سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

افراد در دوران ابتدایی عقدشان معمولا روابطی کاملاً عاطفی و عاشقانه با یکدیگر دارند. وابستگی زیاد عاطفی،‌ باعث دیدارها و ملاقات های پی در پی دختر و پسر و ابراز محبت های آنها به یکدیگر می شود. اما هر چه قدر که این دوران طولانی تر می شود باعث سرد شدن روابط عاطفی می شود. این امر در صورت تعادل کاملاً طبیعی است اما اگر بیش از حد شود یعنی طرفین کاملاً نسبت به هم سرد و بی علاقه شوند، غیرطبیعی و خطرناک می باشد. با ما همراه باشید.
شنبه، 24 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها
یکی از علل سرد شدن روابط عاطفی آن است که افراد به چگونگی کنار آمدن با احساسات شان در طول رابطه اشراف ندارند.
 

مقدمه

هر رابطه‌ای صعود و فرود یا به عبارت دیگر، روزهای شیرین و تلخ دارد. ولیکن، «سرد شدن روابط عاطفی» یکی از معضلات مهم در دوران پیش از ازدواج بوده که عده عدیدی به آن دچار می‌شوند. در این میان، گرم کردن روابط عاطفی آن هم پس از مدت طولانی رابطه داشتن با نامزد یکی از دشوارترین راه های ممکن می باشد که غالباً با ترس از دست رفتن طرف مقابل و رابطه همراه است.

طولانی شدن دوران عقد در کنار همه خطراتی که دارد. شما فکر می کنید نسبت به یکدیگر سرد شده اید و همین عامل قهر و آشتی های پی در پی می شود. مشاوران ازدواج می گویند بهترین طول مدت دوران عقد شش ماه تا یک سال است. فلسفه دوران عقد آشنایی بیشتر زوجین با یکدیگر و رسیدن به این قطعیت است که: «ما می خواهیم با هم زندگی کنیم.»

دوران عقد به دلیل یک جا زندگی نکردن زوجین، نداشتن حریم خصوصی و رفت و آمدهای همیشگی، دورانی پر از فشار روانی و تنش است. هرچه این دوره طولانی تر شود فشارهای خانواده ها و امکان ایجاد اختلاف و بحث و مشاجره بیشتر می شود. ممکن است در این دوره، خانواده شما یا همسرتان کم کم خسته شوند و این خستگی را در قالب تغییر رفتارهایی نشان دهند که طبیعتا این فشارها از سوی شما یا همسرتان به دیگری منتقل و سبب کوک شدن ساز یک بحث و مشاجره می شود.

زن و مرد بعد از مدتی به الگوی ارتباطی قبلی خود، چه مناسب باشد و چه نامناسب، عادت می کنند. سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی گاهی به دلیل طولانی شدن این دوران اتفاق می افتد، گاهی به خاطر تفاوت های شخصیتی و خانوادگی عمیق و گاهی به دلیل دلخوری هایی که در این دوره به وجود می آید و حل نشده باقی می ماند.
 

تست سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی + پاسخ

در حالی که نامزدان در دوران نامزدی به دلیل استرس و اضطراب بر این تصورند که از یکدیگر سرد شده اند، ضروری است که به سوال ذیل توجه نمائید و پاسخ تان را بسنجید.
 
کدام یک از گزینه ها بهترین تشریح از نگرانی شماست؟
- برنامه ریزی برای مراسم عروسی و نحوه پذیرایی
- واگذاری زندگی به عنوان فرد مجرد
- واگذاری زندگی به عنوان فرد مجرد و اضطراب ناشی از برنامه ریزی برای مراسم عروسی و نحوه پذیرایی
- ادامه ارتباط با نامزد

روانشناسان و مشاوران بر این باورند که در صورت پاسخ دادن به گزینه اول تا سوم، سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی به سراغ تان نیامده و به احتمال زیاد دچار احساس وحشت زدگی شده اید. در صورت پاسخ دادن به گزینه آخر، بهتر است همین حالا مراسم عروسی تان را آزادانه و بدون احساس ترس، خجالت، گناه و یا فکر به هدر رفت هزینه‌ها به هم بزنید!
 

نشانه های سرد شدن روابط عاطفی

در اینجا نشانه هایی از سرد شدن روابط را برای تان می گوییم که می توانند هشداری جدی برای شما باشند. هشداری که باید جدی بگیرید و هر چه سریعتر در پی پیدا کردن مشکل و رفع آن باشید.
- ایرادگیر شده است
- مقایسه می‌کند
- سر حرفش نمی‌ماند
- برای ‌تان وقت ندارد
- پشت تلفن سکوت می‌کند
- قرار دو نفره نمی‌گذارید
- می ‌خواهد تنهایش بگذارید
- به دیگران معرفی‌تان نمی‌کند
- رد پای عشق قدیمی‌اش پیدا شده

معمولاً افراد در دوران ابتدایی عقدشان روابطی کاملاً عاطفی و عاشقانه با یکدیگر دارند. وابستگی زیاد عاطفی،‌ باعث دیدارها و ملاقات های پی در پی دختر و پسر و ابراز محبت های آنها به یکدیگر می شود. اما هر چه قدر که این دوران طولانی تر می شود باعث سرد شدن روابط عاطفی می شود. این امر در صورت تعادل کاملاً طبیعی است اما اگر بیش از حد شود یعنی طرفین کاملاً نسبت به هم سرد و بی علاقه شوند، غیرطبیعی و خطرناک می باشد.

اگر دختر و پسر به موقع متوجه سرد شدن روابط عاطفی و فکری برای روند پیشرفت سردی روابط شان نکنند، یقیناً با هجوم افکاری چون از بین رفتن علاقه،‌ از چشم افتادن و … به ذهن شان از تشکیل زندگی مشترک آینده بی رغبت یا منصرف شده و روز به روز بر دوری و فاصله شان افزوده می شود.
 

راه های کلیدی گرم کردن روابط عاطفی در دوران نامزدی

نخستین سوال مطرح شده پس از اطمینان در خصوص سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی این است که: آیا می خواهم که رابطه را حفظ کنم؟ و یا آنکه می خواهم رابطه را ترک کنم؟ اگر پاسخ شما به سوال فوق مثبت است، هنوز امیدی هست! با ما همراه باشید تا برخی راه حل های مهم در خصوص گرم کردن روابط عاطفی در دوران نامزدی را بررسی نمائیم.
 
نگرانی های تان را به اشتراک بگذارید
بر این تصورید که رابطه تان سرد شده؟ بنابراین، به کنکاش باعث و بانی سرد شدن روابط عاطفی بپردازید. ممکن است برخی عوامل اعم از عوارض جانبی مصرف دارو، استرس و مسائل مادی در سرد شدن رابطه تان نقش داشته باشند. اگر فکر می کنید چنین عواملی بر روابط شما دخیل هستند، وقت آن است که درباره نگرانی هایتان با نامزدتان صحبت کنید. ارتباطات باز، گام بزرگی در جهت بیرون کشیدن رابطه از منجلاب است.
 
از روتین دل بکنید
گرفتاری در روال روزمره زندگی می تواند هر مرحله‌ای از رابطه را دچار کرختی حاصل از رکود کند. بنابراین، سرد شدن روابط عاطفی شما ممکن است به علت روتین کسل کننده زندگی باشد. یکی از راه های بازگرداندن شور و اشتیاق و خروج از دایره روتین زندگی آن است که بیرون بروید، به اکتشاف بپردازید و تجارب تازه ای کسب کنید. به مکان های جالب توجه بروید و نامزدتان را غافلگیر کنید. ممکن است راه طولانی ای به منزله اکتساب تجارب جدید بپیمایید، اما، به نتیجه‌اش می‌ارزد!
 
مکانیزم های دفاعی را رها کنید
یکی از علل سرد شدن روابط عاطفی آن است که افراد به چگونگی کنار آمدن با احساسات شان در طول رابطه اشراف ندارند. به همین علت، در مواقع نیاز به ارتباط بیشتر تمایل داریم با احساس آسیب پذیری از عشق ورزی ممانعت نموده و عقب نشینی کنیم. این موضوع دال بر مفهوم نحوه عملکرد مکانیزم های دفاعی می باشد. به عبارت دیگر، مکانیزم های دفاعی ما را به فکر و یا رفتار کردن بنا بر روش هایی وادار می کنند تا از خودمان به شیوه بهتری دفاع و یا محافظت کنیم.

بهترین راه گرم کردن روابط عاطفی آن است که مکانیزم های دفاعی تان را بشناسید. آیا مکانیزم دفاعی تان انکار، برنامه ریزی، توجیه، پرخاشگری منفعل و یا شوخ طبعی است؟ به محض متوجه شدن عملکرد مکانیزم دفاعی از میزان کارکردشان کم کنید و ضمن خودشناسی، طرف مقابل تان را نیز بشناسید.
 
موج صمیمیت را به جریان بیاندازید
عقل سلیم می گوید کاهش صمیمیت فیزیکی در روابط عاطفی یکباره اتفاق نمیافتد و این موضوع قطعاً به دنبال دلایل مهم پیشین رخ داده است. با این حال، احیای مجدد صمیمیت از ملزومات رابطه سالم و گرم به شمار می‌رود. نبود صمیمیت و محبت جسمانی و روانی در رابطه مایوس کننده بوده و پایداری آن در درازمدت ناسالم است. بنابراین، اگر شما به مشکلات ناشی از سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی دچار شده اید، دیوار مابین تان را بشکنید و به طرف مقابل تان اجازه ورود بدهید. به خاطر داشته باشید که احیای مجدد صمیمیت روند تدریجی بوده و غالباً در راستای احیای اعتماد متقابل میسر می‌شود.
 
از هم فاصله بگیرید!
اگر سرد شدن روابط عاطفی برای تان اتفاق افتاده، وقت آن است که فاصله بگیرید! فاصله گرفتن در این مواقع شانس دلتنگی دوباره را به شما و نامزدتان خواهد داد. فاصله دادن، هرگز به معنای از هم گسیختگی شما، نامزد و یا روابط نیست. وقفه دادن، به شما وقت بیشتری خواهد داد تا بر روی خودتان تمرکز کنید و دریابید که هر دوی شما کجای رابطه ایستاده‌اید.

فاصله گرفتن، بیشتر اوقات درباره روابط نامتعادل جواب می دهد. با این حال، اگر بر این باورید که احساسات شما قوی تر است و قادر به فاصله گرفتن نیستید، ممکن است به چسبندگی عاطفی مبتلا باشید. به خاطر داشته باشید که بهترین رابطه، رابطه‌ منسجم دوطرفه بوده که طرفین طی آن همکاری متقابل دارند.
 
ابراز عشق و محبت به فرد مقابل
- محبت کلامی
- ارسال پیامک های عاشقانه
- هدیه دادن
 
انجام فعالیت های موثر
- انجام امور و فعالیت هایی که نامزدتان به آنها علاقه بسیار دارد. مثل نامه نوشتن،‌ تماس گرفتن،‌ تفریح کردن، سفر رفتن و … می تواند شما را به هم نزدیک تر کند و نقاط مشترک جدیدی میان تان به وجود آورد.

- زمان بیشتری برای با هم بودن و با هم سخن گفتن بگذارید.
 
اجتناب از انجام اموری که باعث آزار فرد مقابل می شود
- تندخویی کردن، دروغ گفتن،‌ بدقولی کردن، ژولیده پولیده بودن و … نمی تواند عاطفه میان شما را بیشتر کند.

- به بهانه صمیمی بودن یا این که طرف مقابل تا الان شما را شناخته، آداب اجتماعی، نظافت، زیبایی و صداقت را زیر پا نگذارید و خیال نکنید فرصت برای جبران زیاد است.

با رعایت این نکات شما به نامزدتان نشان می دهید که او را دوست دارید و عاشقش هستید. به او احترام می گذارید و به احساساتش توجه می کنید.

منبع: beliefnet.com - مهگل مرتضوی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.