پیامد های فریاد زدن والدین بر سر کودکان

وقتی والدین رو درروی کودک با عصبانیت بر سرش فریاد می زنند، کاملاً کنترل خود را از دست داده اند و کلمات را به سمت او پرتاب می کنند، و با توهین و تهدید روح کودک را نشانه می گیرند. در این مطلب به چرایی فریاد نزدن بر سر کودکان و روش های جایگزین آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیامد های فریاد زدن والدین بر سر کودکان
تنبیه و تهدید کردن باعث به وجود آوردن احساس عصبانیت و درگیری بیشتر می‌شود و در درازمدت مانع از آن می‌شود تا فرزند به یک نظم درونی دست پیدا کند.
 

مقدمه

نباید سر کودک داد کشید به دلیل اینکه تاثیرات طولانی مدتی روی آنان خواهد گذاشت که اضطراب، کاهش عزت نفس و افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز از جمله آنهاست. کودکانی که با والدین خود ارتباط احساسی شدیدی دارند راحت‌تر تربیت می‌شوند. نباید سر کودک داد کشید، فریاد زدن برای تصحیح رفتار کودک روش مناسبی نیست. بلکه برای این منظور باید برنامه ریزی بلند مدتی را اجرا کرد. اگر چه فریاد می تواند در کوتاه مدت خطری را از کودکان دور کند ولی اثرات منفی بلند مدت آن قابل جبران نخواهد بود. برخی از والدین این مسئله را خوب درک کرده اند و مراقب رفتار خود هستند آنها به خاطر می سپارند که حتی اگر فرزندشان (بخصوص در سن نوجوانی) به شدت عصبانی شده و فریاد می زند، والدین نباید با فریاد پاسخ او را بدهند. بلکه رفتار آنها باید الگویی برای فرزندان باشد تا توانایی تسلط بر خود را کسب کنند.
 

چرا نباید سر کودک داد کشید؟

وقتی والدین رو درروی کودک با عصبانیت بر سرش فریاد می زنند، کاملاً کنترل خود را از دست داده اند و کلمات را به سمت او پرتاب می کنند، و با توهین و تهدید روح کودک را نشانه می گیرند. البته خیلی سخت است برای بیستمین بار به کودک بگویید وسایل نقاشی ات را از وسط اتاق جمع کن.

1. فریاد بزرگسالان بچه ها را می ترساند
در بهترین حالت با بزرگتر شدن فرزند ترس از بین خواهد رفت و در بدترین حالت در تمام سنین بزرگسالی کودک تان این ترس را در وجود خود خواهد داشت.
 
2. عدم اعتماد کودک روابطش را با شما تضعیف می کنند
دانشمندان ثابت کرده اند که نباید سر کودک داد کشید زیرا مانند تنبیه فیزیکی تاثیر گذار است و ترس از این تنبیه باعث می شود که کودکان به شما دیگر اعتماد نکنند و تمام مسائل را با شما مطرح نکنند، که در نتیجه باعث تضعیف روابط بین کودک و والدین خواهد شد.
 
3. کودک تان اضافه وزن خواهد پیدا کرد
دانشمندان طی مطالعاتی که انجام داده اند دریافتند استرسی که در راستای فریاد بر سر کودکان به وجود می آید باعث انفجار هورمونی و فعالیت های قلبی و عروقی پایین و فرآیندهای التهابی در بدن کودکان می شود.
 
4 - شخصیت کودک تان بد خواهد شد
داد و فریاد بر سر کودک در گذر زمان باعث انتقال خشم از شما به کودکان خواهد شد و این خشم و ممنوعیت ها بی رحمانه در کودک تان رشد می کند تا جایی که در بزرگسالی امکان تبدیل شدن کودک به یک شخص عصبی و حتی یک مجرم را دارد. علاوه بر این در دوران نوجوانی این کودکان مستعد ابتلا به افسردگی هستند.
 
5 - در آینده کودک تان از میگرن رنج خواهد برد
بزرگسالانی که در دوران کودکی تحقیر شده و توهین به آنها می شود اغلب از میگرن مزمن رنج می برند. تا جایی که این حالات و ترس های کودکان می تواند باعث ایجاد اضطراب و افکار خودکشی برایشان گردد. این تا جایی پیش می رود که بزرگسال ها مجبور می شوند که به یک روانشناس حرفه ای مراجعه کنند مهمترین دلیلی که باعث می شود هرگز نباید سر کودک داد کشید اینست که در نتیجه او را سالم و شاداب خواهید دید و این تنها با نشان دادن صبر و عشق به دست می آید.
 

به جای داد کشیدن رفتارهای تربیتی مثبت دیگری را امتحان کنید

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند رفتارهای جایگزین به جای بالا بردن صدای خود برای کودکان :
 
1. برای خود وقت استراحت در نظر بگیرید
پیش از عصبانی شدن و از دست دادن کنترل و بالا بردن صدای تان خود را کنترل کنید. با ترک محیطی که در آن قرار دارید و کشیدن نفس عمیق خود را آرام کنید.
2. در مورد احساسات خود صحبت کنید
عصبانیت احساس طبیعی است و در صورتیکه به درستی کنترل شود می‌توان از آن نکته‌هایی آموخت. با تایید تمامی احساسات از شادی و هیجان گرفته تا عصبانیت و حسادت می‌توان به کودک آموخت که این رفتارها همگی بخشی از وجود انسان هستند. در مورد احساسات خود با فرزندان تان صحبت کنید و آنان نیز را نیز به انجام این کار تشویق کنید.
 
3. با رفتارهای بد فرزندتان آرام اما قاطع برخورد کنید
کودکان در برخی مواقع رفتارهای اشتباه دارند که بخشی از روند رشد آنان به حساب می‌آید. با آنان به شکلی قاطع صحبت کنید که به شأن آنان خدشه‌ای وارد نشود و در عین حال متوجه شوند برخی رفتارها غیرقابل تحمل هستند.
 
4. از تهدید کردن خودداری کنید
تنبیه و تهدید کردن باعث به وجود آوردن احساس عصبانیت و درگیری بیشتر می‌شود و در درازمدت مانع از آن می‌شود تا فرزند به یک نظم درونی دست پیدا کند.

همچنین وجود نیازهای اساسی در کودکان و برطرف کردن آنها مثل خواب و گرسنگی آنان را شاد ساخته و مجموع رفتارهای کودکان را مناسب می‌سازد.

علاوه بر این، در نظر گرفتن برنامه‌های معین به آنان کمک می‌کند تا کمتر مضطرب شوند. در برخی مواقع با وجود به کار گرفتن راهکاری برای جلوگیری از بالا رفتن صدا، والدین مجبور به فریاد زدن می‌شوند. در چنین شرایطی معذرت‌خواهی کنید در نتیجه کودکان این نکته مهم را آموزش می‌بینند که تمامی افراد اشتباه می‌کنند و لازم است معذرت ‌خواهی کنند.

همچنین در صورتی که فرزندتان فریاد زد، حد و مرزها را به او یاد آوری کرده و گوشزد کنید که داد زدن روشی قابل قبول برای برقراری ارتباط نیست. در صورتی که برای منظم کردن فرزند خود سر او فریاد می‌زنید، می‌توانید تاثیرات منفی آن را در رفتار کودک خود ببینید.

به طور مثال فرزندان تان نیز برای انتقال پیام و منظور خود با صدای بلند صحبت می‌کنند، علاوه بر این، به جای آرام و محترمانه صحبت کردن، سر والدین خود فریاد می‌زنند، رابطه والدین با فرزند ناپایدار و آسیب‌پذیر می‌شود و در نتیجه برقراری ارتباطی سالم با آنان سخت می‌شود و همچنین ممکن است این شیوه رفتاری آنان را از والدین دور کند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.