روش هایی برای مقابله و پیشگیری از افکار خودکشی

انسان وقتی دچار افسردگی و ناامیدی می شود، ممکن است به خودکشی به عنوان یکی از راه های نجات فکر کند. تقریبا در همه موارد اگر فرد بتواند خود را از این افکار رها کند، پس از مدتی به اشتباه بودن مسیر پی برده و از اینکه از این وضعیت رها شده خوشحال خواهد بود. در این مقاله می کوشیم تا شما را با برخی از روش های مقابله و پیشگیری از افکار خودکشی آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 5 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای مقابله و پیشگیری از افکار خودکشی
نباید از اینکه افکار خودکشی به ذهنتان خطور کرده، احساس گناه کنید.

مقدمه

ممکن است پیشگیری از افکار خودکشی همیشه ساده نباشد. همه ما در طول زندگی روزهایی را تجربه می کنیم که فکر می کنیم دیگر زندگی برایمان ارزشی ندارد. مهمترین نکته ماجرا این است که بدانید وقتی چنین افکاری به ذهنتان می رسد، نباید احساس شرمندگی و گناه کنید، چرا که در این قضیه تنها نیستید و افراد زیاد دیگری نیز ممکن است شرایط شما را تجربه کنند. افکار خودکشی به سراغ افراد زیادی می آید، اما بسیاری از آن ها می توانند بر این افکار غلبه نموده و زندگی معناداری را برای خود بسازند. اگر شما نیز دوست دارید بر افکار خودکشی خود غلبه کنید، بهتر است این مقاله را تا به انتها مطالعه کنید.
 

1. بدانید که می توانید از این مرحله عبور کنید

ممکن است به تمام معنای کلمه به آخر خط رسیده باشد و فکر کنید هیچ راهی برای شما باقی نمانده است. اما وقتی در دامنه کوه هستید به جای اینکه ماتم بگیرید، به صعود مجدد فکر کنید. بدانید با یک برنامه ریزی صحیح می توانید این مرحله را نیز پشت سر بگذارید و در زندگی خود تغییراتی اساسی ایجاد کنید. یادتان باشد تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد، اما همین که بدانید تغییر ممکن است، امیدوار شده و در مسیر حرکت قرار خواهید گرفت.
 
وقتی افکار خودکشی به سراغتان آمد، به خودتان بگویید که می توانید بر این افکار غلبه کنید و روزهای بهتری را تجربه نمایید.
 

2. سریعاً کمک بخواهید

افرادی بسیاری هستند که خود را وقف حل مشکلات اینچنینی نموده اند. این افراد سعی می کنند به حل مشکلات ما کمک کنند. وقتی حالتان بد می شود و افکار خودکشی به سراغتان می آید، در واقع فکر می کنید هیچ کس نمی تواند به شما کمک کند، اما بدانید همیشه افرادی وجود دارند که می توانند به بهترین نحو ممکن به شما کمک کنند. اگر دوستی صمیمی دارید، حالات و احساسات خود را برای او بیان کنید. البته گاهی اوقات ممکن است آنقدر حالتان بد باشد که دوست نداشته باشید کمک هیچ کس را قبول کنید، اما بدانید نمی شود برای همیشه این افکار را با خود یدک بکشید.
 

3. نقشه خود را به تأخیر بیاندازید

اگر افکار خودکشی در سر دارید، با خودتان بگویید تا یک هفته دیگر هیچ اقدامی نخواهید کرد. حتی می توانید این تصمیم را به 48 ساعت بعد و یا یک روز بعد موکول کنید. با این کار فرصت خواهید یافت تا در افکار و تصمیمات خود بیشتر فکر کنید. شاید در همین یک روز بتوانید راهی بهتر برای غلبه بر مشکلاتتان پیدا کنید.
 

4. به همه افرادی که دوستتان دارند و به فکرتان هستند، فکر کنید

اگرچه همانطور که قبلا هم اشاره شد، نباید از اینکه افکار خودکشی به ذهنتان خطور کرده، احساس گناه کنید، اما با به خاطر آوردن افرادی که به فکر شما هستند، می توانید از بروز این افکار پیشگیری کنید. ممکن است در حال حاضر احساس کنید کاملاً تنها هستید، اما شاید این تنهایی به این خاطر است که خودتان از دوستان و خانواده خود کناره گیری کرده اید. این بدان معنا نیست که آن ها به شما علاقه ای نداشته و نگرانتان نیستند.
 
در واقع یکی از دلایلی که افکار خودکشی به سراغ فرد می آید این است که فکر می کنند هیچ کس به فکر آن ها نیست. البته بعید نیست که فردی هیچ دوست صمیمی نداشته و حتی بدون خانواده باشد، اما باز هم این شرایط به معنای این نیست که هیچکس در دنیای پیرامونتان به فکر شما نیست. بالاخره همیشه یک همسایه، همکار و یا همکلاسی هست که به فکر شما هست. سعی کنید به این موارد دقت کنید. اگر منفی نگر باشید می گویید هیچ کس به فکر من نیست، اما در واقع چنین مواردی بسیار بسیار نادر است.
 

5. به خاطر افکارتان احساس گناه و شرمندگی نکنید

ممکن است به خاطر اینکه افکار خودکشی به ذهنتان خطور کرده، خود را سرزنش کنید، اما یادتان باشد این آخرین چیزی است که باید انجام دهید. البته احساس گناه در این مواقع کاملاً طبیعی است، اما یادتان باشد این احساس هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. به جای سرزنش حال خودتان را بپذیرید، اما به خودتان بگویید این افکار همیشگی نیستند و این شرایط تغییر خواهد کرد. با پذیرش این وضعیت بهتر و سریعتر می توانید از این افکار عبور نمایید. اگر به احساس گناه و سرزنش نمودن خود ادامه دهید، مطمئن باشید، افکار خودکشی بیشتر به سراغتان خواهد آمد، چرا که حالتان بدتر خواهد شد.
 

6. درباره همه کارهایی که باید انجام دهید فکر کنید

شاید این جمله برایتان عجیب به نظر برسد، اما اگر فکر خود را مشغول کارهایی کنید که همیشه دوست داشته اید انجام دهید اما موفق نشده اید، مطمئن باشید روزنه هایی از امید در درونتان روشن خواهد شد. مثلاً ممکن است همیشه به فکر یک سفر به منطقه ای خاص در کشور خود و یا کشوری دیگر بوده باشید که تا کنون موفق به انجام آن نشده اید. همین هدف به ظاهر کوچک می تواند برای بار دیگر امید را در شما زنده کند.
 

7. حواس خود را پرت کنید!

بله، گاهی اوقات مشغول نمودن خود با کارهایی مانند رفتن به کلاس یوگا، نوشیدن یک فنجان چای در کنار یک دوست صمیمی و یا هر کار دیگری می تواند شما را از فکر کردن در مورد خودکشی منصرف کرده و حالتان را بهتر کند. اگر سعی کنید به چیزی غیر از آن چه در حال حاضر نگرانش هستید، فکر کنید، هر چند که کاری خیلی ساده باشد، بهتر می توانید از پس شرایط موجود بر آیید.
 
می توانید لیستی از کارهایی که می توانند مشغولتان سازند، تهیه کنید و سعی کنید انجامشان دهید. البته یادتان باشد همه این حرف ها موقعی است که وضعیتتان اورژانسی نیست، اما اگر به شکل جدی در مورد خودکشی فکر می کنید بهتر است به سراغ کمک های تخصصی بروید. اما اگر تنها فکر می کنید زندگی برایتان بی ارزش و بی معنی است، با انجام کارهای خیلی ساده مانند رفتن به سینما و یا دعوت از یک دوست و یا انجام یک کار فنی، البته اگر علاقه دارید، می توانید ذهنتان را از افکار خودکشی دور نمایید. در این صورت خیلی بهتر می توانید در مورد وضعیت پیش آمده فکر نموده و تصمیم بگیرید. در مرحله اول هدف این است که تا حدودی از شرایط موجود خود را برهانید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.