راهکارهای بهبود روابط جنسی همسران

رابطه جنسی میان همسران یکی از زیباترین و لذت بخش ترین رابطه های انسانی است. برای تجربه بیشتر و بهتر این لذت لازم است نکاتی را مورد توجه قرار داد. در این نوشتار به بیان برخی راهکارهای بهبود روابط جنسی همسران می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 9 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای بهبود روابط جنسی همسران
تنوع بخشی به نوع رابطه جنسی با همسر، یکی از راهکارهای بهبود روابط جنسی است. 
 

راهکارهای بهبود روابط جنسی

 از دیگر مهارت های رفتار جنسی برای سالم سازی و لذت بری بیشتر، می توان به این موارد اشاره کرد:
 
به روابط جنسی خود تنوع ببخشید: یکی از عوامل گرم کننده موتور روابط جنسی، تنوع بخشیدن و افزایش کیفیت روابط زناشویی و نحوه برقراری رابطه جنسی است. دنبال کردن تنها یک روش دلبری با مقاربت جنسی خاص، ممکن است در گذر زمان از جذابیت روابط زناشویی، به ویژه رابطه جنسی بکاهد و موجب سردی و دلزدگی روابط گردد. آگاهی از شیوه های متنوع برقراری رابطه وکیفیت بخشی به آن، سبب لذت بری بیشتر و رضایت همسران از همدیگر می شود.
 
ماه عسل های دوره ای داشته باشید: یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها برای گریز از روزمرگی و شعله ور ساختن دوباره شور و شهوت جنسی، بیرون زدن از خانه و آفریدن لحظات رمانتیک است؛ گذراندن شب در یک محل اقامتی و تفریحی و لذت بردن در کنار منظره ای طبیعی و زیبا. گاهی رفتن به تختخواب متفاوت، می تواند بسیار مؤثر باشد. به ویژه زنان برای برانگیخته شدن، نیاز به تغییر محیط دارند. محیط زیبا دل زن را به روی طراوت و زیبایی درونی اش می گشاید.
 
در روابط جنسی تان راحت باشید: داشتن برنامه در هرچیز، خوب و مناسب است، اما لازم نیست در داشتن یک رابطه جنسی دل انگیز، بر همسرتان سخت بگیرید و بیش از حد و وسواس گونه بر برنامه ریزی منظم در روابط جنسی تأکید کنید. گاهی لازم است بدون برنامه برای عمل جنسی خاص وفی البداهه اقدام نمایید. اگر اتفاقا شرایط برای چنین عملی فراهم گردید، گاه لذت آن از رابطه جنسی طولانی و ب ابرنامه هم بیشتر می شود. برای مثال، اگر در خانه تنهایید و به یکباره نگاه همسرتان به بدن برهنه شما موقع عوض کردن لباس افتاد و دلش رابطه جنسی خواست، می توانید با آغوش باز از او استقبال کنید. پس به خود و همسرتان سخت نگیرید و در روابط جنسی تان راحت و آسوده باشید، مگر آنکه واقعا شرایط محیطی به دلیل مثلا حضور فرزندان، فراهم نباشد.
 
با همسرتان همراه باشید: گاهی یکی از همسران، بی دلیل و بدون بهانه جویی ها، حال مناسب یا میل لازم برای برقراری و پذیرش جنسی را ندارد. در چنین موارد استثنایی، بهتر است همسرتان را همراهی کنید و او را تحت فشار نگذارید تا زمان مناسب برای برقراری رابطه جنسی فراهم شود. به هر حال، قبض و بسط در حالات روانی نیز یافت می شود که گاه فرد بدون دلیل، حال مساعدی برای روابط جنسی ندارد. چنین حالتی، در امور دیگر زندگی هم وجود دارد؛ حتی در امور عبادی -چنان که علمای اخلاق معتقدند- گاهی اوقات شخص با وجود تلاش های زیاد نمی تواند حالت معنوی خوبی به دست آورد. امیر مؤمنان على (علیه السلام) درباره این حالت های متناوب زندگی می فرماید:
«روزگار دو روز است: روزی به نفع تو و برای خوشی و کامرانی تو، و روزی در برابر تو و برای سختی و ناکامی ات؛ پس روزی که برای خوشی تو بود، در خوشی خود سرکشی مکن (ناسپاس مباش)؛ و روزی که برای سختی تو بود، شکیبا باش (بی تابی مکن و خود را پست مساز)». [1]
 
درباره عملکرد جنسی تان بی پرده گفت وگو کنید: همسران از گفت و گو و ارائه بازخورد واضح و روشن از رفتار جنسی و روش های برقراری رابطه شان دریغ نورزند تا بدانند چه چیزی همسرشان را به بهترین وجه ارضا می کند. گفت و گو درباره تجربه های جنسی با همسر، بهتر است به صورت دوره ای، هر چند وقت یکبار به روز شود. گاهی اوقات باید در رابطه جنسی، دیوار حیا را کوتاه کنیم و درباره تجربه ها و لذت ها، نقص ها و ضعف ها، خواسته ها و ترجیحات و از این گونه موارد، حرف بزنیم.
 
سرزندگی و نشاط جسمی و روانی خویش را پاس بدارید: بسیار مهم است که همسران همواره، به ویژه زمانی که پا به سن می گذارند، بکوشند شادابی و نشاط جسمی و روانی خود را حفظ کنند. همسران همیشه باید برای همدیگر جذاب باشند. این جذابیت، افزون بر پوشش ها و آراستگی های ظاهری، در فیزیک بدنی نیز باید وجود داشته باشد. با گذشت زمان، که همسران پا به پای هم زندگی را ادامه می دهند، جذابیت های عاطفی و اخلاقی در پیوند و صمیمیت آن ها مهم تر می شود، اما وجود جذابیت های فیزیکی و جنسی هنوز هم ضامن سلامت زناشویی آنهاست. همسران باید برای سرحال بودن و نرمال نگه داشتن فرم و فیزیک ظاهری اندام بدن، به ویژه چهره، و همچنین برای نشاط و طراوت پوست خود برنامه ای داشته باشند. سلامت و سرزندگی جسمی، اخلاقی و روانی، ضامن بقای خانواده است. این امر برای همسرانی که فاصله سنی زیادی دارند یا در مواردی که خانم از شوهرش بزرگتر است، بیشتر تأکید می شود.
 
از بذل لذت جنسی همسرتان قدردانی و تشکر کنید: برخی افراد به اینکه همسرشان در ارضای نیاز جنسی اش مشارکت فعالانه ای داشته و به این موضوع اهمیت داده و گاه حتی از خودگذشتگی کرده و بی خوابی را متحمل شده است، هیچ بهایی نمی دهند و از او قدردانی و تشکر نمی کنند. یکی از عوامل سردکننده در روابط جنسی، وظیفه انگاری فرد مقابل و عدم قدردانی است؛ در حالی که در بسیاری از موارد، یک تشکر ساده، مشوق عالی برای تکمیل رضایت زناشویی و برقراری روابط سالم در آینده است. پس، از قدردانی و تشکر عاشقانه و هدایایی دوست داشتنی برای همسر خود دریغ نکنیم. البته مناسب است قدردانی از سوی مردان صریح و با هدیه، و از سوی زنان کنایی و ظریف صورت گیرد.
 
نویسنده: مسعود نورعلیزاده
 
پی نوشت:
[1] . محمدبن حسین شریف رضی، نهج البلاغه، تصحیح صبحی صالح، ص546.
 
منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران (رویکردی اسلامی و روان شناختی)»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.