نکاتی برای بهبود رابطه با شوهر

پایه خانواده بر محبت بین زن و شوهر بنا نهاده شده است و این تنها در سایه نگرش مثبت زن و شوهر نسبت به هم امکان پذیر است. حسن ظن و نگرش مثبت یکى از همسران به دیگرى، محبت او را به سوى خود جلب مى‏ کند. در این مطلب به نکاتی برای بهبود رابطه با شوهر اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 4 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی برای بهبود رابطه با شوهر
صبر نکنید شوهرتان گفتار یا رفتارى عاشقانه داشته باشد. خودتان پا پیش بگذارید و به او نشان دهید.
 

مقدمه

احساس مى کنم به تازگى شوهرم با من مانند سابق برخورد نمى کند او نمى فهمد که من تا چه اندازه او را دوست دارم چگونه محبتم را به اوگوشزد کنم؟ یکى از عوامل بسیار مهم براى استحکام خانواده و رضایت زن و شوهر از زندگى زناشویى، داشتن نگرش مثبت نسبت به همسر و مثبت ‏اندیشى درباره اوست. مثبت ‏اندیشى به مفهوم پذیرفتن توانمندى ‏ها، صداقت، قابلیت اعتماد و صمیمیت یک شخص دیگر است. مثبت اندیشى نسبت به همسر به معناى خوب دیدن همسر، علاقه داشتن به او، و داشتن احساس مثبت نسبت به اوست. تا زمانى که زن و شوهر چنین احساسى نسبت به هم پیدا نکنند همواره در معرض اختلاف و تعارض با یکدیگر قرار دارند.

پایه خانواده بر محبت بین زن و شوهر بنا نهاده شده است و این تنها در سایه نگرش مثبت زن و شوهر نسبت به هم امکان پذیر است. حسن ظن و نگرش مثبت یکى از همسران به دیگرى، محبت او را به سوى خود جلب مى‏ کند. على (علیه ‏السلام) مى‏ فرماید: «من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه کسى که نسبت به دیگران گمان نیکو برد محبت آنان را به دست آورد.»
 

تمرکز بر ویژگى‏ هاى مثبت همسر

از کدام رفتار همسرتان استقبال مى‏ کنید؟ کدام رفتارش را مى‏ پسندید؟ کدام جنبه از روابط زناشویى ‏تان را دوست دارید؟ نقطه مثبت شما در این رابطه کدام است؟ چه اتفاقى مى ‏افتد اگر همه آن چیزهایى را که قصد تغییر دادن شان را دارید کنار بگذارید؟ چه اشکالى دارد از فکر این که چه امورى مى ‏توانستند جز آنچه هستند باشند بگذرید و تمام توجه ‏تان را به آن چه در همسرتان مى‏ پسندید معطوف نمایید؟ چه اتفاقى مى‏ افتد اگر متوجه نشانه ‏هایى که ثابت مى‏کنند همسرتان شما را دوست ندارد نباشید؟

جواب ساده ‏اى دارد: اتفاقى که مى ‏افتد این است که در مسیرى بالنده به حرکت درمى‏ آیید. وقتى به آن چه شما را شاد مى ‏کند توجه مى‏ کنید به احساس بهترى مى‏ رسید و خشنودتر مى‏ شوید. وقتى خشنودتر شدید جذابیت بیشترى پیدا مى ‏کنید و دیگران از با شما بودن لذت مى‏ برند. وقتى بودن با شما لذت‏بخش باشد همسرتان تمایل بیشترى براى با شما بودن نشان مى ‏دهد و متقابلاً احساس بهترى پیدا مى‏ کند. وقتى همسرتان، احساس بهترى پیدا مى‏ کند احساس شما هم بهتر مى‏ شود.

توجه به ویژگى ‏هاى مثبت همسر بدین معناست که براى مدتى افکار و احساسات منفى را کنار بگذارید. وقتى مى‏ بینید در حال فکر کردن به مسائل و مشکلات هستید، به آرامى خودتان را تشویق کنید که به جاى آن‏ها به جنبه ‏هاى مثبت بیندیشید. این کار ممکن است در ابتدا دشوار باشد اما با آشکار شدن نتایج مثبت آن در انجام آن کوشاتر مى‏ شوید.

یکى از مهم‏ترین وظایف زن و شوهر در خانواده، محبت کردن به یکدیگر است. از دید اسلام، اساس زندگى خانوادگى بر محبت است. خداوند در قرآن کریم مى‏ فرماید: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه… ۹ و از نشانه‏ هاى خدا این که از جنس خود شما همسرانى برایتان آفرید تا در کنار آن‏ها آرامش یابید و در میان تان مودت و رحمت قرار داد…» خداوند متعال انسان‏ ها را به ‏گونه ‏اى آفریده که وقتى نیازها و مصالح یکدیگر را تأمین مى ‏کنند کم‏کم رابطه‏ اى میان شان ایجاد مى‏ شود و رشد مى‏ کند. این عاطفه به شکلى نیرومند و طور طبیعى میان دو همسر به وجود مى‏ آید و مى‏ تواند نقش مهمى در تأمین مصلحت کل خانواده ایفا کند.

افکار و تخیلات شما، تا حدود زیادى مسئول احساس و رخدادهاى زندگى شماست. این تصور که همسرم عاشق من نیست و الا آن را بر زبان مى‏ آورد، به‏ ویژه شما را به سوى افسردگى و اضطراب سوق مى‏ دهد. بیشتر وقت ‏ها احساس سردرگمى و درماندگى چیزى نیست به جز حالتى ذهنى، که شما قادر به تغییر دادنش هستید.

اگر شوهرتان با زبان به شما ابراز محبت نمى ‏کند و آن سخنان خوب را که شما دوست دارید تحویل تان نمى‏ دهد، باید به کارهایى که برای تان مى‏ کند توجه کنید. وقتى شما را در شستن ظرف‏ ها یا پختن غذا کمک مى‏ کند، وقتى خریدهاى منزل را بدون آن‏که به او گفته باشید انجام مى ‏دهد، وقتى حاضر مى‏ شود براى این‏که شما لباس یا کفش بخرید، به همراه تان بیاید، وقتى برایتان هدیه مى‏ خرد و… در واقع با شما سخن از عشق مى‏ گوید. مردها اهل کار و عمل‏اند. آنان در واقع، با عمل شان با شما ارتباط برقرار مى‏ کنند. شوهرتان در واقع با کارش به شما مى‏ گوید: «دوستت دارم عزیزم».

ثانیاً، صبر نکنید شوهرتان گفتار یا رفتارى عاشقانه داشته باشد. خودتان پا پیش بگذارید و به او نشان دهید در زیر بارانى از احساس مهر و عاطفه قرار گرفتن چقدر عالى و هیجان‏ انگیز است. با گفتار و رفتارتان احساسات شوهرتان را تحریک کنید. براى این کار:
 

تحریک احساسات شوهر با گفتار و رفتار

۱. غم و نگرانى را از چهره خود بزدایید و با رویى باز و چهره‏اى خندان با او روبه ‏رو شوید. هنگام ورود شوهرتان به خانه به استقبال او بروید، به او سلام و خسته نباشید بگویید، از حالش جویا شوید، به او بگویید که از آمدن او خوشحالید و دلتان براى او تنگ شده بود.

۲. شما سر صحبت را باز کنید، و با او حرف بزنید با شوهرتان شوخى کنید و او را بخندانید کنارش بنشینید و با او درد دل کنید از اتفاقاتى که در روز برایش رخ داده بپرسید، به سخنانش با توجه و علاقه گوش دهید کنار شوهرتان بنشینید و با هم فیلم مورد علاقه ‏اش را تماشا کنید.

۳. به شوهرتان توجه کنید به سینه فراخ و مردانه ‏اش، به چهره زیبایش، به چشمان خوش حالتش، به دستان بزرگ و مردانه ‏اش و… به هر چیزى که از او یک مرد مى‏سازد توجه کنید. به شوهرتان بگویید که چه مرد پر شور و حرارتى است و شما از رابطه زناشویى با او خیلى احساس رضایت مى‏ کنید. به وى اظهار دارید که چقدر با احساس است و شما از این که با مردى مثل او پیوند زناشویى بسته ‏اید بى ‏اندازه احساس خوشبختى مى‏ کنید.

۴. پیش از ورود شوهر، خود را بیارایید، لباس‏ هاى زیبا و اغوا کننده بپوشید، عطر یا ادکلن خوش بو استعمال کنید، و به او نشان دهید که همه این کارها را براى او انجام داده‏اید.

۵. به این نکته مهم توجه داشته باشید که، براى مردان نشان دادن عشق خود از طریق معاشقه و آمیزش بسیار راحت‏ تر از بیان لفظى آن است. بنابراین، تمایل شوهرتان را به معاشقه و آمیزش، نوعى ابراز عشق و علاقه به حساب آورید. البته، مرد نیاز دارد احساس کند دوستش دارند نه آن‏که تحملش مى‏ کنند و این زمانى حاصل مى‏ شود که زن با رغبت به این خواسته شوهرش پاسخ دهد.

به طور خلاصه، از هر راه و روشى براى باز کردن دریچه ‏هاى قلب شوهرتان به سمت خودتان استفاده کنید. با انجام این کار، حتى اگر لفظ «دوستت دارم» را از او نشنوید رفتار و گفتارش نشان دهنده نهایت عشق و علاقه او به شما خواهد بود.

منبع: سایت پرسمان


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.