نحوه آموزش مسایل جنسی به نوجوانان

از مهمترین و کاربردی ترین عوامل در آموزش جنسی نوجوانان، گفت و گوی آنها درباره این مسائل است. به علت فرهنگ اسلامی و حیای خانواده های ایرانی درباره این موضوع صحبتی با نوجوانان نمی شود و معمولا او را به حال خودش رها می کنند. نوجوانان با گشت زنی در اینترنت و رفتن به سایت های غیر اخلاقی سعی می کنند جواب سوالات خود را بیابند. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه آموزش مسایل جنسی به نوجوانان
از نکات مهم و طلایی در کنترل جنسی، علاوه بر آموزش جنسی نوجوانان این است که سعی کنید آزادی های جنسی او را کنترل کنید.
 

مقدمه

در حال حاضر به دلیل دسترسی نوجوانان به اینترنت و شبکه های اجتماعی، ضرورت آموزش جنسی نوجوانان بیش از پیش احساس می شود. بر طبق مطالعات و تحقیقات اخیر مشخص شد که سن دوران بلوغ هر روز کاهش می یابد. از طرفی هم به دلیل دسترسی به اطلاعات و محتواهای جنسی در اینترنت و عدم منع نوجوانان از این وسایل ارتباطات جمعی ناگزیر در این مورد تمهیداتی اندیشیده شود.

طبق تحقیقات انجام شده پسران زودتر از 15 سال و دختران زودتر از 9 سال به بلوغ می رسند. اگر والدین نسبت به آموزش جنسی نوجوانان واکنش درستی از خود نشان ندهند، کنجکاوی های جنسی آنها ممکن است عواقب وحشتناک دیگری نیز داشته باشد. علاوه بر این، این موضوع باعث شک و بدبینی بزرگسالان می شود که درواقع همین بدبینی موجب دیرگیری ها و اختلافات والدین شده و آینده او را به خطر می اندازد.
 

گفت و گوی نوجوانان در مورد مسائل جنسی

از مهمترین و کاربردی ترین عوامل در آموزش جنسی نوجوانان، گفت و گوی آنها درباره این مسائل است. به علت فرهنگ اسلامی و حیای خانواده های ایرانی درباره این موضوع صحبتی با نوجوانان نمی شود و معمولا او را به حال خودش رها می کنند. نوجوانان با گشت زنی در اینترنت و رفتن به سایت های غیر اخلاقی سعی می کنند جواب سوالات خود را بیابند. علاوه بر تاثیرات منفی روی ذهن و جسم نوجوانان این موضوع روی اخلاق و رفتار آنها نیز تاثیر منفی خواهد داشت.
 
چه بکنیم تا نوجوان این دوره را با آرامش بگذراند؟
از جمله نکات آموزش جنسی نوجوانان هدایت و جهت دهی نیازهای جنسی نوجوانان است. این موضوع مهارت والدین را می طلبد. والدین بهتر است دراین مورد حیا را کنار گذاشته و به طور صریح درباره این موضوع با او صحبت کنند. بهتر است پس از شناخت خلقیات او با یک مشاوره نوجوان صحبت شود و از او بخواهید طریقه صحبت کردن با فرزندتان را به شما بیاموزد.
 

روش گفتگو در مورد آموزش جنسی نوجوانان

دراین دوران بهتر است پدران با پسران و مادران با دختران گفتگو کنند. والدین باید نسبت به نحوه صحبت کردن مسائل جنسی با نوجوان حساسیت زیادی داشته باشند. می دانید که با هر کس باید مثل خودش صحبت کنید. طریقه صحبت کردن با نوجوانان نیز با هم متفاوت است. به همین دلیلی باید بسیار مراقب باشید و از دری وارد شوید که صحبت های شما کارگشا باشد و روی نوجوان تاثیر بگذارد.
 
شناخت
از نکات دیگر آموزش جنسی نوجوانان شناخت کامل اوست. بعضی از نوجوانان بیشتر تمرکز خود را روی درس و پیشرفت می گذارند و بر عکس بعضی دیگر متاسفانه نسبت به مسائل جنسی آنقدر حساس شده که به طورکامل تمرکز را از آنها می گیرد. گفتگو با این دو نوع نوجوان قطعا متفاوت است. روش های گفتگو با نوجوانی که به دنبال این مسائل است باید کنترل شده باشد. می دانید که نوجوان نمی تواند در این سن خود کنترل کند. پس باید به او انواع روش های مدیریت جنسی و کنترل این مسائل و آشنای با انواع روش های جلوگیری و پیشگیری است که باید به او آموزش داده شود.
 
شناساندن بیماری های مقاربتی
از جمله مشکلات جنسی که متاسفانه جهان با آنها درگیر است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود بیماری های جنسی است. به همین دلیل باید درسنین بلوغ در ابتدا درباره بیماری های پر خطر با نوجوان صحبت شود. هپاتیت و نحوه انتقال آن نوجوان را آگاه کنید. در مورد خود ارضایی و عواقب خود ارضایی نوجوانان را آگاه کنید و به او بفهمانید اگر می خواهد فردی متمرکز و موفق شود باید این را کار را نکند. این موضوع خود اطلاعات والدین را می طلبد. والدین می توانید از مشاوران خبره و متخصصان در این زمینه کمک بگیرند تا راهنمایی نوجوانان برای شما ساده باشد.
 

برای کنترل جنسی نوجوان چه باید کرد؟

بعد از آموزش جنسی نوجوانان، والدین باید نوجوانان را به خویشتن داری دعوت کنند. سعی کنید جایگاه نوجوان را مشخص کرده و پس از ایمان و تقوای او را تقویت کنید. در این زمینه احکام اسلامی می تواند راه حل خوبی را برای این موضوع داشته باشند. اگر آموزش های جنسی نوجوان با استفاده بر قرآن و احکام الهی باشد کار والدین بسیار راحت تر خواهد شد.
 
آزادی های جنسی خانواده را محدود کنید
از نکات مهم و طلایی در کنترل جنسی، علاوه بر آموزش جنسی نوجوانان این است که سعی کنید آزادی های جنسی او را کنترل کنید. یکی از راه حل ها این است که خودتان باید از خود وخانواده شروع کنید. سعی کنید روابط خانواده و نحوه لباس پوشیدن اعضای خانواده را مدیریت کنید. متاسفانه بسیاری از والدین فکر می کنند که اگر چشم و گوش نوجوان را ببندند و او بیشتر حریص شده و با کوچکترین چیزی تحریک می شوند. به همین خاطر آزادی های خانواده را دوبرابر می کند. در حالی که این کار اشتباه است و در حق آنها اجحاف می شود. سعی کنید در روابط تان بیش از حد آزاد نباشید و علاوه بر کنترل آزادی های خانواده سعی کنید که بد رفتاری های اورا مدیریت کنید.
 
مراجعه به مشاور
و در پایان از دیگر راهکارها در آموزش جنسی نوجوانان، مراجعه به مشاوران و روانشناسان خبره در این زمینه است. چه بسیار والدینی که هیچ گاه دوست ندارند در زمینه مسائل جنسی با فرزندشان صحبت کنند. زیرا عده ای فکر می کنند که با این کار به اصطلاح روی بچه به آنان باز می شود و یا اینکه اصلا شرم می کنند که در این باره به صورت چشم تو جشم با او صحبت کنند. بنابراین بهتر است حتما با یک مشاور و روانشناس خبره مشورت کنند و اجازه دهند نوجوانان شان تمام مسائل و مشکلات جنسی اش را با او در میان بگذارد. قطعا با کمک او می توانید این مرحله بحرانی را طی کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.