بررسی سن ازدواج در زنان

ازدواج علاوه بر تاثیرات اجتماعی و روانشناسی و فرهنگی و زیستی خود، در واقع مقدمه باروری و تولید نسل در اجتماع است. این رویداد از هر لحاظی حائز اهمیت است. در میان سن ازدواج در زنان نیز بسیار مهم است. به دلیل مسائل تربیت نسل های بعد و مسائل روانی خانواده بهتر است زنان در سنین مناسب ازدواج کنند. در این مطلب به بررسی سن ازدواج در زنان خواهیم پرداخت.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی سن ازدواج در زنان
سن ازدواج در زنان در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است. مثلا در آب و هوای سرد سن ازدواج پایین تر است و در مناطق گرم سن ازدواج بالاتر می رود.
 

مقدمه

متوسط سن ازدواج در زنان ایرانی 18 تا 28 سال است. این سن در جوامع مختلف متفاوت است. البته در اسلام سن بلوغ زن و ازدواج را 9 سالگی و همزمان با بلوغ جنسی اعلام می کند. اما این سن نسبت به شرایط آن دوره بوده و از این لحاظ ازدواج در این سنین اصلا و ابدا توصیه نمی شود. اما قبل از ازدواج زن باید به مرحله ای برسد که بتواند یک زندگی را به راحتی اداره کند. این زن فردا در خانواده نقش مادر را ایفا می کند و باید بتواند بچه های خوب و مودب تربیت کند.
 

چه زمانی دختر به سن ازدواج می رسد؟

دختر باید از لحاظ جنسی، اجتماعی و روانی شرایط ازدواج را داشته باشد. بعضی از بانوان حتی پس از سن 30 سالگی هنوز خود را پیدا نکرده اند و قادر به تشکیل خانواده نیستند.
 
بلوغ جسمی و جنسی
بلوغ جنسی در واقع تغییرات فیزیکی و هورمونی بدن است که بدن را از لحاظ کودکی خارج می کند و فرد را آماده تولید مثل می کند. این تغییرات از طریق مغز کنترل می شود و بر روی تخمدان ها اعمال می شود. سن تغییرات جنسی در دختران ثابت نیست. این تغییرات شامل شروع قاعدگی، تغییر در پستان ها و ترشحات واژن است. دختران معمولا در سن 12 تا 14 سالگی به رشد جسمی و جنسی می رسند.
 
بلوغ روانی
در کنار بلوغ جنسی، بلوغ روانی نیز نقش مهمی در ازدواج دارد. معمولا بعد از بلوغ جنسی زن، شخصیت او نیز شکل می گیرد. اما مواردی وجود دارد که زن توانایی تشکیل خانواده را ندارد.  از دیدگاه روانشناسی، فرد باید از لحاظ شخصیتی به مرحله ای برسد که علاوه بر اینکه بر روی خود شناخت داشته باشد، بتواند هدف خود را در زندگی بشناسد و بتواند مصالح خود را تشخیص دهد.
 
بلوغ اجتماعی
بلوغ اجتماعی همان رشد عقلی افراد در اجتماع است. زنان نیز مانند مردان باید با مسائل و مشکلات اجتماع آشنایی داشته باشند. تشکیل زندگی خوب و آرام می تواند یک زندگی آسوده را برای شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل رسیدن به بلوغ جنسی برای جامعه مهمترین تاثیرات را بر روی زندگی فردی در زنان دارد.
 
تاثیر مشکلات اجتماع در سن ازدواج زنان
به دلیل مشکلات جوامع متاسفانه متوسط سن ازدواج در متاسفانه در جامعه امروزی زنان با مشکل ازدواج مواجه می شوند. در این جوامع به دلیل کاهش مرگ و میر و کاهش باروری، فاصله میان مرگ و میر و باروری زیاد می شده و باعث افزایش رشد جمعیت خواهد شد. این موضوع باعث کاهش جمعیت مردان نسبت به زنان خواهد شد. در صورتی که رشد جمعیت کاهش یابد، تبدیل به تنگنای جنسی می شود.
 
تاثیر محیط جغرافیایی بر سن ازدواج در زنان
سن ازدواج در زنان در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است. مثلا در آب و هوای سرد سن ازدواج پایین تر است و در مناطق گرم سن ازدواج بالاتر می رود.
 
تاثیر بیکاری بر افزایش سن ازدواج در زنان
مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان مهم ترین عامل افزایش سن ازدواج در زنان است. زیرا در جامعه ما اگر مرد قادر به اداره زندگی نباشد قطعا نمی تواند ازدواج کند و بالطبع سن ازدواج زنان نیز بالاتر خواهد رفت. به این مشکلات می توان نداشتن امنیت اجتماعی و معضل مسکن را اضافه کرد.
 
تاثیر ادامه تحصیل بر روی افزایش سن ازدواج در زنان
مطالعاتی که بر روی علل افزایش سن ازدواج در زنان انجام شده است نشان می دهد که هرچه میزان سطح تحصیلات بیشتر شود سن ازدواج نیز افزایش پیدا می کند. در سال 1385 تا 10 سال بعد سن ازدواج در زنان به دلیل ادامه تحصیل 6 تا 7 سال بالاتر رفته است.
 
تاثیر موارد بالا در افزایش سن ازدواج در زنان
سن ازدواج در زنان در مناطق شهری و روستایی به دلیل تغییرات محیط متفاوت است. معمولا در جوامع روستایی زن زودتر به سن بلوغ می رسد. زیرا در ابتدای بلوغ او را با مشکلات و مسائل زندگی آشنا می کنند. همچنین دغدغه آنها در جوامع شهری کمتر است و رسم و رسومات سرسام آور و پرخرج در بین آنها جایی ندارد.

در افزایش سن ازدواج زنان مسائل زیادی دخیل است، در اینجا به برخی علل افزایش سن ازدواج در زنان را بیان می کنیم:
- دختران در جامعه کنونی به سختی اعتماد می کنند.
- دختران احساس می کنند تاهل مانع از پیشرفت درسی و اجتماعی آن ها می شود.
- دختران به دنبال آرامش هستند و دوست ندارند ازدواج باعث شود تا آرامش آنها به هم بخورد.
- دختران دوست دارند پسر خواهر و برادر نداشته باشد.
- دختران دوست دارند بیشتر با مردان ثروتمند ازدواج کنند.

و در پایان بگوییم سن ازدواج در زنان هر روز در حال افزایش است. بانوان به دلیل مشکلات جامعه از تشکیل زندگی می ترسند اما سن فرزند پروری در یک بانوی 40 ساله دقیقا مانند بانوی 20 ساله خواهد بود. این موضوع به دلیل بهبود مراقبت های زیستی و بهداشتی بوده است. بانوان در این زمینه استرس نداشته باشند و با از ترس اینکه بچه آنها شاید به دلیل سن دچار مشکل شود، تن به هر ازدواجی ندهند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما