چگونه جوانان را تشویق به ازدواج کنیم ؟

از مهم ترین روش های تشویق جوانان به ازدواج کم کردن توقعات دو طرف و آسان گرفتن ازدواج است. خانواده ها می توانند با آسان گرفتن و کم توقعی و سادگی راه ازدواج را برای جوانان دیگر نیز باز کنند. ترویج راه های ازدواج ارزان جهیزیه های ساده و معمولی و همکاری و هماهنگی خانواده ها علاوه بر اینکه باعث موفق بودن ازدواج و آرامش فکری جوانان می شود بلکه ناخودآگاه جوانان دیگر را به این امر مقدس تشویق خواهد کرد.
يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه جوانان را تشویق به ازدواج کنیم ؟
از جمله روش های مفید در تشویق جوانان به ازدواج این است که مقدمات ازدواج را برای آنان فراهم کنید، به همین سادگی.
 

مقدمه

هر انسانی در طول زندگی خود تصمیمات مهمی می گیرد. یکی از مهم ترین و بزرگترین آن ها تصمیم برای ازدواج است. زیرا دو سوم زندگی تحت الشعاع این تصمیم بزرگ خواهد بود. گاهی گرفتن این تصمیم مهم به دلیل مشکلات شخصی و اجتماعی به تعویق می افتد و به دلیل سرنوشت ساز بودن و مهم بودن آن، کمتر جوانی ریسکش را می پذیرد. به همین دلیل تشویق تشویق جوانان به ازدواج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خوشبختانه اکثر جوانان تحت حمایت خانواده ها هستند ولی بعضی از آن ها علاوه بر زندگی خود باید مخارج زندگی خود و خانواده را فراهم کنند. از این رو درک جوانان و آسان کردن مسیر ازدواج و تشویق جوانان به ازدواج بر هر فرد مسئولی واجب است. بهتر است در مورد روش های تشویق جوانان به ازدواج بیشتر بدانید.
 

چگونه جوانان را تشویق به ازدواج کنیم ؟

تغییر ذهنیت جوان به ازدواج و بیان فواید زندگی مشترک
از جمله روش های مناسب برای تشویق جوانان به ازدواج بیان فواید ازدواج است. به جوان خود بیاموزید که سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به آرامش جنسی، فکری و معنوی ازدواج است. باید به جوان توضیح داد که ازدواج باعث تقویت ایمان او می شود و او را از بسیاری از آلودگی ها و بیماری های جنسی حفظ می کند. ازدواج راه مطمئنی برای تقسیم شادی ها و روزهای خوش جوانی با همسر است.

جوانان باید بدانند که در سایه ازدواج، مفاسد اخلاقی و بیماری های روانی و روحی دور خواهید بود. متاسفانه علت عدم تمرکز جوانان در زندگی ممکن است ناشی از فشارهای جنسی و انحرافات اخلاقی باشد. شاید جوان بتواند از راه های مختلف تخلیه جنسی داشته باشد اما مطمئنا بعد از آن دچار افسردگی و گاهی احساس گناه می شود. انتخاب همسری مناسب او را از تمام این آلودگی ها پاک می کند و او را به کمال اخلاقی و فکری خواهد رساند.
 
آسان گرفتن ازدواج
از مهم ترین روش های تشویق جوانان به ازدواج کم کردن توقعات دو طرف و آسان گرفتن ازدواج است. وقتی جوان در اطراف و دوستان خود می بیند که برای یک مراسم ساده چه بریز و بپاش هایی می شود و چه مهریه های سنگینی گرفته می شود خوب کاملا حق دارد که از ازدواج بترسد و هیچ گاه ریسک آن را نمی پذیرد. خانواده ها می توانند با آسان گرفتن و کم توقعی و سادگی راه ازدواج را برای جوانان دیگر نیز باز کنند. بهتر است کمی از چشم و هم چشمی ها و بریز و بپاش ها دست بردارید.

قطعا این رفتار شما نه تنها احترام و ارزش فرزندان تان را زیاد نخواهد کرد بلکه در چشم دیگران بسیار ناخوشایند است و هیچ جایگاه و ارزش اجتماعی نخواهد داشت جز اینکه کمر یک جوان بدبخت زیر فشار خرج های گران می شکند. وقتی سادگی به این زیبایی است چرا تجمل گرایی؟ ترویج راه های ازدواج ارزان و ازدواج های دانشجویی و جهیزیه های ساده و معمولی و همکاری و هماهنگی خانواده ها علاوه بر اینکه باعث موفق بودن ازدواج و آرامش فکری جوانان می شود بلکه ناخودآگاه جوانان دیگر را به این امر مقدس تشویق خواهد کرد.
 
مقدمات ازدواج را برای جوانان آماده کنید
از جمله روش های مفید در تشویق جوانان به ازدواج این است که مقدمات ازدواج را برای آنان فراهم کنید. به همین سادگی. این وظیفه مهم بخشی برگردون خانواده و بخشی دیگر وظیفه خود جوان است. اما ابتدا خانواده باید بکوشد تا زمینه های اصلی آن را فراهم کند. مهم ترین آن مسائل اقتصادی است. بهتر است خانواده ها در این باره برای جوانان خود پس انداز خوبی فراهم کنند. این پس انداز باید حداقل دوسوم مخارج ازدواج او باشد. سعی کنید راه را برای جوان باز کنید و سپس او را به ازدواج ترغیب کنید. اگر جوان تان بدون هیچ پشتوانه ای مالی جلو برود شاید ازدواج نکردن او بهتر باشد. شما برای فرزندتان گام بر دارید. خدا در این راه به شما کمک خواهد کرد. به فرموده پیامبر اسلام (ص) که می فرماید: سه گروه هستند که خداوند آن ها را کمک می کند. یکی از آن ها کسی است که قصد ازدواج دارد تا عفیف و پاکدامن بماند.
 
وحشت و ترس از ازدواج را از او دور کنید
علاوه بر مسائل اقتصادی که فکر جوانان را به خود درگیر کرده است ترسی عجیب و همگانی در دل تمام جوانان وجود دارد که ازدواج آن ها را با مشکل مواجه کرده است. متاسفانه به دلیل نداشتن ثبات روحی و روانی جامعه و عدم اعتماد به نفس و افسردگی های جوانان در این دهه جوان به لحاظ روحی و روانی آمادگی ازدواج را ندارد. بهتر است ترس و وحشت از ازدواج را از او دور کنید. شاید بهتر است به یک روان شناس یا مشاوره جوانان مراجعه کنید. شاید او بتواند طبق شرایط فرزندتان راهکارهای مفیدی به او ارائه دهد.
 
نقش پدران در تشویق جوانان به ازدواج
از جمله اساسی ترین و مهم ترین نقش ها در تشویق جوانان به ازدواج، نقش پدران است. پدران عزیز نمی دانند که حضورشان و رفتارشان چه تاثیری در فرزندشان می تواند داشته باشد. این نقش از نحوه تربیت جوان شروع می شود. پدران باید فرزندشان را مسئولیت پذیر بار بیاورند. پدران راه های حلال کسب روزی و افزایش ثروت را به جوان می آموزند. پدران می توانند با رفتارهای خود شیوه همسر داری را به آنها آموزش دهند و به آن ها ثابت کنند که ازدواج ترسناک نیست و با کمی از خود گذشتگی و تلاش می توان زندگی خوبی را برای خانواده فراهم کرد.
 
نقش مادران در تشویق جوانان به ازدواج
در این میان نمی توان از نقش مهم مادران در تشویق جوانان به ازدواج گذشت. مادران با پرورش خصلت های انسانی و اسلامی و تربیت صحیح او و راهنمایی های جنسی و مهیا کردن شرایط روحی و روانی و مالی برای ازدواج می توانند در این موضوع مهم نقش پررنگی داشته باشند.
 
نقش مسئولین در تشویق جوانان به ازدواج
مسئولین و دولت محترم می توانند با فراهم کردن امکانان مالی و اعطای وام مسکن و ایجاد فرصت های شغلی مناسب و آموزش های همسرداری و برگزاری کلاس های مشاوره ازدواج، گام مهمی را در تشویق جوانان به ازدواج بردارند.
 
منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.