دلایل تاخیر در ازدواج و مجرد ماندن جوانان

همه ما با مسائل و مشکلات جامعه آشنا هستیم و در واقع هر یک از ما کم و بیش با آن درگیریم. این مشکلات و مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تمام زمینه های شخصی و اجتماعی فرد تاثیر می گذارد. ازدواج نیز جزء این دسته است. با دقت درسبک زندگی جوانان در خانواده های ایرانی می توان به این موضوع پی برد که علاوه بر اینکه سن ازدواج در آن ها بالاتر رفته، بیشتر آن ها زندگی مجردی را به ازدواج ترجیح می دهند. در ادامه درباره دلایل تاخیر در ازدواج و مجرد ماندن جوانان توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.
جمعه، 2 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلایل تاخیر در ازدواج و مجرد ماندن جوانان
تغییر سبک زندگی، گسترش روابط های اجتماعی و جنسی دختر و پسر می تواند مهم ترین علت های مجرد ماندن جوانان باشد.
 

دلایل تاخیر در ازدواج و مجرد ماندن جوانان

بیکاری و مشکلات اقتصادی
مشکلات اقتصادی یکی از مهم ترین علت های مجرد ماندن جوانان به شمار می رود. متاسفانه مشکلاتی چون بیکاری و نداشتن سرمایه کافی برای ازدواج، ناتوانی در تهیه جهیزیه، تورم و گرانی، موانع بزرگی است که علاوه بر اینکه جوانان را از ازدواج دورتر و دورتر می کند بلکه باعث مشکلات و افسردگی و بیماری ها و اختلالات روانی در جوانان می شود. خانواده ها نیز نمی توانند مانند سابق از جوان خود حمایت کنند.

به همین دلیل انگیزه ای برای ازدواج آن ها وجود ندارد. شاید پس از سال ها جوان بتواند سرمایه ای برای خود دست و پا کند که آن هم با تورم مقدار زیادی نیست و در واقع اگر قصد ازدواج داشته باشد دو دل خواهد شد که آیا می توانم از پس مشکلات زندگی و تامین مخارج بربیایم؟
 
ترس و اضطراب برای شروع زندگی مشترک
ترس از ازدواج یکی از علت های اصلی مجرد ماندن جوانان به شمار آورد. جوانان همین که به سن ازدواج برسد شاید صدها بار فکر ازدواج کردن را درسرش بپرواند اما هر بار به هر دلیلی پا عقب می کشد. ترس از اینکه شاید نتواند همسرش را آنگونه که باید خوشبخت کند یا عاقبت این ازدواج چه می شود؟ آیا با همسرش خوشبخت خواهد شد و آیا از پس مشکلات زندگی بر می آید؟ این ها سوالاتی هستند که در ذهن این جوانان مدام مرور خواهد شد. بهتر است در این ارتباط با مشاوره جوانان صحبت شود و علت این ترس با جزئیات موشکافی شود تا بتوان در این زمینه راهکارهای خوبی به جوان داد.
 
ادامه تحصیلات و پیشرفت های شغلی
بعضی از جوانان به دلیل ادامه تحصیل و رسیدن به مراتب بالای شغلی، ذهن خود را درگیر به ازدواج نمی کنند. زیرا احساس می کنند که همسرگزینی مانع از پیشرفت آن ها خواهد شد. در حالی که این فکر بسیار غلط است. اگر ازدواج با منطق و از روی عقل صورت بگیرد قطعا نه تنها مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آورد بلکه او را تشویق خواهد کرد که زودتر به هدف خود برسد. اینکه چرا جوانان مجرد ماندن را به ازدواج ترجیح می دهند از این جهت نیز قابل بحث است. بهتر است در تصمیم گیری های خود کمی منطقی باشید و بدانید که ازدواج هیچ مانعی برای پیشرفت تحصیلی آن ها به وجود نخواهد آورد.
 
عدم پذیرش تعهد
از جمله علت های مجرد ماندن جوانان، عدم پذیرش تعهد است. جوان نمی خواهد از آزادی های خود دل بکند. ازدواج را مانند حصاری می بیند که جلوی راه آن ها را گرفته است و مانع از آزادی های آنهاست. این جوان نمی تواند وارد دنیای تعهد و ازدواج شود. در این زمینه کمی ذهن آن ها را باز کنید و اجازه ندهید با این طرز تفکر به جلو بروند. این وظیفه بر عهده والدین و مشاوران و استادان آن هاست که آن ها را با مزایای ازدواج آشنا کنند.
 
آزاد بودن روابط جوانان امروزی
امروزه ازدواج نکردن جوانان ریشه در آزادی و روابط اجتماعی آن ها نیز دارد. تغییر سبک زندگی، گسترش روابط های اجتماعی و جنسی دختر و پسر می تواند مهم ترین علت های مجرد ماندن جوانان باشد. وقتی نیازهای عاطفی و جنسی جوان در زندگی برطرف شود به نظر شما انگیزه ای برای ازدواج آن ها باقی می ماند. ناگفته نماند این نیازها با کمترین هزینه ای نیز برطرف می شود و جوانان بعد از آن هیچ مسئولیتی نسبت به این روابط نخواهند داشت. متاسفانه به دلیل تهاجم فرهنگی این مشکلات روز به روز در جامعه ما بیشتر می شود. اما جوانان عزیز این موضوع را فراموش نکنند که مهم ترین علت افسردگی ها و مشکلات روانی که اکثر جوانان غربی به آن مبتلا هستند همین آزادی های جنسی و فرهنگی است. در واقع انگیزه ای برای زندگی ندارند و همه چیز را امتحان کرده و به اغنا رسیده اند.
 
افزایش میزان طلاق
از دیگر علت های مجرد ماندن جوانان، افزایش آمارهای طلاق است. متاسفانه به دلیل افزایش میزان طلاق در کشور، دیگر امیدی برای ازدواج کردن باقی نمی ماند. جوانان به خود می گویند اگر زندگی آن ها به بن بست بخورد علاوه بر آسیب های روحی و اقتصادی، به لحاظ اجتماعی نیز جایگاه او پایین می آید و شخصیت او زیر سوال می رود. این فرد در ازدواج های فردی نیز نمی تواند انتخاب مناسبی داشته باشد و مجبور است با افرادی ازدواج کند که آن ها نیز همین شرایط را دارند و به لحاظ روحی و روانی دچار آسیب شده اند. به همین دلیل در انتخاب های خود بسیار حساس می شوند و ازدواج خود را به تعویق می اندازند.
البته امروزه ازدواج بسیار سخت تر شده و انتخاب فرد مناسب نیز در این عصر کار دشواری است. به همین دلیل بهتر است تحقیقات خوب و کاملی صورت گیرد.
 
بالا رفتن توقعات جوانان
بالا رفتن سطح توقعات جوانان خصوصا در دختران رواج بسیاری پیدا کرده است. این موضوع مربوط به افزایش سطح تحصیلات جوانان و شرایط خانوادگی آنهاست. در این صورت بیشتر آن ها بسیار آرمان گرا هستند و برای اینکه رتبه های اجتماعی شان نزد دوستان و همکاران خود پایین نیاید خواهان مهریه های سنگین و مراسم های آنچنانی و ریخت و پاش های زیاد می باشند. این افرد منتظر هستند فردی به خواستگاری آن ها بیاید که بتواند تمام این موارد را برای آن ها تهیه کند. در این صورت تنها ازدواج خود را به تاخیر می اندازند و هر چه سن آن ها بالاتر می رود میزان حساسیت و وسواس آن ها را بیشتر می شود و شاید تا آخر عمر همینطور مجرد بمانند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.