چرا والدین به کودکان نباید دروغ بگویند

از جمله مواردی که در برنامه تربیتی تمام والدین وجود دارد آموزش راستگویی به اوست. اما نقش خود والدین در این موضوع چیست؟ والدین علاوه بر تربیت صحیح کودک باید به رفتارهای خود نیز اهمیت دهند. در این مطلب قصد داریم به دلایل دروغ نگفتن والدین به کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 16 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا والدین به کودکان نباید دروغ بگویند
آثار مخرب دروغگویی را از ابتدای کودکی به او بیاموزید. بگذارید حرف های شما را سرلوحه کار خود قرار دهد. صداقت را در رفتار و عمل تان به کودک بیاموزید.
 

دلایل دروغ نگفتن والدین به کودک

دروغگو دشمن خداست
همه ی ما این جمله را هزاران بار شنیده ایم. طوری که هر وقت راجب به دروغ بحث به میان می آید ناخودآگاه خود ما نیز این جمله تکرار می کنیم. اما فقط گفتن این جمله کافی نیست. متاسفانه گاهی مواردی پیش می آید که والدین به کودک خود دروغ می گویند و فکر می کنند این دروغ مصلحتی است و اشکالی ندارد. غافل از اینکه وقتی دروغ شان فاش شد کودک متوجه می شود که نه دروغ گفتن آنقدرها که می گویند بد نیست. بهتر است کمی در این مورد فکر کنید و این سوال را از خود بپرسید که چرا نباید به خودمان دروغ بگوییم.
 
بی اعتمادی کودک به والدین
اینکه چرا نباید به کودک دروغ بگوییم این است که این کارما باعث سلب اعتماد کودک خواهد شد. بعضی از والدین عادت دارند از این جملات زیاد استفاده کنند. جملاتی مثل اگر این را بخوری من فلان چیز را به تو می دهم. یا اگر این کار را بکنی امروز با هم به گردش می رویم. کودک به امید وعده دروغین شما کاری را که می خواهید انجام می دهد اما بعد از اینکه شما به وعده خود عمل نکنید هم اعتمادش به شما کم شده و هم کارهایی که می خواهید را دیگر انجام نخواهد داد.
 
نکته :
شاید در نگاه اول او را به چشم یک کودک ببینید که همه چیز را فراموش می کند. در صورتی که این کار او را ترغیب به دروغگویی خواهد کرد. حتی در سنین نوجوانی و جوانی نیز مانند شما به دیگران قول های دروغ خواهد گفت. این نکته را جدی بگیرید. بدون اینکه بخواهید کودک دروغگویی را پرورش خواهید داد.
 
بازی با روح و روان کودک
یکی از دلایل دروغ نگفتن به کودک بازی نکردن با روح رو روان آنهاست. در بعضی موارد والدین از سر دلسوزی دروغ می گویند. فرض کنید کودک شان پرنده ای را در خانه نگه داشته و به آن بسیار علاقه دارند. بعد از مرگ پرنده والدین به دلیل اینکه نمی خواهند آسیب روحی به کودک شان برسد و با  اعصاب او بازی کنند می گویند پرنده ات با پدر و مادرش پرواز کرد و رفت.

خوب به عقیده روانشناسان این دروغ در آینده بر روی کودک اثر منفی خواهد گذاشت. واصل شدن به دروغ به مرور بدترین راه برای مقابله با این مساله است. کودک باید با بعضی واقعیات زندگی رو در رو شود تا بتواند سختی های زندگی را تحمل کند.
 
الگوبرداری کودک از والدین
یکی از مهمترین دلایل دروغ نگفتن به کودک همین الگوبرداری آنها از والدین است. کودک مانند لوح سفیدی است که تمام رفتارهای خوب و بد دیگران را ثبت و ضبط می کند. اگر والدین سر هر مساله ای به کودک خود بگویند قطعا این رفتار ما روی کودک تاثیر خواهد داشت و چیزهای خوب را از خود به یادگار بگذارند کودکی بسیار مثبت تربیت خواهند کرد.

اما متاسفانه امروزه پدران و مادران ما صداقت قدیم را ندارند. حتی در کوچکترین مسائل هم فرزندشان را فریب می دهند و به آنها وعده های دروغ خواهند داد. این دروغ ها برای کودک تبدیل به یک هنجار خواهد شد. متوسل شدن به دروغ در زندگی آینده اش یکی از راه های رسیدن خواسته هایش را خواهد شد. اگر می خواهید کودکی قوی و صادق تربیت کنید بهتر است ابتدا از خودتان شروع کنید.
 
آسیب های اجتماعی
از جمله دلایل دروغ نگفتن به کودک که بسیار مهم است آسیب های اجتماعی به کودک است. کودک زمانی که در اجتماع قرار می گیرد و یا در مهد کودک با دوستانش ارتباط دارد. در صورتیکه مشکلی برای او ایجاد شود به جای اینکه حقیقت را به والدین بگوید، دروغگویی را انتخاب می کند.

این دروغ باعث می شود شما هیچ اشرافی در زندگی اجتماعی او نداشته باشید و مطمئنا این موضوع مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد کرد. این موضوع نه تنها در دوران کودکیش به او آسیب جدی خواهد زد و در دوران بلوغ و بعد از بلوغ به پدر و مادر خود اعتماد نمی کند. این شخص از کودکی تا دوران جوانی و حتی بعد از آن نیز هیچ گاه حقیقت را به آنها نخواهد گفت.
 
توصیه مهم :
آثار مخرب دروغگویی را از ابتدای کودکی به او بیاموزید. بگذارید حرف های شما را سرلوحه کار خود قرار دهد. صداقت را در رفتار و عمل تان به کودک بیاموزید. فرزند راستگو از بسیاری از آسیب های اجتماعی در امان خواهد بود. این موضوع یکی از دلایل دروغ نگفتن به کودک است که بسیار حائز اهمیت می باشد.
 
منزوی شدن کودک
از جمله مهم ترین دلایل دروغ نگفتن به کودک، منزوی شدن آن است. قطعا کودک از 2 یا 3 سالگی به بعد تمام رفتارهایش را می بینید و رفتارهای غلط والدین را درک می کند. می داند که گاهی به او وعده های دروغ می دهید. بسیاری از مسائلی که کودک باید بداند را به آنها نمی گویید. قول های الکی و حتی دروغ هایی که بین والدین رد و بدل می شود و کودک شاهد آنهاست تاثیر بسیار مستقیمی در دوران زندگی او خواهد داشت و کودک را به فردی افسرده و وابسته تبدیل می کند. این کودک در جمع و با دوستان خود نیز رفتار والدینش را تکرار می کند و فکر می کند این رفتارها هنجار است و همه آن را انجام می دهند. به همین دلیل دوستانش از او ترد می شود و همین موضوع باعث تنهایی و انزوای آنها خواهد شد.
 

نظر روانشناسان درباره دلایل دروغ نگفتن به کودک

به عقیده روان شناسان دروغ گفتن به کودک نه تنها در دوران کودکی او نقش دارد بلکه در آینده نیز از او انسانی ضعیف، منزوی، غیر قابل تحمل و بی تربیت بار خواهد آورد. پس کمی در رفتارهای خود دقت کنید و بدانید که کودکان شاهد کارهای شما هستند و شما را می بینند. دروغ را از زندگی خود حذف کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.