معایب طولانی شدن دوران نامزدی

طولانی شدن دوره نامزدی علاوه بر اینکه باعث ایجاد خستگی و سردی در روابط بین زوج و اطرافیان، سوء برداشت های طرفین از رفتار یکدیگر را نیز تشدید می کند. دوران نامزدی یک دوران شناخت است اما طولانی شدن دوره نامزدی و در عین حال کوتاه بودن دوران نامزدی جنبه های مثبت و منفی خاصی دارد. در این مطلب به بررسی جنبه های منفی و معایب طولانی شدن دوره نامزدی می پردازیم.
شنبه، 24 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معایب طولانی شدن دوران نامزدی
محدودیت و محرومیت های زمان نامزدی، زن و شوهر ها را خسته و نگران نموده و آن شور و اشتیاق اولیه و آرامش خاطر را از بین می برد.

جنبه های منفی طولانی شدن دوره نامزدی

سختگیری های بیش از حد خانواده ها به عروس و داماد
معمولا خانواده های ما از دختر و پسر خود در دوران عقد همان توقعاتی را دارند که در دوران پیش از عقد داشته اند. به همین دلیل افراد در این دوران مجبورند هم توقعات خانواده و هم توقعات همسرشان را برآورده نمایند. در حالی که این توقعات و انتظارات گاهی در نقطه مقابل هم قرار دارند. اینجاست که دچار دوگانگی می شوند و ممکن است زیر فشارهای خانواده و همسرشان کنترل اوضاع را از دست بدهند. رفت و آمدهای طولانی شدن دوره نامزدی، ممکن است بین اعضای خانواده تنش هایی ایجاد شود.
 
وسوسه های شیطان و بهانه های دل
از آن جا که دختر و پسر برای اولین بار با یکدیگر صمیمی شده و در رفتار و کردار و جمال و کمال دیگری دقیق می شوند، شاید به نکاتی برخورد کنند که سبب کاهشِ رغبت آنان گردد. در این ایام باید توجه داشت مقایسه همسر با دیگرانی که به طور گذرا و کوتاه با آنان برخورد می کنیم، هوس را دامن زده و تنوّع را زنده می کند و زندگی مشترک را می سوزاند و به این نتیجه منجر می شود که دیگران از همسرشان بهترند.
 
چشم و همچشمی ها و توقعات بی جا
گاهی مشاهده می شود که دختر و پسر یا خانواده های شان از هم توقعات بی جا دارند و بارهای سنگینی را بر هم تحمیل می کنند و دوران شیرین را تلخ می نمایند. این توقعات معمولاً مادی و برخاسته از چشم و هم چشمی ها و رسومات غلط است.
 
شکستن حریم ها
زوج هایی که قرار است مدت طولانی با هم نامزد باشند ممکن است حدود حریم را رعایت نکنند و روابط جنسی کامل داشته باشند که همین موضوع علاوه بر این که مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد و دوران نامزدی را از حالت طبیعی و عادی خود خارج می کند. ممکن است برای یکی از طرفین فشار و الزام برای ازدواج بوجود بیاورد و دیگری انگیزه ی ازدواج را به طور کامل از دست بدهد.
 
دخالت و وسوسه جاهلان
چه بسا دیده شده که دوران شیرین نامزدی به خاطر دخالت های بی جا و فضولی های دیگران دچار تلخی و سردی شده است. بهترین اسلحه در مقابل این دشمنان همدلی، صمیمیت و هوشیاری دختر و پسر است.
 
محدودیت ارتباطات و غیرت بی جای خانواده دختر
برخی از خانواده ها با توجه به رسومات جاهلانه و غیرت و تعصب بی جا و غلط مانع از روابط عاطفی و دوستانه دختران شان با نامزد شرعی اش می شوند و نمی گذارند تا نامزد دخترشان بیشتر به ملاقاتش برود. لذا پسر چاره ای جز عروسی و کوتاه کردن مدت نامزدی ندارد.
 
خستگی و دلسردی
زمانی که دختر و پسر انس و شناخت لازم را نسبت به یکدیگر پیدا نمایند، از لحاظ مسائل عاطفی و روانی و زناشویی نیازمند محرمیتی بیشتر می باشند. لذا محدودیت و محرومیت های زمان نامزدی، آنان را خسته و نگران نموده و آن شور و اشتیاق اولیه و آرامش خاطر را از بین می برد. اگر بخواهند به صمیمیتی بیشتر و به رفت و آمدهای زیادتر بپردازند موجب ناراحتی خانواده ها می شوند. چه بسا در این میان حرف و حدیث ها و کدورت هایی به وجود می آید که شاید تأثیر ناخوشایندی بر روحیه دختر و پسر گذاشته که حتی اثرات آن در زندگی مشترک نیز دیده شود.
 

مدیریت زمان دوران عقد

به عقیده متخصصان امر ازدواج مناسب ترین مدت برای دوران عقد دختر و پسر 6 ماه تا یک سال است. در این مدت دختر و پسر می توانند خصوصیات شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی و… همدیگر را بشناسند و تصویر روشنی از زندگی مستقل خود در آینده به دست آورند و مدت زمان بسیار کوتاهی به درک و شناخت دقیق از یکدیگر برسند.
 

از کلیدهای ارتباطی استفاده کنید نه از قفل ها

قفل ها:
- تو نسبت به من بی توجه شدی
- تو دیگر مرا دوست نداری
- تو بلد نیستی با یک خانم چه طور رفتار کنی
 
کلید ها:
- من به توجه تو نیاز داشتم و احساس کردم به من توجه نداری
- من به محبت بیشتر تو نیاز دارم
- من به این که به من بگویی دوستم داری نیاز دارم
- دلم می خواهد با من این طوری صحبت کنی
- من دوست دارم با من این طوری رفتار کنی

قفل ها و کلیدها هردو یک مطلب را بیان می کنند اما به روشی متفاوت. زن و مرد بعد از مدتی به الگوی ارتباطی قبلی خود، چه مناسب باشد و چه نامناسب، عادت می کنند. تغییر الگوی ارتباطی و استفاده از کلید ها مستلزم کوشش و گذشت زمان است.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.