خوب یا یک ورزشکار حرفه ای شویم. صرف داشتن یک سه پایه نقاشی، قلمو و پالت رنگ مرا یک نقاش نمی‌کند. آنچه از من یک نقاش می‌سازد این است که بدانم چطور نقاشی بکشم. صرف داشتن توپ و راکت از من یک تنیسور حرفه ای نمی‌سازد بلکه دانستن نحوه بازی از من تنیسور می‌سازد.[5] زندگی هم همین گونه است باید خوشبختی را یاد بگیرم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم. 

پی نوشت :
[1] محمدرضا شرفی، خانواده متعادل ( آناتومی خانواده )، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان، چاپ هفتم، 1381، صفحه 64.
[2] عیون اخبار الرضا علیه السلام ، جلد 2، صفحه 54. 
[3] تصنیف غررالحکم، حدیث 5158. 
[4] مرضیه فاطمی، کتاب از عشق تا ثروت، تاریخ نشر  ۹ آبان ۱۳۹۵، فایل pdf, صفحه 7.
[5]باربارا دی آنجلیس، لیلا آزادی، لحظه های واقعی (راز شادکامی حقیقی را در یابید)، تهران: معیار علم، 1388 چاپ اول، صفحه 30.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.