بررسی نقش تحصیلات در ازدواج

یکی از موضوعات مهمی که در کنار مسائل اخلاقی و اقتصادی نقش مهمی در تعیین سرنوشت زوج های جوان دارد نقش تحصیلات در ازدواج است. هماهنگ بودن مدرک تحصیلی مرد و زن رابطه مستقیمی در کاهش اختلافات خانوادگی دارد. ما در این مطلب به بررسی نقش تحصیلات در ازدواج پرداخته ایم.
جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی نقش تحصیلات در ازدواج
اهمیت نقش تحصیلات در ازدواج بر کسی پوشیده نیست. سعی کنید در انتخاب خود دقت کنید.
 

مقدمه

یکی از موضوعات مهمی که درکنار مسائل اخلاقی و اقتصادی نقش مهمی در تعیین سرنوشت زوج های جوان دارد نقش تحصیلات در ازدواج است. طبق تحقیقات انجام شده زوجینی که تحصیلات بالاتری نسبت نسبت به بقیه زوجین داشته اند زندگی پایدارتری خواهند داشت. افرادی که تحصیلات بالایی دارند معمولا در زندگی بسیار منطقی خواهند بود. ازدواج با این شخص استرس کمی دارد. بر عکس اگر سطح تحصیلات همسر پایین باشد ازدواج پر استرسی خواهید داشت. در مورد تحصیلات چهار حالت امکان پذیر است.
•  سطح تحصیلات مرد بیشتر از زن است.
•  سطح تحصیلات زن بیشتر از مرد است.
•  زن و مرد از لحاظ تحصیلی با هم همسو و هماهنگ است.
•  زن تحصیلات کمی دارد و مرد بیسواد است.
•  مرد تحصیلات کمی دارد و زن بیسواد است.
•  مرد تحصیلکرده  است و زن کم سواد یا بیسواد است
•  زن تحصیلکرده است و مرد کم سواد یا بیسواد است.
 

نقش تحصیلات در ازدواج چیست؟

اگر تحصیلات مرد بالاتر از زن بیشتر باشد
معمولا در این شرایط می توان ازدواج مناسبی را پیش بینی کرد. بالاتر بودن جایگاه تحصیلی مرد باعث بالا رفتن جایگاه اجتماعی و بالطبع اقتصادی وی خواهد بود. البته بستگی به شرایط زندگی و نوع اخلاق و رفتار دو طرف دارد. اگر مرد مشکلی با پایین بودن سطح تحصیلات زن نداشته باشد می توانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. اما اگر مرد دچار وسواسی فرهنگی و حس خود بزرگ بینی باشد پیشنهاد ما این است که از این ازدواج صرف نظر کنید. در این صورت است که نقش تحصیلات در ازدواج نمود پر رنگ تری پیدا کرده و گاهی نیز منجر به طلاق می شود. مرد پس از مدتی خود را از زن برتر می داند و فکر می کند همسرش هم شان او نیست. قبل از ازدواج به این نکته دقت کنید.
 
اگر سطح تحصیلات زن بیشتر از زن باشد
این ازدواج بهتر است انجام نشود. حتی اگر برای زن سطح تحصیلات مهم نباشد. بهتر است در این مورد بیشتر فکر کند. در این حالت زن بالاخره در جایی نارضایتی خود را نشان می دهد. زیرا فکر می کند مرد به عنوان سرپرست خانواده باید شان و مقام خانواده را حفظ کند. گاهی نوع صحبت مرد به مذاق خانوم خوش نمی آید و تمام این موضوعات را به تحصیلات مربوط می کند. زن تحصیل کرده و مردی که تحصیلاتش را ادامه نداده است از دید اجتماع نیز با هم متناقض هستند. در اجتماع مرد معمولا باید جایگاه اجتماعی و فرهنگی بهتری نسبت به زن داشته باشد تا بتواند از جهت کلاس فرهنگی و اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
نکته :
نگاه امروز جامعه اینگونه است و درست یا غلط نمی توان آن را انکار کرد. البته چه بسا خانواده هایی که از لحاظ سطح تحصیلات و فرهنگ فاصله زیادی نسبت به هم داشته باشند اما چیزی که امروزه در نگاه جامعه تابو است افزایش فاصله آنهاست.
 
سطح تحصیلی زن و مرد یکسان باشد
در این مورد ازدواج پیشنهاد می شود. اهمیت نقش تحصیلات در ازدواج را در این خانواده ها به راحتی می توان دید. هماهنگ بودن مدرک تحصیلی مرد و زن رابطه مستقیمی در کاهش اختلافات خانوادگی دارد. البته باز هم تاکید می کنیم این موضوع نسبی است. شاید کسانی باشند که به دلیل همسان بودن سطح تحصیلات با هم به مشکل بر بخورند و فکر کنند که حرف باید حرف خودشان باشد. اما این موارد بسیار کم است.
 
ازدواج مرد تحصیل کرده و زن کم سواد یا بیسواد
این نوع ازدواج برعکس مورد اول به هیچ عنوان توصیه نمی شود. دخترانی که با سن کم و تحصیلات پایین با مردی تحصیلکرده ازدواج می کنند بدانند که اکثر این ازدواج ها سرانجام خوبی نداشته است. در این نوع ازدواج ها مرد به زودی سر ناسازگاری می گذارد. این مرد همسرش را لایق همسری خود نمی داند. رفتار و اخلاق زن را در نزد فامیل خود نمی پسندد و آن را دور از شان خود می داند. نقش تحصیلات در ازدواج در این حالت بسیار روشن و واضح است.
 
ازدواج زن تحصیلکرده و مرد کم سواد یا بیسواد
برطبق نظرات مشاوران و روانشناسان این نوع ازدواج به شدت نهی می شود. بهتر است حتی به آن فکر هم نکنید. حتی اگر نکات مثبتی در این نوع ازدواج دیدید بهتر است در مورد آن صرف نظر کنید. مگر اینکه دختر در این مورد مشکلی نداشته باشد باز هم در زندگی زناشویی به مشکل بر می خورد. دختر به تدریج حس برتری نسبت به شوهرش دارد. مرد در این زندگی همواره سطح خود را پایین تر زن می بیند. این ازدواج مدام به کشمکش و درگیری می انجامد. بهتر است در این مورد به مشاوره مراجعه کنید.
 
ازدواج مرد با تحصیلات کم و زن بیسواد
نقش تحصیلات در ازدواج در این مورد نمی تواند زیاد تاثیر گذار باشد. بالطبع به دلیل حضور مرد در اجتماع، این فرد باید به اندازه ای بتواند سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد تا گلیم خود را از آب بیرون بکشد. معمولا در این خانواده مرد خود را از زن برتر نمی داند و مدام بر سر او سرکوفت نمی زند. این ازدواج توصیه می شود. برای ازدواجی موفق باید حدالامقدور افراد بیسواد نیز بتوانند در حد خود تحصیلات داشته باشند. زیرا زندگی پر از فراز و نشیب است و در این صورت وابسته به بچه های خود نیستند.
 
ازدواج زن کم سواد و مرد بیسواد
این نوع ازدواج برعکس مورد دوم توصیه می شود. درست است که نقش تحصیلات در ازدواج این نوع زوجین خیلی مشهود نیست. اما بدون تاثیر هم نمی تواند باشد. در خانواده های کم سواد یا بیسواد بهتر است یکی از دو طرف سواد خواندن و نوشتن داشته باشند که بتوانند از پس مسائل و مشکلات زندگی بر بیایند. اما این نکته را عرض کنیم که آقای محترمی که قصد ازدواج دارد بهتر است تحصیلات اولیه یا حتی سواد خواندن و نوشتن داشته باشد تا بتواند در اجتماع حضور پیدا کند و بدون کمک دیگران به زندگی خود برسد.
 

نکاتی در مورد تحصیل بعد از ازدواج

•    اگر زن بعد از ازدواج قصد ادامه تحصیل داشته باشد و مرد تحصیلات کمی داشته باشد ازدواج آنها توصیه نمی شود.
•    اگر مرد بعد ازدواج قصد ادامه تحصیل داشته و زن تحصیلات کمی داشته باشد ازدواج آنها توصیه نمی شود.
•    اگر زن ومرد همزمان بخواهند تحصیلاتشان را ادامه دهند در این مورد ازدواج توصیه می شود.

اهمیت نقش تحصیلات در ازدواج بر کسی پوشیده نیست. سعی کنید در انتخاب خود دقت کنید. اگر برای تان مقدور است به یک مشاور خبره مراجعه کنید او راهکارهای خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.