تربیت فرزند، از طریق خود کنترلی

پدر و مادرها معمولاً وقتی در تربیت کودکانشان با مشکل روبه‌رو می‌شوند، راه‌های زیادی را برای حل آن مشکل امتحان می‌کنند. تجربه‌ی روانشناسان نشان داده است وقتی که والدین خونسردی خود را حفظ می‌کنند مشکل پیش آمده را بهتر مدیریت می‌کنند اما به هنگام عصبانیت، وضعیت نامناسبی به وجود می‌آید و همه‌ چیز خراب‌تر می‌شود. در این مطلب به راهکارهای تربیت فرزند، از طریق خود کنترلی، از دیدگاه روانشناسی کودک با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 21 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تربیت فرزند، از طریق خود کنترلی
مشاوران کودک معتقدند وقتی بچه‌ها به ما احترام می‌گذارند و احساس می‌کنند که توسط ما درک شده‌اند، دستورالعمل‌ها و راهنمایی ­های ما را بهتر دنبال کنند.
 

راهکارهای تربیت فرزند، از طریق خودکنترلی، از دیدگاه روانشناسی کودک

1. تأثیر رفتار والدین بر تربیت فرزند
تجربه‌ و مشاهدات ما مشاوران نشان می‌دهد که کودکان مقررات عاطفی را از والدین می‌آموزند. ممکن است که بچه‌ها همیشه چیزی را که ما می‌گوییم انجام ندهند، اما همیشه در نهایت کاری را که ما انجام می‌دهیم، انجام می‌دهند. اگر والدین در حال شوخی مشغول پرتاب کردن اشیا، بهم کوفتن درب‌ها و یا فریاد زدن باشند، پس فرزندان هم همان خواهند کرد. اگر بتوانیم آرام باشیم، متوجه می‌شوند که در حین ناراحتی، ضرورتی ندارد که واکنشی نشان دهند. یعنی آنها هم این را از ما یاد می‌گیرند و به هنگام ناراحتی آرامش خود را حفظ می‌کنند.
 
۲. تأثیر ایمنی عاطفی بر تربیت فرزند
ایجاد ایمنی عاطفی برای فرزندان، به آنها اجازه می‌دهد تا بهبودی، رشد و موفقیت داشته باشند. بچه‌ها هم مثل ما می‌خواهند احساس شادی و ارتباط داشته باشند. اما گاهی اوقات ترس و خشم آنها را مغلوب می‌کند. آرامش ما مسیری را برای ارتباط دوستانه به آنها می‌دهد. هنگامی که آن‌ها احساس بهتری داشته باشند، بهتر هم عمل می‌کنند.
 
۳. تأثیر محیط آرام بر تربیت فرزند
مطالعات روانشناسی کودک نشان می‌دهد هنگامی که والدین محیط آرامی را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند، آنها احساس امنیت کرده و احساسات خود را تجربه می‌کنند. با این کار بچه‌ها یاد می‌گیرند که احساسات فقط بخشی از انسان بودن هستند و لازم نیست از آنها بترسند یا با آن ها مقابله کنند.
 
۴. تأثیر درک متقابل بر تربیت فرزند
مشاوران کودک معتقدند وقتی بچه‌ها به ما احترام می‌گذارند و احساس می‌کنند که توسط ما درک شده‌اند، دستورالعمل‌ها و راهنمایی ­های ما را بهتر دنبال کنند. آنها یاد می‌گیرند همیشه چیزی را که می‌خواهند دریافت نمی‌کنند. اما در نهایت به چیزی بهتری از آن دست می‌یابند و از این طریق والدین خود را درک می‌کنند. حتی وقتی که به آنها نه می‌گویند. بدین ترتیب کودک راهنمایی­ های والدین را بیشتر می‌پذیرد و قوانین آن‌ها را بیشتر دنبال می‌کنند.
 
۵. تأثیر مشغله‌های کاری بر تربیت فرزند
ما مشاوران اصطلاحی داریم که می‌گوید کودکان فشارسنج حساس خلق و خو و تنش‌های والدین هستند. تجربه‌ی مشاوره های ما نشان می‌دهد اگر مسئله‌ای ذهن والدین را درگیر کرده‌ باشد، ممکن است به صورت ناخودآگاه بر آن‌ها غلبه کرده و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که مشغله‌های فکری و کاری تان زیاد شده باشد. در این مواقع مشاهده کرده‌اید که رفتار فرزندتان هم نسبت به شما تغییر می‌کند. دلیل این تغییر همان موضوعی است که در ابتدای این پاراگراف کفته شد.
 
۶. تأثیر نوع رفتار والدین بر تربیت فرزند
نکته‌ی آخر اینکه، تجربه‌ی مشاوران کودک نشان داده است هنگامی که والدین رفتار متفاوتی با فرزندان دارند و به شکل متفاوتی پاسخ آن‌ها را می‌دهند، فرزند هم چنین رفتاری با آن‌ها می‌کند. مشاوران کودک معتقدند همواره رفتار کودک به علاوه پاسخ والدین به آن رفتار، مشخص کننده نتیجه یا پیامد نهایی رفتار کودک است. هنگامی که والدین برآشفته می‌شوند و بدون تفکر واکنش نشان می‌دهند، فقط اوضاع را بدتر می‌کنند.

در مقابل وقتی والدین با آگاهی بیشتری به رفتار کودکان پاسخ می‌دهند و با آن‌ها ارتباط مثبت و سازنده برقرار می‌کنند، اوضاع را بهتر کرده و عشق بیشتری را به وجود می‌آورند. خبر خوب ما مشاوران برای شما والیدن این است که حتی اگر فرزندانتان برخی از عادت‌های بد را بیاموزند، هرگز برای آن‌ها خیلی دیر نشده است که بتوانند مدیریت احساسات خود را به دست بگیرند. کلید این تغییر چگونگی برخورد شما والدین با آنهاست.

تجربه‌ی مشاوران کودک و روانشناسان نشان داده است که یادگیری کنترل احساسات یک فرایند مادام العمر است و بایستی در زندگی افراد جاری شود. داشتن یک رفتار مقطعی و گذرا نمی‌تواند تأثیر چندانی بر تربیت فرزند داشته باشد. از همین امروز و با توجه به حالات و احساسات الان تان شروع کنید. هنگامی که ناراحت می شوید، صبر کنید تا به آرامش برسید. فقط نفس بکشید و خودتان را با شفقت و مهربانی نگه دارید. قبل از اینکه کاری بکنید اول باید آرام شوید. بله کار سختی است اما تجربه‌ی ما مشاوران روانشناسی نشان داده هر بار که این کار را می‌کنید، در واقع مغز خود را بازآموزی و تمرین می‌دهید و توانایی خود برای آرامش در آینده را تقویت می‌کنید. من تضمین می‌کنم که فرزند شما هم بعد از این تغییر خواهد کرد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - محسن کریمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.