سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه (بخش دوم)

سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه کمی سخت است، اما اگر خلاقیت به خرج بدهید، حتما متوجه خواهید شد که روش‌های مختلفی برای ماندن در منزل و حفظ روحیه‌ای شاد وجود دارد. این روزهای کرونایی برای همه دشوار و سخت می‌گذرد. یادتان باشد که اگر نتوانیم اوضاع را به درستی مدیریت کنیم، کودکان از همهٔ ما بیشتر آسیب می‌بینند. در این مطلب به راه‌های سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 24 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه (بخش دوم)
بازی های فکری از جمله بازی‌هایی هستند که جان می‌دهند برای سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه.
 

سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی

1. کتاب‌خواندن؛ یکی از راه های سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه
کتاب‌خواندن در هر زمان و مکانی ناجی انسان‌ها بوده و هست. پس حالا هم که به‌اجبار در روزهایی سخت قرار گرفته‌ایم، نباید از کتاب و کتابخوانی دور شویم. کتاب‌خواندن به شکل‌های مختلفی باعث سرگرمی و یادگیری کودکان می‌شود. مثلا سعی کنید که از کتاب‌ها و داستان‌های صوتی استفاده کنید یا بعد از کتاب‌خواندن از کودک بخواهید تا با همکاری شما، داستان کتاب را بازی کند. بعد از اینکه قصه تمام شد، سعی کنید که با همکاری کودک، داستان را تعریف و صدایتان را ضبط کنید. ایده جالب و مفرحی خواهد بود.
 
2. بازی با لگو و خانه‌سازی‌ها
استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که امکان ساخت‌وساز با آنها وجود دارد هم ایدهٔ خوبی است؛ مثلا لگوها یا خانه‌سازی‌ها یعنی همان اسباب‌بازی‌های قطعه‌قطعه کوچک که امکان ساخت خانه، ماشین و… را فراهم می‌کنند نیز بسیار سرگرم‌کننده‌اند. بازی با این دست از اسباب‌بازی‌ها می‌تواند باعث ارتقای قدرت درک کودک شود و او را با دنیای مهندسی آشنا کند.
 
3. بازی‌های فکری و کارت‌های بازی
بازی های فکری ازجمله بازی‌هایی هستند که جان می‌دهند برای سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه. شاید چند ماه پیش، فکرش را هم نمی‌کردید که بازی‌هایی مانند دبلنا (یا دَبرنا) چقدر در روزهای آینده به دردتان خواهند خورد. بازی‌هایی که با کارت هستند و به شکل گروهی می‌توانید از آنها استفاده کنید، ضمن سرگرم‌کردن تمامی اعضای خانواده، باعث افزایش روحیه کودکان و والدین هم می‌شوند.

پس حواس‌تان به بازی‌های فکری هم باشد. این بازی‌ها هم فکر کودک و اعضای دیگر خانواده را به کار می‌اندازند و هم سرگرم‌کننده‌اند و همه را دور هم جمع می‌کنند. استفاده از شطرنج و بازی‌های سبک آن هم مفید و سرگرم‌کننده خواهند بود.
 
4. حرکات موزون ؛ روش متفاوت سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه
این روزها که کاربرد فضای مجازی بسیار وسیع و گسترده شده است، به‌ سادگی می‌توانید انواع کارها و فعالیت‌ها را از راه ویدئوهای آموزشی یاد بگیرید. اگر اهل  حرکات موزون نیستید، سری به اینترنت بزنید و از محتواهای موجود در آن کمک بگیرید. انجام حرکات موزون اعضای خانواده برای بچه‌ها بسیار سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود؛ ضمن اینکه ورزشی مناسب هم به شمار می‌رود.
 
5. بازدید از موزه‌های مجازی
می‌دانستید که بسیاری از موزه‌های داخلی و خارجی روی وب‌سایت خود، امکان بازدید مجازی را فراهم کرده‌اند؟ یعنی با ورود به اینترنت و سایت موزه‌های معروف، می‌توانید بخش‌های مختلف موزه را به‌طور مجازی ببینید. جذاب نیست؟ به‌ همراه کودک تان به بازدید از موزه‌های مختلف بروید و درباره بخش‌های گوناگون آنها اطلاعات کسب کنید. برای اینکه این کار مفرح باشد، لباس‌های تان را هم عوض کنید و طوری رفتار کنید که انگار قرار است واقعا به موزه لوور پاریس یا هر موزهٔ دیگری سر بزنید. سعی کنید که با این کارها، شوروحال بازدیدی واقعی را در دل کودک زنده نگه دارید.
 
6. راه‌اندازی گروه موسیقی؛ روش جالب سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه
در خانه‌تان کنسرت بگذارید و گروه موسیقی راه بیندازید. لازم نیست که سازهای مختلف در اختیارتان باشد. اگر هیچ سازی هم در منزل ندارید، هیچ ایرادی ندارد. با پشت در قابلمه، دو ملاقه، تعدادی ظرف و قاشق یا هر وسیله دیگری هم می‌توانید یک کنسرت خانوادگی اجرا کنید. مهم این است که خلاقیت‌تان را به کار بیندازید و شروع به درست‌کردن گروه موسیقی با کودک و بقیهٔ اعضای خانواده کنید. باور کنید که این کار یکی از بهترین گزینه‌ها در میان سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه است و می‌تواند خودتان را هم تا مدتی سرگرم کند. شعرهایی را به‌کمک کودک انتخاب کنید و باهم در گروه موسیقی‌تان، آنها را اجرا کنید. جالب می‌شود، نه؟
 
در آخر
سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه کمی سخت است، اما اگر خلاقیت به خرج بدهید، حتما متوجه خواهید شد که روش‌های مختلفی برای ماندن در منزل و حفظ روحیه‌ای شاد وجود دارد. این روزهای کرونایی برای همه دشوار و سخت می‌گذرد. یادتان باشد که اگر نتوانیم اوضاع را به‌درستی مدیریت کنیم، کودکان از همهٔ ما بیشتر آسیب می‌بینند؛ پس با حفظ روحیه شاد، خود را سرحال و محیط خانه را دوست‌داشتنی و مفرح نگه دارید.

منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.