از خواص بی نظیر چای ماچا چه می دانید؟

به تازگی یک چای جدید به جمع نوشیدنی های محبوب اضافه شده است. این چای، ماچا نام دارد. امروزه در تمام دنیا و البته کشور ما، چای ماچا طرفداران زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم شما خواننده عزیز راسخون را با برخی از خواص بی نظیر این چای خوش طعم آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 7 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از خواص بی نظیر چای ماچا چه می دانید؟

مقدمه

در سال های اخیر دمنوش ماچا یا همان چای ماچا، محبوبیت زیادی یافته و در بسیاری از فروشگاه ها و کافی شاپ ها نیز سرو می شود. 
 
چای ماچا، مانند چای سبز، از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. هر چند که طرز کشت و ویژگی های منحصر به فردی دارد.
 
برای تهیه چای ماچا، کشاورزان، 20 تا 30 روز قبل از برداشت گیاه، روی چای ها را می پوشانند، تا نور خورشید به آن ها نتابد. این کار موجب افزایش کلروفیل و اسید آمینه شده و رنگ سبز تیره تری به گیاه می بخشد.
 
وقتی برگ های چای برداشت می شوند، ساقه ها و رگ های داخل برگ ها جدا شده و سپس برگ ها آسیب شده تا به صورت پودری بسیار نرم درآیند. این پودر، ماچا نامیده می شود.
 
ماچا حاوی مواد مغذی و ارزشمند زیادی است و مقدار کافئین و آنتی اکسیدان آن از چای سبز، بیشتر است.
 
مطالعات زیادی در مورد خواص متنوع چای ماچا انجام شده است و بر اساس این پژوهش ها مصرف ماچا می تواند به سلامت کبد، قلب و حتی کاهش وزن کمک کند.
 
در این مقاله برخی خواص بی نظیر این گیاه را که همگی مبتنی بر پژوهش های علمی است، خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
 

سرشار از آنتی اکسیدان

ماچا سرشار از کاتچین است. کاتچین ترکیبی گیاهی در چای است که به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند.
 
آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که می توانند موجب تخریب سلول ها و ابتلا به بیماری های مزمن شوند.
 
وقتی برای تهیه چای، پودر ماچا را به آب داغ اضافه می کنید، چای آماده شده حاوی تمام مواد مغذی موجود در برگ چای خواهد شد.
 
چایی که به این روش تهیه می شود نسبت به چایی که با استفاده از برگ چای تهیه می شود، حاوی کاتچین و آنتی اکسیدان بیشتری خواهد بود.
 
در واقع، میزان کاتچین موجود در چای ماچا 137 برابر بیشتر از چای سبز است. بنابراین با مصرف منظم آن می توانید از ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله انواع سرطان، پیشگیری کنید.
 

محافظت از کبد

کبد یکی از اندام های حیاتی بدن است که نقشی حیاتی در خروج سموم از بدن، متابولیسم داروها و فرآوری مواد مغذی، ایفا می کند.
 
برخی مطالعات نشان داده اند که چای ماچا می تواند به سلامت کبد کمک کند.
 
در یک مطالعه به موش های دیابتی به مدت 16 هفته ماچا داده شد، نتایج نشان داد که ماچا توانست از آسیب دیدن کلیه ها و کبد پیشگیری نماید.
 
یک فراتحلیل دیگر که به بررسی 15 پژوهش پرداخت، دریافت که نوشیدن چای ماچا می تواند احتمال ابتلا به بیماری های کبد را به شدت کاهش دهد.
 

تقویت عملکرد مغز

برخی تحقیقات نشان می دهند که چای ماچا حاوی ترکیباتی است که می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند.
 
مطالعه ای دیگر بر روی 23 نفر انجام شد. در این مطالعه تکالیفی طراحی شد تا با در نظر گرفتن عملکرد افراد در انجام آن تکالیف، کارکرد مغز آن ها سنجیده شود.
 
در این بررسی به شرکت کنندگان یک نوشیدنی حاوی 4 گرم ماچا داده شد. محققان دریافتند که ماچا توانست توجه، سرعت واکنش و حافظه افراد را بهبود بخشد.
 
مطالعه ای دیگر که با جامعه آماری محدودی انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه ی 2 گرم پودر ماچا می تواند به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن، کمک کند.
 
علاوه بر این ماچا نسبت به چای سبز، حاوی کافئین بیشتری است. در واقع هر یک گرم پودر ماچا، 35 میلی گرم کافئین را در خود جای داده است.
 
مطالعات زیادی ارتباط میان مصرف کافئین و بهبود عملکرد مغز، افزایش سرعت واکنش، افزایش تمرکز و تقویت حافظه را تأیید نموده اند.
 
همچنین ماچا حاوی ماده ای به نام ال-تیانین است که در تأثیرات کافئین، تغییراتی ایجاد می کند. این ماده مؤثره موجب افزایش هوشیاری شده و از کاهش انرژی که معمولاً پس از مصرف کافئین اتفاق می افتد، پیشگیری می کند.
 
از سویی ال-تیانین می تواند فعالیت امواج آلفای مغز را افزایش دهد که این افزایش موجب کاهش سطح استرس خواهد شد.
 

کمک به پیشگیری از سرطان

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، چای ماچا حاوی ترکیبات بسیار مفیدی است که می توانند از ابتلای انسان به انواع بیماری های مزمن و از جمله سرطان، پیشگیری کنند.
 
در مطالعه ای مشخص شد که عصاره چای سبز می تواند اندازه تومورها و سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.
 
ماچا سرشار از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ماده مؤثره، نوعی کاتچین است که دارای خواص ضد سرطانی قدرتمندی است.
 

محافظت از قلب

یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان، ابتلا به بیماری های قلبی است. آمارها نشان می دهند که یک سوم افراد بالای 35 سال به همین دلیل می میرند.
 
برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف چای سبز که ویژگی هایی مشابه با چای ماچا دارد، می تواند فرد مصرف کننده را در برابر بیماری های قلبی محافظت کند.
 
چای سبز می تواند سطح کلسترول بد (LDL) و همچنین تری گلیسیرید را کاهش دهد. همچنین این چای می تواند از اکسیداسون کلسترول پیشگیری کند. اکسیداسیون کلسترول، یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی محسوب می شود.
 
همچنین مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که نوشیدن چای سبز با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته، مرتبط است.
 
وقتی نوشیدن چای ماچا با یک رژیم غذایی سالم و کامل و یک سبک زندگی خوب همراه شود، قطعاً بدنتان در برابر بسیاری از بیماری ها و از جمله بیماری های قلبی، مصون خواهد بود.
 

کمک به کاهش وزن

معمولاً یکی از مواد اصلی موجود در همه و یا اکثر مکمل های کاهش وزن، چای سبز است.
 
چای سبز به خاطر اثربخشی اش در کاهش وزن، بسیار مشهور است. در واقع مطالعات نشان داده اند که مصرف چای سبز می تواند سوخت ساز بدن را افزایش داده و از همین طریق چربی های اضافه بدن را بسوزاند.
 
مطالعه ای که در ابعاد کوچک انجام شد نشان داد که مصرف چای سبز به همراه ورزش سبک می تواند تا 17 درصد چربی سوزی را افزایش دهد.
 

سخن پایانی

ماچا از همان گیاه چای سبز تهیه می شود، اما از آنجا که نحوه تهیه آن متقاوت است، نسبت به چای سبز خواص بسیار بیشتری دارد.
 
مظالعات، به خواص بی نظیری در مورد ماچا پی برده اند که از جمله آن ها می توان به کمک به کاهش وزن و پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره نمود.
 
تهیه و آماده سازی چای ماچا بسیار ساده است و از سویی طعم خوبی دارد. بنابراین به راحتی می تواند در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.