راهکارهای درمان برای زخم معده

زخم معده بیماری است که سالیان سال در بین مردم رایج شده و به دلایل مختلفی برای آنها به وجود می آید. راه های درمان و کنترل آن زیاد بوده و می توان با پیش گرفتن این این دستورات از تشدید این بیماری جلوگیری کرد. ما در این مطلب به راهکارهای درمان زخم معده اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 21 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمان برای زخم معده
غذاهای ادویه ‌دار یا بسیار سرد و یا بسیار داغ باعث آزار معده می شوند و شما پس از آن درد شدیدی را در ناحیه معده احساس می‌کنید.
 

مقدمه

اگر شما فردی هستید که در طول زندگی تان دچار زخم معده شده اید و یا معده ضعیفی دارید، که با خوردن برخی از غذاها واکنش نشان می دهد؛  حتماً این تجربه را داشته اید که دکترها برای شما پرهیزهای غذایی را تجویز می‌کند به طوری که در زندگی خود باید دور انواع فست فودها و غذاهای پر از ادویه، داغ یا خام را خط بکشید! در حالی که شاید میل باطنی شما بر خلاف آن است. پزشکان و دانشمندان نمی توانند یک دلیل خاصی را برای ایجاد زخم معده بیان کنند. چرا که هرکسی با یک عامل خاصی  اسید معده اش دچار اشکال شده و معده درد شدید یا زخم معده را تجربه می‌کند. متاسفانه زخم معده یک بیماری شایع و بسیار مقاوم است. توصیه هایی که در اینجا آورده ایم، می تواند به شما کمک بسیار زیادی بکند تا بتوانید از زخم معده و درد های مزمن آن زودتر خلاص شوید. 


توصیه هایی برای از بین بردن زخم معده

از غذاهایی که معده شما را حساس می کند دوری کنید
برخی از مراجعان به پزشک برای زخم معده نکته جالب را بیان می کنند. آنها می‌گویند: ما پس از خوردن یک غذای خاص برای مثال همبرگر یا بستنی دچار سوزش و درد معده می‌شویم!  راحت ترین و به جا ترین توصیه برای این افراد دوری از آن غذا است. چرا که اسید معده شما آن به این مدل غذا حساس بوده و واکنش نشان می دهد. کاملا واضح است که غذاهای ادویه ‌دار یا بسیار سرد و یا بسیار داغ باعث آزار معده می شوند و شما پس از آن درد شدیدی را در ناحیه معده احساس می‌کنید. بهترین کار ترک آن غذا برای مدت طولانی است. 
 
از مصرف بیش از حد مسکن دوری کنید
خوردن مسکن در اوایل شروع درد ها به شما کمک بسیار زیادی می‌کند و همین نکته باعث می‌شود که شما یه نوع اعتیاد به مصرف آن مسکن ها پیدا کند. این در حالیست که این نوع داروها به مرور زمان اثر بالعکس را در معده می گذارند. به طوری که در اوایل مصرف درد را تسکین داده و پس از تمام شدن اثرش درد معده را چند برابر احساس خواهید کرد. بنابر این حواس تان باشد که زمانی به طرف این داروها بروید که درد برای شما غیر قابل تحمل شده باشد، نه در همان اوایل درد. 
 
از مواد مخدر دوری کنید
سیگار و قلیان یا مواد دیگر دودزا که با استفاده آن سرگرم می شوید و امروزه در بین جوانان جایگاه ویژه ایران پیدا کرده است خود دلیل برای به وجود آمدن زخم معده می باشد و به مرور زمان زخم معده شما را عمیق تر می کند و باعث ایجاد درد بیشتری در این عمیق تر می کند و باعث ایجاد درد بیشتری در این ناحیه می شود. 
 
وعده های غذایی تان را بیشتر کنید
اگرچه که در بین همه مردم سه وعده غذایی صبحانه، نهار، شام رواج دارد. اما در افرادی که دچار ضعف معده و زخم آن هستند، توصیه می‌کنیم که وعده های غذایی شان را بیشتر کنند، اما از حجم غذای مصرفی در هر وعده بکاهند. به طوری که بعد از مصرف کمی صبحانه، بین صبحانه و ناهار یک وعده دیگر غذایی را اضافه کنند و بعد ناهار نیز پس از مصرف ناهار، بین ناهار و شام یک وعده دیگر غذا بخورد و به همین شکل ادامه بدهند. 
 
از عصبانیت پرهیز کنید
سعی کنید بیشتر آرامش خود را حفظ کنید. در مواقع جر و بحث و عصبانیت از آن محیط دوری کرده و آرامش خود را به دست آورید، چرا که عصبانیت و ناآرامی باعث ترشح بیش از حد اسید معده می‌شود، که محرک زخم معده می باشد. 
 
آهن مصرف نکنید
آهن محرک معده از افرادی که مکمل آهن مصرف می‌کنند، در صورت داشتن زخم معده دفعات تکرار بیماری بیشتر می شود. [1]
 
مصرف شیر را کاهش دهید
ما می‌دانیم که لبنیات بالاخص شیر یک نقش اساسی در زندگی افراد دارد، چرا که با کلسیم زیادی که به همراه دارد به استحکام استخوان بندی و مقاومت بدن در برابر ضربه ها کمک می کند. اما در افرادی که دچار زخم معده یا دردهای عصبی معده هستند، باید توصیه کنیم که هرگز شیر را به تنهایی یا به صورت سرد مصرف نکنند. بلکه حتما با مکمل های اصلاح کننده همانند عسل، دارچین، زعفران و غیره آن را بنوشند. 

در زمان های نه چندان دور، فکر می کردند که شیر، زخم معده را تسکین می دهد. اما امروزه با تحقیقات مشخص شده است که گرچه شیر اسید معده را برای مدتی تسکین می دهد، اما پس از آن باعث تحریک و تولید اسید بیشتر توسط معده و درد دوبرابر آن می‌شود. 
 
در مصرف میوه جات محتاط باشید
اگر فردی هستید که به این بیماری دچارید، باید در مصرف میوه ها توجه کنید که معده شما نسبت به کدام یک واکنش نشان می دهد و به کدام یک حساس نیست. میوه هایی که معده شما نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد را به صورت خام مصرف نکنید و به صورت کمپوت پخته درست کرده و سپس آن را بخورید. [4] امام جعفر صادق (علیه السلام) در روایتی از امام علی (علیه السلام) نقل می کنند: سیب بخورید که همان آسیب معده را شستشو می دهد.[2 ] در روایتی دیگر نیز می فرمایند: سیب شستشو دهنده معده است. [3] 


پی نوشت:
[1 ] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حمسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 411.
[2 ] وسائل الشیعه جلد ۲۵ صفحه ۱۶۰ حدیث ۳.
[3 ] بحارالانوار جلد ۶۶ صفحه ۱۶۸ حدیث ۶.
[4 ] امام علی و بهداشت و درمان، محمدمهدی دشتی ، قم: موسسه امیر المومنین علیه السلام، 1381، جلد چهارم ، صفحه 177.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.